Featured image for “Jak wynająć kampera?”

Jak wynająć kampera?



Wynajem kampera - jak się za to zabrać?

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020

Decydując się na wynajem kampera, szukając najodpowiedniejszego pojazdu dla siebie i robiąc jego rezerwację, należy zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych kwestii. Rodzaj kampera, ilość i wiek osób, które będą nim podróżowały, kierunek wyprawy oraz czas, w którym zamierzamy pojechać to najważniejsze z nich.
Wiarygodność wypożyczalni, jej historia i czas działania na rynku, opinie klientów oraz doświadczenie właścicieli i osób odpowiedzialnych za obsługę są równie kluczowe. Nie można pominąć aspektów formalnych, w tym zapisów zawartych w regulaminie i umowie najmu oraz tych związanych z ubezpieczeniem pojazdu. Przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienie poszczególnych tematów, które mamy nadzieję, ułatwi Państwu wybór wypożyczalni i ustrzeże przed ewentualnymi problemami.

Czy na pewno kamper?

Przewrotnie zacznijmy jednak od stwierdzenia, że nie zawsze i nie dla każdego kamper będzie najlepszą opcją na wyjazd. Podróżowaniem można cieszyć się na wiele sposobów, a kryterium doboru formy zależeć będzie od pomysłu i planów na wypoczynek i co tu kryć, od zasobności portfela. Doskonałą alternatywą dla kampera może, w określonych okolicznościach, być przyczepa kempingowa, domek letniskowy na kempingu lub nawet namiot. Wszystko zależy od tego, jaką formę wypoczynku preferujemy i dokąd wybieramy się na wakacje.

Nie wdając się za bardzo w szczegóły, dla miłośników wypoczynku stacjonarnego, szczególnie w krajach na południu Europy, lepsze od kampera będą zarówno domek kempingowy, jak i przyczepa. Oferują więcej miejsca wewnątrz niż zdecydowana większość kamperów. Są zazwyczaj tańsze od wynajmu pełnoprawnego samochodu kempingowego. A także nie odbierają nam możliwości poruszania się po okolicy samochodem osobowym. W efekcie oznacza to większą mobilność, jeśli w planach jest zwiedzanie pobliskich atrakcji turystycznych. Jazda na zakupy też będzie wygodniejsza.

Tym z Państwa, którzy są na drugim końcu skali, jeśli chodzi o aktywny wypoczynek i preferują bardziej niedostępne i nieodkryte miejsca, może w zupełności wystarczyć namiot. Namiot rozbijamy na polu namiotowym lub gdzieś wysoko w górach albo na dachu np. samochodu terenowego, jeśli takowy jest tam zamontowany.
Kamper natomiast sprawdzi się wszędzie tam, gdzie oprócz pewnego stopnia mobilności, potrzebujemy własnego zaplecza sanitarnego, w postaci toalety i prysznica. W zależności od tego, czy wybieramy się w góry, na norweskie fiordy czy na plażę w Grecji, należy w tym wypadku zwrócić szczególną uwagę na rodzaj kampera.

Kamper kamperowi nierówny

Osoby, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z kamperami, zazwyczaj zaskakuje informacja o tym, jak różnorodna jest ich oferta. Kampery typu “pełna integra”, “alkowa”, “półintegra” czy “camper van” różnią się nie tylko wyglądem. Ilość osób, które mogą nimi podróżować, ilość miejsca wewnątrz i właściwości jezdne, a co za tym idzie mobilność poszczególnych rodzajów kamperów, określają ich przeznaczenie. Jedne bardziej nadają się na wyjazdy do wspomnianej wcześniej Norwegii, w wysokie góry, np. w szwajcarskie Alpy, a inne na kempingi na chorwackim wybrzeżu. Bardzo źle jeździ się dużym kamperem po wąskich, górskich drogach. Niemal nie sposób nim wjechać do miasta i znaleźć miejsce do parkowania. Za to sprawdzi się znakomicie na włoskim czy chorwackim kempingu, jeśli w jednym miejscu zamierzamy zatrzymać się na tydzień lub dłużej. Dlatego wybór odpowiedniego rodzaju kampera jest jednym z najistotniejszych zadań, które należy wykonać na samym początku przygotowywania się do wyjazdu.

Wynajem kampera - rodzaje kamperów
Wynajem kampera - rodzaje kamperów

Waga kampera

Z rodzajem kampera nierozerwalnie związana jest kwestia wagi pojazdu w gotowości do drogi. Niemal wszystkie kampery na wynajem to pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, to znaczy samochody, do których prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B. Do pewnego stopnia prawdziwe jest stwierdzenie, że duże kampery są cięższe od tych mniejszych. Na wagę wpływa także rodzaj zastosowanych materiałów, z których wykonana jest zabudowa. I chociaż zdarzają się wyjątki, niestety większość kamperów, niezależnie od wielkości, jest bardzo ciężka. Jeśli dodatkowo pojazd jest dobrze wyposażony w różnego rodzaju dodatki, ładowność, która pozostaje do dyspozycji, bywa bardzo niewielka.

Kluczowe jest zatem, żeby wypożyczalnia podała rzeczywistą wagę kampera "na pusto" lub w stanie gotowości do jazdy (zazwyczaj podaję się wagę pojazdu z kierowcą, zatankowanego, z pełną butlą gazu oraz ok. 20 l wody czystej). Wartość wpisana w dowodzie rejestracyjnym, w polu G (masa własna pojazdu) zwykle znacząco odbiega od wagi rzeczywistej. Jest to waga podana przez producenta kampera do celów homologacyjnych, wyliczona dla pojazdu bez jakiegokolwiek wyposażenia dodatkowego. Jeśli w polu tym widnieje np. 2750 kg, po dodaniu wag poszczególnych elementów wyposażenia samochodu, takich jak np.: mocniejszy silnik, klimatyzacja kabinowa, tempomat, opony całoroczne czy radio oraz wyposażenia części mieszkalnej, poczynając od dodatkowego akumulatora, poprzez butle z gazem, bagażnik rowerowy, a na klimatyzatorze dachowym i markizie skończywszy, może się okazać, że auto “na pusto” waży o 150 do 200 kg więcej, niż zapisano w dokumentach. A gdy uwzględnimy wagę kierowcy (75 kg) i płynów (paliwa - 85 kg i wody — min. 20 kg, płynu do spryskiwacza - 5 kg, AdBlue - 10 kg itp.), do dyspozycji pozostanie nam mniej niż 350 kg. Pomimo że to bardzo niewiele, to podany przez nas przykład i tak jest dość optymistyczny. Znane są nam przypadki kamperów dostępnych w polskich wypożyczalniach, których rzeczywista ładowność nie przekracza 200 kg!

Nie wszystko złoto, co się świeci

“Wypożyczalnia luksusowych kamperów”, “luksusowe kampery na wynajem”, “kampery premium” - niemal wszystkie wypożyczalnie zachwalają w ten sposób oferowany przez siebie sprzęt. Podobnie, jak w przypadku samochodów osobowych, nie wszystkie marki są premium i nie wszystkie samochody są luksusowe.

W kontekście właściwości jezdnych i komfortu oferowanego kierowcy wybór jest raczej niewielki. Większość samochodów kempingowych bazuje na Fiacie Ducato, Citroenie Jumperze lub Peugeocie Boxerze. Rzadziej trafiają się kampery zbudowane na Fordzie Transicie czy VW Crafterze. Ze względu na cenę zakupu, znalezienie w wypożyczalniach kamperów na bazie Mercedesa jest prawie niemożliwe.

Jeszcze istotniejsze jest to, jak wykonana jest zabudowa części mieszkalnej. Jakość zastosowanych materiałów oraz klasa wyposażenia kampera bezpośrednio wpływają na komfort jego użytkowania. Tańsze materiały szybciej się zużywają i są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Meble w rocznym Rimorze, którym mieliśmy okazję podróżować kilka lat temu po Norwegii, były nie tylko mocno zniszczone, ale trzeszczały też niemiłosiernie, nawet w czasie jazdy po stosunkowo równych drogach. Dla porównania, w Globe-Traveller’ach, nawet po trzech sezonach użytkowania, trudno dostrzec jakiekolwiek ślady zużycia. I choć nie jest to proste zadanie, dobrze jest dokładnie sprawdzić, jakiej klasy pojazdy oferuje dana wypożyczalnia.

Warto poświęcić trochę czasu, żeby zrozumieć, czym różnią się od siebie oferty marek takich jak Dethleffs i Sunlight, Adria i Sun Living, Knaus i Weinsberg czy Hymer i Carado. Niemal każdy z producentów ma w swoim portfolio marki premium i budżetowe, ale mało którą wypożyczalnię stać na oferowanie tych pierwszych. Najlepiej też samemu zobaczyć i ocenić sprzęt, który zamierzamy zarezerwować. Nie bez znaczenia jest też to, jak wypożyczalnia dba o pojazdy, które oferuje. Regularne przeglądy i konserwacja mają duży wpływ nie tylko na jakość, ale też na czas, w jakim auto pozostaje w dobrym stanie.

Wynajem kampera na weekend

Decydując się na wypożyczenie kampera, warto zadać sobie pytanie nie tylko o to, dokąd chcemy podróżować, ale również — a może przede wszystkim — na jak długo. Tę kwestię poruszaliśmy już wielokrotnie, między innymi w artykule poświęconym podróżowaniu kamperem na Lofoty. Na podstawie doświadczeń własnych oraz naszych klientów nie od dziś uważamy, że krótkie wyjazdy kamperem nie mają większego sensu. Nie pozwalają bowiem poczuć przyjemności z podróżowania w ten sposób. Za dużo czasu trzeba poświęcić na przygotowania i pakowanie się, a po powrocie na rozpakowanie się i posprzątanie kampera. Jeśli do tego dodamy, że np. z Warszawy, aby znaleźć się w jakimś ciekawym turystycznie miejscu, trzeba jechać minimum 2,5 godziny, to wyjazdy wynajętym kamperem na weekend nie mają większego sensu. To przede wszystkim z tego powodu, większość wypożyczalni nie wynajmuje kamperów na mniej niż 7 dni, a w sezonie wakacyjnym na mniej niż 10 lub 14 dni.

W szczególności osoby, które wybierają się pierwszy raz, powinny mieć świadomość, że każda ze wspomnianych powyżej czynności zajmie im więcej czasu niż zakładają. A dodatkowo 1,5 do 2 godzin pochłonie szkolenie z obsługi kampera.


Jak się podróżuje kamperem?

Pytania i odpowiedzi

Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dotyczące podróżowania kamperem. Mamy nadzieję, że zestawienie to pomoże osobom, które wahają się co do tej formy podróżowania. Publikujemy linki do artykułów, w których omawiamy poszczególne zagadnienia i pokazujemy, jak caravaning wygląda w praktyce...


Czytaj dalej...

Kiedy najlepiej rezerwować kampera?

Kiedy wiemy już, dokąd się wybierzemy w najbliższą podróż kamperem, w ile osób pojedziemy oraz jaki kamper będzie najlepszy, to nie pozostaje nam nic innego, jak dokonać wstępnej rezerwacji. Moment, w którym należy zarezerwować kampera, zależy przede wszystkim od terminu wyjazdu oraz od wybranego kierunku.
Jeśli, np. ze względu na rok szkolny, nie możemy pozwolić sobie na luksus wyjazdu poza sezonem, rezerwację warto zrobić jak najwcześniej. W wakacje popyt na kampery znacznie przekracza podaż.

Równie ważny może być kierunek wyjazdu. Warto uwzględnić, że najatrakcyjniejsze przeprawy promowe do Norwegii (do Stavanger i Bergen) w większości wyprzedane zostają na przełomie stycznia i lutego. Wybierając się tam, warto zatem zagwarantować sobie, odpowiednio wcześnie, odpowiedniego kampera i miejsce dla niego na promie. Więcej przydatnych informacji o podróżowaniu do Norwegii znajduje się w artykule “Promy do Skandynawii”.
Niektóre włoskie czy hiszpańskie kempingi, w lipcu i w sierpniu, mają nie tylko stuprocentowe obłożenie, ale i wymagają rezerwacji na minimum siedmiodniowy pobyt. Na dodatek, aby cieszyć się miejscem na nich, rezerwację trzeba zrobić z przynajmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem (na szczęście, nie wszędzie tak jest - o tym, gdzie i jak nocować kamperem piszemy w artykule pt.: "Gdzie nocować kamperem?").

W przypadku naszej wypożyczalni kalendarz rezerwacji na okres wakacyjny, z reguły wypełnia się pod koniec stycznia. To jednak nie oznacza, że jeśli do tego momentu nie zdecydowali się Państwo na kampera, to nie będziecie mieli czym pojechać na wymarzone wakacje. Trzeba mieć tylko świadomość, że w przypadku rezerwacji na kilka dni przed wyjazdem, wybór zarówno sprzętu, a co za tym idzie kierunku, może być nieco ograniczony.

Na co zwrócić uwagę wybierając wypożyczalnię kamperów?

Wszystko, o czym napisaliśmy do tej pory, jest uniwersalne i do zastosowania niezależnie od tego, z jakiej wypożyczalni zamierzamy skorzystać. Oczywiście z dokładnością do rodzaju i jakości oferowanego przez nią sprzętu. Jednak sam wybór wypożyczalni też nie jest prostą sprawą.

Wiedza praktyczna i doświadczenie w podróżowaniu

Na wstępie wspomnieliśmy o wiedzy i doświadczeniu osób odpowiedzialnych za obsługę klienta. To naszym zdaniem jedna z najważniejszych kwestii i powinno to być jedno z głównych kryteriów wyboru wypożyczalni. Tylko osoby, które same podróżują i to podróżują dużo, są w stanie udzielić praktycznych i koniecznych porad osobom początkującym. Tymczasem na naszym rynku, szczególnie w mijającym roku, powstało dziesiątki wypożyczalni, których właściciele nigdy kamperami nie podróżowali. Z relacji naszych klientów wiemy, że są wśród nich i takie, których obsługa zupełnie nie znała oferowanego sprzętu i nie była w stanie przeprowadzić podstawowego instruktażu. Zdarzyło się nawet, że właściciel kampera nie wiedział, jak wyciągnąć i oczyścić kasetę toalety chemicznej. O poradach praktycznych i o tym, jak się podróżuje po poszczególnych krajach Europy, nawet nie było mowy.

Czas działania na rynku

Wiedzę i doświadczenie praktyczne zdobywa się z czasem. Prowadzenie wypożyczalni kamperów, wbrew temu, co się niektórym wydaje, nie jest łatwym zadaniem. Dlatego firm, które działają na polskim rynku 5 lat lub dłużej jest bardzo mało. Właśnie w takich firmach najlepiej szukać sprzętu w pierwszej kolejności. Oczywiście może się zdarzyć, że wypożyczalnia działa długo, a jednak jej właściciele niczego się nie nauczyli. Może być i tak, że pomimo wielu lat na rynku, jakość obsługi jest słaba, a podejście do klienta niewłaściwe. Stosowanie nieuczciwych praktyk nie jest wszak domeną wyłącznie firm nowych i niestety nie omija branży caravaningowej.

Opinie

Dlatego tak ważne są opinie o firmie, którymi klienci dzielą się w internecie - w wizytówkach firm na mapie Google, w mediach społecznościowych oraz na forach i grupach dyskusyjnych (głównie na Facebooku). Po kilku latach prowadzenia działalności nauczyliśmy się jednak, że do opinii należy podchodzić bardzo ostrożnie. I nam trafiły się opinie od osób, których nigdy nie spotkaliśmy i nigdy nie były klientami naszej wypożyczalni. Niestety żyjemy w czasach, w których wszystko można kupić, również opinie, nie wyłączając tych negatywnych.
W przypadku naszej wypożyczalni, jeśli ktoś ma jakiekolwiek wątpliwości, co do wiarygodności wypowiedzi, zapraszamy do kontaktu. Nasi klienci, z reguły, nie odmawiają udzielania referencji bezpośrednio.

Oferowany sprzęt, jego wiek i klasa

W praktyce wynajmu kamperów sprawdzają się dwa modele biznesowe. Pierwszy, w którym sprzęt możliwie szybko, po pierwszym lub najdalej po drugim sezonie, wymieniany jest na nowy. Tak działa większość wypożyczalni przy salonach sprzedaży. Importerzy część pojazdów sprowadzają z myślą o wynajmie, oferując je na sprzedaż po sezonie, w pozornie atrakcyjnej cenie. Pozornie, bo marżę dealerską realizują czasem dwa razy: importując z dużą zniżką na cenie zakupu i zarabiając na wynajmie w najbardziej atrakcyjnych miesiącach.

Drugi to model, w którym kamper wynajmowany jest przez 4 do 5 sezonów, aż jego zakup zamortyzuje się w całości. Tak działają przede wszystkim firmy, które same kamperów nie sprowadzają. I właśnie w tym przypadku jakość i klasa kampera ma największe znaczenie. Prawidłowo serwisowany pojazd klasy premium, z przebiegiem 70 - 90 tys. km, po trzech sezonach wynajmu, może być czasem w znacznie lepszym stanie niż roczny, budżetowy kamper, o którego firma nie dbała w odpowiedni sposób.

Ponownie zachęcamy do obejrzenia i oceny stanu kampera osobiście, przed podjęciem decyzji o jego rezerwacji. A jeśli to nie jest możliwe, najlepiej kierować się opiniami klientów, mając na uwadze historię działania danej wypożyczalni.

VW Gran Cali
VW Gran Cali

Ceny wynajmu kamperów

Nieco sprawę uogólniając cena, po jakiej dana wypożyczalnia oferuje swoje pojazdy, jest pochodną wartości kampera. Można przyjąć, że im kamper lepszy, tym droższy, a tym samym wyższa musi być jego cena wynajmu. Oczywiście kalkulując swoje ceny i ustalając politykę rabatową, każda wypożyczalnia powinna wziąć pod uwagę rzeczywiste koszty działalności (przy określonej skali) w tym przede wszystkim koszty ubezpieczeń, jakie musi ponosić w danej lokalizacji. Nie bez znaczenia są również ceny rynkowe i szeroko rozumiane otoczenie konkurencyjne. O kosztach prowadzenia wypożyczalni kamperów pisaliśmy szerzej w artykule pt.: "Jak zamienić pasję w biznes".

Niestety wciąż zdarzają się firmy, które w cennikach i w umowach posługują się cenami netto. W ten sposób pozornie uatrakcyjniają ofertę. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem i o ile firma nie kieruje swojej oferty wyłącznie w modelu B2B (czyli wyłącznie do innych podmiotów gospodarczych lub osób prowadzących działalność gospodarczą) powinna posługiwać się cenami brutto (ewentualnie obiema cenami jednocześnie).

Oprócz kwestii podatku VAT i jego wliczania lub nie w cenę wynajmu, porównując oferty poszczególnych wypożyczalni, należy zwrócić uwagę na ewentualne opłaty dodatkowe. Posprzątanie kampera, wymiana butli gazowych, opróżnienie toalety chemicznej, uzupełnienie paliwa w zbiorniku, umycie kampera z zewnątrz, chemia kamperowa np. płyn do toalet, akcesoria kempingowe, czy bardzo popularny ostatnio “pakiet Covidowy” (najczęściej rękawiczki jednorazowe i płyn do dezynfekcji dłoni) to wszystko może być przedmiotem opłat dodatkowych, których suma czasami istotnie wpływa na całkowity koszt wynajmu kampera. Bywają wypożyczalnie, w których część z tych opłat jest obowiązkowa, a o konieczności ich uiszczenia klienci dowiadują się czasem w przeddzień wyjazdu.

Kwestie formalne

Przed podjęciem decyzji o zarezerwowaniu kampera w wybranej wypożyczalni należy, naszym zdaniem, koniecznie zapoznać się z regulaminem wynajmu oraz wzorem umowy, którą zazwyczaj podpisujemy w dniu odebrania kampera. Analizując dokumenty, szczególną uwagę warto zwrócić na zapisy dotyczące rezygnacji z rezerwacji oraz sposobu rozliczenia kosztów naprawy ewentualnych szkód i uszkodzeń powstałych podczas użytkowania kampera.

Moglibyśmy napisać osobny, obszerny artykuł, na temat tego, co powinno, a co nie może znaleźć się w umowie najmu kampera. Poprzestaniemy jednak na stwierdzeniu, że wciąż — niestety — nader często trafiają się firmy, które w umowach próbują zawrzeć klauzule niedozwolone — abuzywne.

Klauzule abuzywne to regulowane przepisami Kodeksu cywilnego (art. 3851-3853) niedozwolone postanowienia umowne, zdefiniowane jako postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie i nie wiążące go w sytuacji, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.

 

Klauzule abuzywne – na czym polegają i dlaczego są zabronione?

Infor.pl

Mając już niemałe doświadczenie, rozumiemy, że umowa najmu powinna w równym stopniu chronić interesy klienta i wypożyczalni. Pod żadnym jednak pozorem nie można w niej zawierać zapisów naruszających prawa konsumenta (w umowach B2B podmioty mają znacznie większą swobodę w kształtowaniu postanowień). Sugerujemy kontakt z prawnikiem w celu oceny przedstawionych dokumentów i rozwiania wszelkich wątpliwości. Mówimy przecież o umowach, których wartość często sięga kilkunastu tysięcy złotych. Ewentualne sytuacje sporne, w trakcie lub po zakończeniu okresu wynajmu, potrafią skutecznie zepsuć dobre wrażenie, nawet po najbardziej udanym wyjeździe.

Ubezpieczenie kamperów na wynajem

Temat ubezpieczenia kampera, a szerzej ubezpieczenia w czasie podróży kamperem, jest bardziej złożony, niż się pozornie wydaje. Zarówno na wynajmującym, jak i najemcy ciąży szereg obowiązków i odpowiedzialności, których niedopełnienie może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Kosztowna opcja “Wynajem zarobkowy kampera”

Analizę dokumentów związanych z ubezpieczeń powinniśmy zacząć od sprawdzenia, czy wypożyczalnia wykupiła polisę z uwzględnieniem wynajmu zarobkowego. Jeśli tak nie jest, to w przypadku wynajmu, kamper w zasadzie nie jest objęty ochroną ubezpieczeniową. Dla wypożyczalni kamperów taka opcja jest obowiązkowa, zarówno w polisie OC, jak i AC. Dlaczego wypożyczalnia mogłaby nie chcieć tej opcji wykupić? Otóż jej wybór we wniosku ubezpieczeniowym skutkuje zwiększeniem składki o 100 do 150%! Tak, taka polisa jest 2 - 2,5 razy droższa od normalnego ubezpieczenia kampera.

Wprawdzie, to na wypożyczalni ciąży obowiązek posiadania odpowiedniego ubezpieczenia, ale nietrudno sobie wyobrazić konsekwencje kolizji drogowej lub — co gorsza — wypadku, spowodowanego przez najemcę kampera. Poważne kłopoty i długoletnie spory, często rozstrzygane przed sądem, to w takiej sytuacji bardzo prawdopodobny scenariusz.

Wprawdzie znamy taki przypadek tylko z opowiadań, ale warto sprawdzić też numer VIN pojazdu. Czy ten wpisany w polisie ubezpieczeniowej i dowodzie rejestracyjnym zgadza się z tym wybitym na tabliczce znamionowej kampera (w Fiacie Ducato / Citroenie Jumperze / Peugeocie Boxerze numer VIN umieszczony jest na podszybiu oraz na tabliczce pod zaślepką na prawym nadkolu — dostępna od wewnątrz po otwarciu drzwi pasażera). Przypadek dotyczy podmiany tablic rejestracyjnych, w dwóch różnych kamperach, na czas wynajmu. Możliwe, że powodem tej podmiany był brak odpowiedniego ubezpieczenia jednego z nich.

Polisa ubezpieczeniowa kampera

Użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem

Równie poważne konsekwencje dla wypożyczalni, a jeszcze poważniejsze dla najemcy, pociąga za sobą tak zwane użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem. W praktyce mówimy przede wszystkim o sytuacji podróżowania kamperem o przekroczonej dopuszczalnej masie całkowitej (DMC).

Jeżeli wypożyczalnia poinformowała najemcę (szczególnie jeśli zrobiła to w formie pisemnej) o rzeczywistej ładowności kampera, to na najemcy ciąży obowiązek takiego spakowania się, żeby nie przekroczyć limitu DMC. W przypadku dużych kamperów ich ogromny bagażnik — zwany często garażem — stwarza wielką pokusę, zabrania ze sobą z domu niemal wszystkiego, co może nam się przydać. To pułapka, w którą bardzo łatwo się złapać, szczególnie że większość wypożyczalni podstawia swoim klientom kampery z pełnymi zbiornikami wody czystej (chyba nigdy nie zrozumiemy, dlaczego).
Jeśli taki przeciążony kamper będzie uczestniczył w kolizji lub wypadku drogowym, a policja wezwie rzeczoznawcę, który zważy pojazd, to niemal pewne jest, że firma ubezpieczeniowa odmówi wypłaty odszkodowania. Odmówi, bo będzie miała ku temu podstawy. Podróżowanie pojazdem o masie przekraczającej DMC jest traktowane jako użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem. Użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem jest zazwyczaj pierwszym z wymienionych w polisie powodów wyłączających jej działanie!

Innymi słowy, jeśli podróżujemy kamperem, którego rzeczywista masa przekracza DMC wpisane w polu F.2 dowodu rejestracyjnego (najczęściej 3,5 tony), to tak, jakbyśmy podróżowali bez wykupionych polis OC i AC!

Kamper siedmioosobowy

Ile osób może podróżować kamperem?

Wyjazd kamperem w dwie rodziny, ze znajomymi, z siostrą lub bratem? Czy można w ten sposób ograniczyć koszt na jedną osobę? Czy to na pewno dobry pomysł?
Czy można bezpiecznie podróżować w tyle osób? Czy da się komfortowo mieszkać i dobrze wypocząć na takim wyjeździe?

Czytaj dalej...

Udział własny

Abstrahując od najpoważniejszych niebezpieczeństw i konsekwencji, jakie spotkać mogą najemcę kampera, a związanych z ubezpieczeniem, pozostaje jeszcze kwestia udziału własnego w szkodach komunikacyjnych.

Wszystkie, bez wyjątku, znane nam wypożyczalnie kamperów stosują zasadę, że klient odpowiada za szkody komunikacyjne, co najmniej do wysokości wpłaconej kaucji. Dzieje się tak nie tyle ze względu na warunki posiadanych polis ubezpieczeniowych, ile ze względu na fakt, że ewentualne szkody obciążają konto właściciela pojazdu, a nie sprawcy kolizji lub wypadku. Wyobraźmy sobie sytuację, że w wypożyczalni posiadającej 5 kamperów, dochodzi do drobnej kolizji z winy najemcy. Wypłata odszkodowania z OC i/lub likwidacja szkody z AC, nawet jeśli łączna wartość odszkodowania będzie stosunkowo niewielka, obciąży konto i historię szkodowości wypożyczalni. Zazwyczaj oznaczać to będzie zwyżkę składek ubezpieczenia w kolejnym okresie, dla wszystkich posiadanych przez wypożyczalnię pojazdów. To właśnie z tego powodu, nawet duże wypożyczalnie za wszelką cenę próbują uniknąć likwidacji szkód z posiadanych polis i korzystają z nich tylko w ostateczności.

Nie wszystkie szkody są objęte ochroną ubezpieczeniową

Jeśli do powyższego dodamy, że ubezpieczenia OC i AC działają tylko w przypadku szkód komunikacyjnych, a nie działają na przykład w czasie manewrowania na kempingu, może okazać się, że odpowiedzialność najemcy wykroczy ponad kwotę wpłaconej kaucji. Dotyczy to również wszystkich przypadków nieumiejętnego i niezgodnego z instrukcją użytkowania sprzętu, niedbalstwa czy także działania pod wpływem alkoholu. W większości, ewentualne uszkodzenia kampera są bardzo kłopotliwe i trudne do usunięcia. Nie dość, że naprawy wymagają czasu, są kosztowne, to jeszcze uszkodzenie może uniemożliwiać dalszą eksploatację kampera, co w sezonie wakacyjnym może skutkować skasowaniem kolejnej rezerwacji i utratą kolejnego klienta (ze wszystkimi tego konsekwencjami).

Warto być zatem świadomym nie tylko faktu, że nie wszystkie szkody są objęte ochroną ubezpieczeniową wynikającą z polis OC i AC, ale i tego, że odpowiedzialność najemcy nie jest ograniczona kwotą wpłaconej kaucji. Niestety na dzień pisania tego artykułu, żadne z Towarzystw Ubezpieczeniowych w Polsce nie oferuje możliwości ubezpieczenia się od tego rodzaju dodatkowego ryzyka.

Kampery GT
Kamoery GT

Assistance, opony, szyby, itp.

Bardzo ograniczona oferta ubezpieczeniowa dla samochodów kempingowych, szczególnie tych oferowanych w wynajmie, wiąże się z jeszcze jedną konsekwencją. Do rzadkości należą sytuacje, że kamper w ramach posiadanych polis ma wykupione ubezpieczenie na wypadek przebicia opony, uszkodzenia szyby, a nawet potrzeby holowania w ramach assistance (na rozsądną odległość i działającego za granicą). Nie wynika to z dodatkowych oszczędności, które chciałyby osiągnąć wypożyczalnie, a z braku oferty odpowiednich produktów ubezpieczeniowych. Dlatego należy szukać kamperów stosunkowo nowych, objętych gwarancją producenta i assistance na wypadek awarii.

Podsumowanie

W 2020 roku powstało w Polsce wiele nowych wypożyczalni kamperów. Nie wiemy, ile jest ich obecnie w naszym kraju, ale szacujemy, że ponad dwieście. Wyszukiwarka portalu olx.pl podaje ponad 230 wyników na frazę “kamper wynajem”, tylko w kategorii “Firmy, ogłoszenia firm, usługi”. Oferta jest zatem bardzo bogata.

To dobrze, że osoby poszukujące kampera na wyjazd mogą wybierać wśród wielu ofert i decydować zgodnie ze swoimi wymaganiami i preferencjami. Jest bowiem niezwykle ważne, żeby na upragnione wakacje pojechać kamperem spełniającym oczekiwania i dopasowanym do potrzeb. Chodzi przecież o to, żeby nie był to pierwszy i ostatni wyjazd samochodem kempingowym.

Jak wyjaśniamy powyżej, niezwykle istotne jest dobranie właściwego kampera do preferowanego sposobu podróżowania i kierunku wyjazdu. Wybór wypożyczalni, z której usług skorzystamy, jest równie ważny. Niestety wciąż zdarzają się nieuczciwe podmioty. Jedni próbują zminimalizować koszty i nie wykupują obowiązkowych opcji w polisach ubezpieczeniowych. Inni kuszą niskimi cenami netto. Niektóre oferowane pojazdy są zupełnie niedopasowane do realiów wynajmu. Są zdecydowanie zbyt ciężkie, aby można było nimi podróżować, nie łamiąc przepisów. Wreszcie, zdarzają się i tacy przedsiębiorcy, którzy stosują nieuczciwe praktyki wobec klientów, zawyżając koszty usuwania, powstałych podczas wynajmu, uszkodzeń. Dlatego warto każdą wypożyczalnię dobrze zweryfikować, analizując opinie klientów, polisy ubezpieczeniowe oferowanych pojazdów, zapisy regulaminów oraz wzory umów najmu.

Polski caravaning wciąż się rozwija, a nasz rynek pomału dojrzewa, ale upłynie jeszcze trochę czasu, zanim firmy konkurować będą ze sobą uczciwie i wyłącznie jakością oferowanych usług.

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

Najnowsze artykuły

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
There are currently no comments. Why don't you kick things off?