Jaki kamper i dla kogo?

motorhome.pl ABC, Porady Dodaj komentarz

Rodzaje kamperów, czyli wybieramy pojazd na wakacje

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2020

Każdy, kto miał okazję podróżować samochodem kempingowym po Europie, doskonale wie jak różnorodne bywają kampery. Wielkość i ciężar, wyposażenie, ilość miejsc, tutaj każdy z producentów ma w swojej ofercie przynajmniej kilka różnych propozycji. Zatem czym kierować się przy wyborze kampera i jaki kamper wybrać?

Przedstawiamy zbiór najważniejszych informacji, które mamy nadzieję, ułatwią wybór samochodu optymalnie dobranego do indywidualnych potrzeb. Pisząc ten artykuł, mieliśmy na uwadze przede wszystkim osoby mniej doświadczone, które dopiero zaczynają swoją przygodę z caravaningiem i szukają wypożyczalni. Liczymy jednak, że zawarte tu informacje przydadzą się także tym wszystkim, którzy myślą o zakupie kampera na własność.

Dopuszczalna masa całkowita

Zdecydowana większość, dostępnych w wypożyczalniach kamperów, to pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 3,5 tony. A to przede wszystkim dlatego, że do prowadzenia takiego pojazdu wystarczy prawo jazdy kategorii B. W praktyce łączna waga takiego samochodu, z uwzględnieniem wszystkich osób, bagaży, całego wyposażenia, paliwa, wody i tego, co się w nim znajduje, nie może przekroczyć wskazanych 3500 kg.

Zdarza się jednak, szczególnie w wypożyczalniach za granicą, że dostępne są również samochody o DMC powyżej 3,5 tony. W takim przypadku potrzebne jest prawo jazdy kategorii C1 (dla pojazdów o DMC do 7,5 tony) lub C (dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony). Warto tutaj nadmienić, że w niektórych krajach Europy Zachodniej osoby, które zdały egzamin na prawo jazdy przed 1 stycznia 1997 roku, nabyły uprawnienia C1 niejako automatycznie. To dlatego, na przykład w Niemczech, Norwegii czy Wielkiej Brytanii, częściej można spotkać kampery duże, o DMC w przedziale od 3,5 do 7,5 tony. Jeśli zamierzamy zdecydować się na wynajem kampera, w którymś z takich krajów, należy o tym koniecznie pamiętać (źródło: What motorhomes does your licence allow you to drive?).

Ładowność

Ładowność kampera oblicza się jako różnicę pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu. Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym oraz dyrektywą europejską 95/48/EC, masę własną pojazdu definiuje się jako masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych oraz wraz z kierowcą (przyjmuje się 75 kg). W przypadku kamperów masa własna uwzględnia zatem masę pojazdu, całe jego wyposażenie standardowe, butle z gazem, wodę w zbiorniku wody czystej (najczęściej 20 litrów), paliwo (pełen zbiornik) oraz kierowcę. Ładowność wyznacza limit łącznej wagi wszystkich pasażerów, bagaży oraz wyposażenia dodatkowego. Najczęściej, dla kamperów o DMC do 3,5 tony, kształtuje się ona w granicach od 400 do 500 kg i to niezależnie od tego, czy kamper jest dwuosobowy, czy przeznaczony dla 5, czy 6 osób.

Uwaga, trzeba koniecznie sprawdzić masę własną oraz DMC wpisane w dowodzie rejestracyjnym, a najlepiej zażądać od wypożyczalni wyniku ważenia pojazdu gotowego do drogi. Zdarza się bowiem, że ładowność deklarowana przez producenta i wpisana w dokumenty homologacyjne odnosi się do modelu podstawowego z minimalnym wyposażeniem. Czasami jest też celowo zawyżana, aby zwiększyć atrakcyjność oferty. A konsekwencje przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej wiążą się nie tylko z karami pieniężnymi. To także niedopuszczenie pojazdu do ruchu, a w przypadku większości polis ubezpieczeniowych, brak jakiejkolwiek ochrony w momencie kolizji (użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem).

Liczba miejsc do spania (i podróżowania)

Najczęściej kampery projektowane są tak, aby mogło nimi podróżować od dwóch do sześciu osób. Zaledwie kilka firm oferuje kampery siedmioosobowe. Wybierając kampera pamiętać należy o sprawdzeniu ile jest miejsc siedzących, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa oraz iloma miejscami do spania dysponuje samochód. Bywa bowiem dość często, że auto, którym mogą podróżować cztery osoby, posiada łóżka tylko dla dwóch lub trzech osób. W takim przypadku producent zakłada, że z samochodu korzystać będą głównie dwie osoby, a dwie pozostałe podróżować będą okazjonalnie i nocować w namiocie rozbijanym na kempingu lub też w domku kempingowym. Czasami bywa odwrotnie, miejsc do spania jest więcej niż miejsc z pasami bezpieczeństwa. W tym przypadku kamper ma zapewnić nocleg, dla osób, które podróżują razem z nami samochodem osobowym. Taki przypadek ma ważne uzasadnienie. Przy ograniczonej ładowności, trudno byłoby sześciu lub siedmiu osobom zmieścić się w limicie 3,5 tony DMC.

Kamper siedmioosobowy

Ile osób może wygodnie i bezpiecznie podróżować kamperem? Jaka ładowność jest do dyspozycji i ile rzeczy można ze sobą zabrać?
Czytaj...

Rodzaje kamperów

ALKOWA

Pozornie, im większy kamper, tym lepszy i bardziej komfortowy. Takie założenie jest tylko częściowo słuszne. Największe i bardzo popularne wśród kamperów o DMC do 3,5 tony, są wersje z łóżkami w alkowie nad kabiną kierowcy. Wbrew pozorom nie są to pojazdy najwygodniejsze.

Podczas, gdy miejsca do spania są stosunkowo duże, wnętrze jest zazwyczaj słabo zintegrowane, a kabina kierowcy pozostaje niewykorzystana. Fotele przednie nie obracają się i w czasie postoju nie można ich praktycznie wykorzystać. Powoduje to, że w części mieszkalnej jest mniej miejsca niż mogłoby się wydawać. Dodatkowo alkowa bardzo wpływa na aerodynamikę pojazdu. Nie dość, że auto takie gorzej przyspiesza, we wnętrzu jest znacznie głośniejsze, to jeszcze przy prędkościach powyżej 100 km/h zaczyna nieprzyjemnie się kołysać (szczególnie w czasie wyprzedzania ciężarówek). Nie wolno również zapominać o wysokości takich kamperów, która nierzadko sięga 3,2 metra.

Jedną z nielicznych zalet pojazdów tego typu jest fakt, że mogą z nich swobodnie korzystać rodziny z trójką lub czwórką dzieci. Wszyscy, którzy potrzebują kampera z sześcioma miejscami do spania, są niejako skazani na auta typu alkowa. Żaden inny rodzaj kamperów nie oferuje tylu i tak dużych miejsc do spania.

Jako ciekawostkę wspomnieć należy również, że niektóre kampery z alkową przeznaczone są dla mniejszej liczby osób, od dwóch do czterech. Celem producentów jest w takim przypadku zaoferowanie kampera możliwie krótkiego, którym łatwo się manewruje. Przykładem jest produkowana współcześnie BELA Trendy 1S .
Innym Activa One 550 MS firmy Eura Mobil, kamper o długości zaledwie 5,89 m, z czterema miejscami do spania.
W przeszłości zdarzały się też podobne konstrukcje, tworzone na bazie różnych podwozi.

Kamper typu Alkowa

Półintegra

Kampery typu półintegra są obecnie najpopularniejszą grupą pojazdów rekreacyjnych. To takich kamperów sprzedaje się w Europie najwięcej. Są wśród nich auta przeznaczone dla dwóch osób, są i adresowane dla rodzin pięcioosobowych. W wypożyczalniach w Polsce najczęściej spotyka się “pół-integry” z czterema lub pięcioma miejscami do spania. Ze względu na niższą akcyzę, dużą popularnością w ostatnich latach cieszą się kampery na podwoziu Forda Transita z silnikami o pojemności 2 l.

Łóżka w przedniej części takich samochodów najczęściej są opuszczane spod sufitu, co tylko nieznacznie ogranicza przestrzeń użytkową wnętrza. Jednak gdy łóżko jest opuszczone, zazwyczaj nie można już siedzieć przy stoliku, a często wcześniej należy odpowiednio ustawić lub złożyć przednie fotele. Bywa również, że opuszczone łóżko utrudnia lub uniemożliwia wychodzenie i wchodzenie do kampera, blokując drzwi boczne.

Decydując nie na wynajem lub zakup tego rodzaju pojazdu należy mieć na uwadze jego wymiary. Długość, nierzadko przekracza 7 metrów, szerokość w granicach 2,3 m i wysokość w okolicy 3 m, sprawiają, że są to samochody dość trudne w prowadzeniu.

Integra

W autach w pełni zintegrowanych producenci korzystają wyłącznie z podwozi samochodów dostawczych, budując kabinę i całą resztę kampera od podstaw. Takie podejście daje większą swobodę w projektowaniu wnętrza. Szerokość takiego pojazdu jest niezmienna na całej jego długości. Dzięki temu możliwe jest między innymi umieszczenie drugiego łóżka bliżej przodu pojazdu. Nawet opuszczone łóżko nie przeszkadza w korzystaniu z drzwi bocznych, a we wnętrzu kampera pozostaje do dyspozycji dużo miejsca.

Niestety, wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni ma swoją cenę. Kampery zintegrowane są znacznie droższe od kamperów typu półintegra. Różnice pomiędzy jednym a drugim rodzajem pojazdów doskonale pokazuje poniższy film, pochodzący z kanału Zachar OFF.

Dla porządku odnotujmy, że w tej kategorii mieszczą się zarówno pojazdy o stosunkowo niewielkich rozmiarach i długości nieznacznie przekraczającej 6 metrów, jak i bardzo duże, luksusowe kampery o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 tony, a czasem nawet większej.

CAMPER VANy (VAN CONVERSION)

Jeśli podróżujemy w nie więcej niż cztery osoby, a nasze plany urlopowe ograniczają się do maksymalnie 3, 4 tygodni wypoczynku, najlepszą propozycją może okazać się samochód kempingowy typu Van Conversion (Camper-Van). Zabudowa w oparciu o standardowe, ale całkiem nieźle zintegrowane nadwozie samochodu dostawczego, w połączeniu z nowatorskimi rozwiązaniami, jak rozkładane łóżko na dachu, zapewnią komfort użytkowania i wygodę podróżowania. Auta takie są krótsze, węższe i niższe, ale rozplanowane w taki sposób, aby we wnętrzu nie brakowało miejsca. Na autostradzie pojedziemy takim kamperem znacznie szybciej, zużyjemy mniej paliwa, zaoszczędzimy na kosztach promów i będzie nam łatwiej prowadzić go w miastach i na wąskich lokalnych drogach. Plusem jest możliwość wjazdu do miejsc niedostępnych dla większych kamperów oraz możliwość postoju całonocnego w miejscach, gdzie obowiązuje zakaz dla kamperów standardowych.

Nie ukrywamy, że to właśnie ta kategoria najlepiej spełnia nasze prywatne oczekiwania i takimi kamperami podróżuje nam się najlepiej. Jednak również w tej klasie spotkać można pojazdy bardzo różne. Od tanich marek jak Sun Living czy Clever, poprzez całą plejadę producentów ze średniej półki, po kampery drogie i uznawane za luksusowe, jak na przykład La Strada, Westfalia czy Hymer. Cena takiego pojazdu uzależniona jest od bazy, na jakiej kamper został zbudowany. Najczęściej są to tak zwane trojaczki (Fiat Ducato, Peugeot Boxer i Citroen Jumper), Volkswagen Crafter oraz Mercedes Sprinter. Te ostatnie, pomimo, że droższe, służą najczęściej do budowania kamperów dwuosobowych. Dzieje się tak ze względu na kształt nadwozia i ograniczoną ilość miejsca wewnątrz. Jednym z wyjątków jest między innymi, produkowany w Polsce VW Grand California, w wersji krótkiej. Innym wyjątkowym pojazdem w tej klasie jest camper marki Affinity, który również powstaje w Polsce.

KAMPERY TYPU CALIFORNIA

To kolejna kategoria niedużych pojazdów rekreacyjnych. Zabudowy na bazie VW T6 (i jego poprzedników), Opla Vivaro, Toyoty Pro Ace Verso czy Renault Traffica cieszą się ogromną i wciąż rosnącą popularnością. Oprócz uznanych producentów i stworzonych przez nich marek, jak VW California czy Mercedes Marco Polo, pojazdy takie budują dziesiątki, jeśli nie setki niewielkich firm w całej Europie. Podstawową zaletą kamperów tego typu jest możliwość wykorzystywania ich jak zwykłych samochodów osobowych. Wysokość poniżej dwóch metrów i długość od pięciu do sześciu metrów sprawiają, że takim samochodem wjedziemy niemal wszędzie tam, gdzie zwykłą “osobówką”. Takim autem można spokojnie odwozić dzieci do szkoły, jeździć na zakupy czy dojeżdżać codziennie do pracy. W weekendy i podczas urlopów samochód taki z łatwością zamienia się w całkiem sprawnego kampera i pozwala podróżować z zachowaniem niemal wszystkich wygód. Na pokładzie możemy mieć niemal wszystko, z wyjątkiem łazienki.

Kamper typu California

KAMPERY NA BAZIE PICK-UP’ów

To szczególna i stosunkowo niewielka grupa pojazdów, a raczej zabudów zaprojektowanych z myślą o przewożeniu ich na części ładunkowej półciężarówki - samochodu typu pick-up. Część mieszkalną, w formie zwartej kapsuły, przewozi się “na pace”. Raczej do rzadkości należą zabudowy, do których można dostać się bezpośrednio z kabiny kierowcy. Najważniejsze zalety takiego rozwiązania, to możliwość pozostawienia części mieszkalnej na kempingu (jeśli wyposażona jest w specjalne podpory) oraz fakt, że podwoziem takiego pojazdu jest zazwyczaj pełnoprawny samochód terenowy z napędem na cztery koła.

KAMPERY WYPRAWOWE

A skoro wspominamy o napędzie 4x4, nie sposób pominąć ważnej i stosunkowo licznej grupy pojazdów wyprawowych. Zazwyczaj są to duże kampery na bazie ciężarówek z napędem na cztery lub nawet na sześć kół. Wyposażone są w duże zbiorniki paliwa, duże zbiorniki na czystą i szarą wodę, akumulatory o dużej pojemności i panele fotowoltaiczne o dużej mocy. Wszystko po to, aby zapewnić możliwie długą autonomię takiego pojazdu, konieczną w podróży na przykład po bezdrożach Afryki. Są w Europie uznani producenci takich kamperów, a jednym z najbardziej znanych jest niemiecka firma BiMobil. Konstrukcje tych pojazdów są pod każdym względem przygotowane na wyprawy, nawet w trudnym terenie. Dotyczy to zarówno podwozi, jak i samych mebli, odpowiednio skręcanych i klejonych.

Wyposażenie kampera, czyli co powinniśmy, a co musimy mieć ze sobą koniecznie

W pierwszej części artykułu opisaliśmy pokrótce rodzaje kamperów oraz zajęliśmy się ważnymi aspektami technicznymi, takimi jak wymiary i masa pojazdu. Czas na przybliżenie kilku istotnych i niekoniecznie oczywistych kwestii związanych z wyposażeniem.

Wyposażenie kampera

CZĘŚĆ MIESZKALNA

W zależności od wielkości i tego dla jakich odbiorców kierowany jest pojazd, producenci kamperów oferują szereg różnych rozwiązań w zakresie zabudowy wnętrza. Dotyczy to zarówno układu mebli jak i wyposażenia. I tak na przykład, w samochodach kempingowych spotkać możemy różne rodzaje i wielkości lodówek, od małych absorpcyjnych po duże kompresorowe z oddzielnym zamrażalnikiem. Warto wspomnieć, że praktycznie wszystkie lodówki mogą być zasilane prądem o napięciu 230V lub 12V, a niektóre również gazem z butli (lodówki absorpcyjne). Nowoczesne lodówki kompresorowe są bardzo ciche i zużywają niewiele prądu. Są jednocześnie sprawniejsze i lepiej sprawdzają się w praktyce, szczególnie w upalne dni.

Podobnie ma się sprawa z kuchnią gazową. Dostępne są takie z dwoma lub nawet trzema palnikami (czasami jeden jest elektryczny, grzewczy lub indukcyjny). Warto zwrócić uwagę, że najprostsze wymagają stosowania zapalarki do gazu, w tych lepszych zamontowany jest zapalnik piezoelektryczny. W dużych kamperach spotkać możemy także kuchenkę mikrofalową, piekarnik a czasami nawet zmywarkę do naczyń.
Łazienka w kamperach jest zazwyczaj stosunkowo mała, jednak wielu producentów stosuje szereg nowatorskich rozwiązań technicznych, aby ograniczona przestrzeń nie wpływała zbytnio na komfort korzystania. Kabina prysznicowa zintegrowana z toaletą, przesuwne lub rozkładane osłony prysznica, składana umywalka to tylko niektóre z takich rozwiązań. Dość powszechnie odchodzi się od foliowych kurtyn zasłaniających przestrzeń prysznica, a czasem rezygnuje się ze stosowania laminowanych elementów we wnętrzu łazienki. Ma to z jednej strony ułatwić korzystanie, a z drugiej, i może przede wszystkim, ma szereg walorów higienicznych.

Najważniejszy element wyposażenia, czyli wygodne łóżko w samochodzie kempingowym to nie lada wyzwanie dla producentów. Więcej o dostępnych rozwiązaniach, które znajdują swoje zastosowania na małej przestrzeni napisaliśmy przy okazji wpisu o dachach sypialnych.

Wybierając samochód w wypożyczalni, warto również zwrócić uwagę na klasę sterowania urządzeniami takimi jak ogrzewanie, pompa wody czy oświetlenie. W tańszych kamperach próżno szukać takich udogodnień, jak automatyczne sterowanie temperaturą wewnątrz pojazdu (w tym uruchamianie ogrzewania gazowego, gdy temperatura spadnie poniżej zadanej wartości), zautomatyzowany bojler, czy też precyzyjne wskaźniki poziomu wody oraz stopnia rozładowania akumulatorów.

Nowoczesne systemy elektryczne wyposażone są w ładowarki sieciowe przystosowane do ładowania baterii litowo-jonowych. Ten rodzaj akumulatorów, ze względu na swoją charakterystykę, pozwala zmagazynować więcej energii oraz lepiej ją wykorzystać. Nawet przy identycznej pojemności znamionowej, np. 120 Ah, podłączone do niego urządzenia działać będą dłużej niż w przypadku akumulatorów żelowych. To dlatego, że napięcie na elektrodach w bateriach litowych nie spada tak szybko i można je rozładować niemal do zera. Nic zatem dziwnego, że pomimo wysokich cen, tego typu ogniwa można spotkać coraz częściej. Nierzadko również towarzyszą im przetwornice prądu stałego na przemienny, 12 V na 230 V, pozwalające korzystać z urządzeń sieciowych, nawet gdy nie jesteśmy podłączeni do zewnętrznego źródła prądu.

Niemal powszechnie, w uzupełnieniu systemu elektrycznego, stosuje się obecnie panele fotowoltaiczne, zazwyczaj o mocy od 100 do 250 Watt’ów. Wśród nowinek technicznych kilka lat temu w kamperach zaczęto instalować gniazda USB, pełniące funkcję ładowarek do telefonów i innych urządzeń przenośnych. W tym roku, prawdopodobnie po raz pierwszy w historii tej branży, w kamperach Affinity zamontowano ładowarkę bezprzewodową, która dostępna jest w standardzie.

Panel sterowania - system elektryczny (jaki kamper)
Kamper Affinity Ładowarka Bezprzewodowa

Samochód

Prowadzenie samochodu kempingowego nie jest łatwym zadaniem. Ze względu na jego wymiary oraz wagę, wymaga zwiększonej koncentracji. Odpowiednie wyposażenie samochodu może to znacząco ułatwić.

Nadzwyczaj przydatnym urządzeniem jest tempomat, który przydaje się nie tylko na autostradzie. Bardzo pomaga również w utrzymaniu stałej prędkości na drogach lokalnych. Warto również wspomnieć o automatycznej klimatyzacji. Dostosowywanie nawiewu i temperatury w czasie jazdy, często rozprasza kierowcę. Automat sprawdza się doskonale, choć jest drogą opcją wyposażenia i rzadko spotykaną w wypożyczalniach.
Jeszcze rzadziej kampery z wypożyczalni są wyposażone w systemy poprawiające trakcję i ułatwiające zjazd ze wzniesień. Te pierwsze przydają się bardzo często na trawiastych kempingach, szczególnie w czasie i po deszczu. Te drugie są niezwykle pomocne w górach, ułatwiając hamowanie silnikiem i istotnie zmniejszając ryzyko przegrzania hamulców.

Wszystkie samochody w naszej ofercie są bardzo dobrze wyposażone. Oprócz wymienionych powyżej udogodnień znajdziemy w nich również zestawy głośnomówiące BlueTooth, doskonałe radio z dodatkowymi głośnikami w części mieszkalnej, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz światła LED do jazdy dziennej.

Podsumowanie - jaki kamper?

Zdajemy sobie sprawę, że ilość rodzajów kamperów i wariantów wyposażenia jest tak duża, że nie jest możliwe wyczerpujące omówienie tego tematu w jednym artykule. Z pewnością powyższe zestawienie najważniejszych cech jest niepełne i niedoskonałe. Nie dość, że na rynku dostępnych jest wiele modeli pojazdów rekreacyjnych, których nie da się jednoznacznie sklasyfikować w żadnej z wymienionych grup, to jeszcze producenci prześcigają się w proponowaniu nowych rozwiązań. Każdego roku pojawiają się w ofercie niezwykle interesujące kampery, w których zastosowano nowości, czasem wręcz rewolucyjne. Każdy z dużych graczy w tej branży stara się utrzymać swoją pozycję lub zdobyć przewagę konkurencyjną, od czasu do czasu proponując coś nowego. Firmy małe, a często również dopiero startujące, potrafią zaskoczyć świeżym podejściem i niespotykanymi nigdy wcześniej rozwiązaniami.

Różnorodność oferty i jej bogactwo są dobre dla klientów, bo dają możliwość wyboru i dostosowania kampera do własnych potrzeb. Z drugiej strony może też przyprawić o niemały zawrót głowy, zwłaszcza gdy próbujemy zagłębić się w szczegóły. Mamy nadzieję, że ten artykuł okaże się choć trochę pomocny i ułatwi, przynajmniej na starcie, sprecyzowanie wymagań i oczekiwań co do pojazdu, którym chcemy podróżować.

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

"Jaki kamper i dla kogo?" ostatnia aktualizacja: 5 kwietnia, 2020; motorhome.pl

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o