Co nowego w branży caravaningowej?
Zimowe miesiące zazwyczaj nie sprzyjają pojawianiu się wielu nowości w świecie caravaningu. Firmy koncentrują się na produkcji i dostarczaniu pojazdów zamówionych na nadchodzący sezon. Nawet w czasie styczniowych targów CMT w Stuttgarcie rzadko prezentowane są prawdziwe nowości. Nie inaczej było w tym roku, w czasie wirtualnej, cyfrowej edycji tej imprezy. Niemniej jednak udało nam się wypatrzeć kilka interesujących projektów i zapowiedzi ciekawych pojazdów, które trafią lub mają szansę trafić do produkcji w najbliższym czasie. Zapraszamy do lektury drugiego wydania w ramach naszego cyklu Caranews!
Skoda 1203
Kultowy czeski van w nowym wcieleniu
Zaczynamy jednak od najodważniejszego naszym zdaniem prototypu pojazdu użytkowego, wśród wszystkich, które pojawiły się w ostatnim czasie.
Skoda 1203, czeski odpowiednik naszego Żuka czy Nysy, to samochód niespecjalnie znany w Polsce. Po raz pierwszy zaprezentowany w 14.09.1968 towarzyszył Czechom i Słowakom aż do drugiej połowy lat 90. 31-letni projektant Daniel Hájek pokusił się o uwspółcześnienie tego pojazdu. W jego wizji samochód zbudowany jest na platformie Volkswagena Transportera i w jednej z wersji ma podnoszony dach. Ciekawe czy projekt doczeka się realizacji i czy stanie się w grupie VW wewnętrzną konkurencją dla Californii. Wielu sympatyków Skody 1203 twierdzi, że pomysł projektanta, jak najbardziej wpisuje się w motto firmy “simply clever” i powinien trafić do produkcji seryjnej.
Źródło: Skoda Storyboard
Fot. Skoda
Nissan e-NV200 Camper
Elektryczny mikro kamper od Nissana
Firma Nissan wykazuje ostatnio spore zainteresowanie rynkiem pojazdów rekreacyjnych. W styczniu pisaliśmy o modelu Nissan NV350 Caravan, propozycji dla japońskich cyfrowych nomadów. A już dzień po publikacji poprzedniego wydania Caranews’ów w sieci pojawiły się zdjęcia i filmy innego prototypu, który ma bardzo duże szanse na realizację. To mikro-kamper na bazie Nissana e-NV200 w wersji zimowej. Jak można się domyślić po symbolu modelu, ma to być pojazd w pełni elektryczny. W przeciwieństwie do poprzedniego prototypu, ta propozycja skierowana jest głównie do klientów europejskich. Warto zaznaczyć, że sama koncepcja mini-kampera z podnoszonym dachem, zbudowanego w oparciu no e-NV200 nie jest tak całkiem nowa. Pierwsze prototypy Nissan zaprezentował już w czerwcu 2018, ale wtedy nie było mowy o wersji zimowej, a sam projekt był nieco skromniejszy.
Źródło: Nissan
Fot. global.nissannews.com
Nissan NV350 Caravan
OGUshow NV350 Caravan ES Mobility Concept
Tymczasem w Japonii, nie czekając na Nissana, firma OGUshow, zajmująca się różnego rodzaju konwersjami pojazdów użytkowych, postanowiła wdrożyć własną, znacznie bardziej realną wersję kampera dla cyfrowych nomadów.
CMT Digital i Vanderer
(Nie)liczne premiery w czasie wirtualnych targów
Żadna z propozycji, o których piszemy powyżej, nie została zaprezentowana w czasie targów CMTDigital. Prawdę mówiąc, wystawców było tam niewielu. Nie dopisała także publiczność. W szczytowych momentach relację na żywo prowadzoną w dwóch wersjach językowych: po niemiecku i z angielskim tłumaczeniem symultanicznym, oglądało łącznie niewiele ponad 300 osób. Możemy się domyślać, że byli to głównie przedstawiciele mediów oraz osoby związane z branżą caravaningową.
Wśród nielicznych nowości, naszą uwagę przykuł mini kamper budowany na bazie Citroena Berlingo XL oraz długiej wersji Peugeota Riftera. Nie tylko jest to prawdziwa nowość 2021 roku, ale pojazd dostępny w sprzedaży, który można już u niemieckiego producenta zamawiać.
Źródło: Vanderer
Fot. Vanderer
Combo Challenger
Półintegra o rozmiarach camper vana
Combo Challenger zaprezentowany w czasie CMT Digital i bliźniaczy Chausson X550 to zgrabne, małe kampery typu półintegra. Ich szerokość to 210 cm, a długość 599 cm, czyli niemal tyle samo, co w przypadku blaszaka L3 na Fiacie Ducato lub Peugeocie Boxerze. To, zdaniem producenta, największa zaleta tego pojazdu. Ma to być połączenie najlepszych cech półintegry i camper vana. Układ wnętrza, z podwieszanym łóżkiem pośrodku i łazienką z tyłu, jest również ciekawy i choć brakuje miejsca na bagaże, to wydaje się, że ten projekt ma duże szanse powodzenia.
VW Caddy California
Nowy mini kamper produkowany w Polsce
Na temat VW Caddy California napisano już chyba wszystko, co ważne. W każdym razie, dla osób śledzących rynek kamperów, a szczególnie poczynania firmy Volkswagen, to żadna nowość. Odnotujmy jednak, że pod koniec stycznia, w zakładach VW w Poznaniu, ruszyła seryjna produkcja tego modelu. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze testy w terenie i pierwsze opinie użytkowników.
Źródło: www.volkswagen.com
Fot. Volkswagen Media
Przyczepa Airstream Flying Cloud 30FB
Mobilne biuro w rozmiarze XXL
Marki Airstream nie trzeba nikomu przedstawiać. To najbardziej kultowa, amerykańska przyczepa w historii. Firma za oceanem działa i ma się całkiem dobrze. Wśród zaprezentowanych niedawno nowości pojawił się model Flying Cloud 30FB z dopiskiem Office Floor Plan. Tak, dobrze się domyślacie, w tej przyczepie wygospodarowano kącik do pracy. Jest pełnowymiarowe biurko i miejsce na postawienie i podłączenie monitora komputerowego. Ciekawa propozycja dla przedstawicieli wolnych zawodów.
Dla porządku dodajmy, że przyczepy Airstream można również kupić w Europie, a na nasz rynek produkuje je od 2017 roku brytyjska Grupa Swift. Jednak nie ma raczej co liczyć na to, że model Flying Cloud 30FB będzie dostępny na starym kontynencie.
Źródło: Airstream
Fot. Airstream.com
Nagrody European Innovation Awards
Wyróżnienia za innowacje w branży caravaningowej
Nagrody European Innovation Awards 2021, w przemyśle caravaningowym, zostały przyznane. W tym roku wyróżniono ponad 120 produktów w 16 kategoriach. Po raz pierwszy w historii ceremonia wręczenia nagród odbyła się bez udziału publiczności, a transmisja prowadzona była Internecie.
Odnotujmy kilka naszym zdaniem najważniejszych nagród. W kategorii “Wygląd zewnętrzny” wygrała przyczepa Adria Adora. Nagroda za “Projekt wnętrza” trafiła do firmy Niesmann+Bischoff GmbH za model iSmove. W kategorii “Technologia” pierwsze miejsce zajął Thetford za system Indus to utylizacji ścieków w kamperach i przyczepach. Za najbardziej innowacyjny “Start up” uznano EasyCaravaning BV i projekt przyczepy TakeOff.
TruckHouse BCT
Duży kamper na bazie pickup'a
Na koniec jeszcze jedna ciekawostka dla miłośników amerykańskiej motoryzacji. Zbudowany na pick-upie Toyota Tacoma kamper TruckHouse. Z zewnątrz to jednoczęściowa kapsuła kompozytowa wzmacniana włóknem węglowym. Według TruckHouse został on wyprodukowany przy użyciu najnowocześniejszych procesów infuzji próżniowej i jest znacznie mocniejszy i lżejszy niż tradycyjne tego typu knostrukcje.
Firma nie opublikowała jeszcze zdjęć wnętrza, ale z zewnątrz pojazd prezentuje się imponująco.
Źródło: TruckHouse
Fot. TruckHouse
To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!
Udostępnij!