Featured image for “Kampery Globe-Traveller”

Kampery Globe-Traveller

04.10.2021
17 min.
motorhome.pl
Pozostałe


Przewodnik po modelach polskiego producenta

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2022

Uwaga! Artykuł nie jest oficjalną prezentacją oferty firmy Globe-Traveller, a zawarte w nim informacje mogą być niepełne. Materiał powstał pierwotnie w listopadzie 2017 roku i od tego czasu był wielokrotnie aktualizowany. Oferta firmy Globe-Traveller cały czas ulega zmianie. Pojawiają się nowe opcje, inne przestają być dostępne. Dlatego osobom zainteresowanym zakupem kampera tej polskiej marki, w celu uzyskania najbardziej aktualnych i szczegółowych informacji, sugerujemy bezpośredni kontakt z działem handlowym Grupy Elcamp w Krakowie lub działem sprzedaży kamperów Warszawskiego Centrum Caravaningowego 'Szerokiej Drogi'. Niniejszy artykuł należy zatem traktować czysto informacyjnie.

Zakup wymarzonego kampera, szczególnie w przypadku, kiedy ma to być pierwszy kamper w życiu, nie jest łatwym zadaniem. Różnorodność ofert poszczególnych producentów i wręcz nieskończona ilość wariantów zabudowy sprawiają, że poszukiwanie modelu idealnego jest zadaniem niezwykle skomplikowanym. Nawet jeśli zdecydujemy już jaki to ma być kamper, pod względem rodzaju zabudowy (integra, półintegra, alkowa czy może van), pozostaje szereg rozterek związanych z wyborem układu wnętrza, o opcjach wyposażenia dodatkowego nie wspominając.

Od początku działalności motorhome.pl mieliśmy okazję rozmawiać z wieloma osobami, które takich wyborów dokonywały lub dokonują. Większość z nich mówiła o tym, jak trudno odróżnić od siebie poszczególne modele w ofertach różnych producentów. A także o tym, ile problemów sprawiało im porównywanie ze sobą kamperów, dostępnych opcji i wreszcie wybór najlepszego wariantu.

Pomimo tego, że niemal wszyscy, podkreślali wysoką jakość wykonania i praktyczność rozwiązań zastosowanych w pojazdach Globe-Traveller, większość osób potrzebowała wskazówek, a czasem wyjaśnień dotyczących wybranych modeli i różnic między nimi. Były wśród tych osób takie, które zadawały bardzo konkretne i szczegółowe pytania. Były też takie, dla których spotkanie na przykład na targach w Nadarzynie było pierwszą okazją do zapoznania się z ofertą polskiego producenta. I w jednym, i w drugim przypadku doskonale rozumieliśmy potrzebę uzyskania pomocy. W końcu zakup kampera to spory wydatek i na pewno każdy chciałby uniknąć błędów wynikających z niezrozumienia oferty.

Wprawdzie dokładne informacje dotyczące poszczególnych modeli marki Globe-Traveller dostępne są na stronie internetowej producenta, to jednak nie dla wszystkich szczegóły oferty muszą być łatwe do zrozumienia. I nie jest to w żadnym wypadku zarzut w stosunku do firmy. Zwyczajnie, kiedy oferta jest tak bogata i różnorodna, to wyjaśnienie pewnych kwestii jest koniecznością.

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, poniżej przedstawiamy przewodnik po ofercie kamperów Globe-Traveller, napisany z punktu widzenia osób, które jeszcze niedawno same miały podobne rozterki.

Globe-Traveller Voyager X
Globe-Traveller Voyager X
Globe-Traveller Pathfinder X
Globe-Traveller Pathfinder X

Samochody bazowe

Fiat Ducato i Peugeot Boxer

Polski producent kamperów wykonuje zabudowy mieszkalne w oparciu o samochody dostawcze, produkowane przez koncern Stellantis – Fiat Ducato oraz Peugeot Boxer. Konstrukcyjnie to niemal identyczne furgony, różniące się oprócz kilku detali stylistycznych, pakietów i opcji wyposażenia, rodzajami stosowanych zespołów napędowych.

Peugeot Boxer

Fiat Ducato vs Peugeot Boxer

W przypadku Fiata Ducato dostępne są silniki o pojemnościach 2.2 l w czterech wariantach mocy 120, 140, 160 i 180 KM. Globe-Traveller buduje swoje kampery wyłącznie w oparciu o furgony z dwoma najmocniejszymi wariantami tego silnika. Peugeot ma do dyspozycji również silnik o pojemności 2,2 l, ale o mocach 130 lub 160 KM i jest to zupełnie inna jednostka niż we Fiacie. Wraz z silnikami obaj producenci dostarczają własne skrzynie biegów.

Jedną z głównych różnic związanych z napędem pojazdów obu marek jest możliwość zastosowania automatycznej skrzyni biegów. Na moment aktualizacji tego artykułu (25.01.2022) automat dostępny jest tylko we Fiacie. To nowoczesna, dziewięciobiegowa przekładania, która doskonale radzi sobie z gabarytami i wagą tego samochodu. W roku 2021 Fiat Ducato przeszedł też drobny face lifting i jego deska rozdzielcza został mocno odświeżona. Po raz pierwszy, na żywo, mieliśmy okazję zobaczyć nowego Fiata na targach Caravan Salon 2021 w Dusseldorfie.

Wysokości

Upraszczając nieco, firma Globe-Traveller budowała samochody kempingowe o dwóch różnych wysokościach. Wyższe, mierzą prawie 3 m, modele w liniach Voyager, Pathfinder i Explorer, stanowią podstawę aktualnej oferty. Powstają one w oparciu o „blaszaki” o wysokości 276 cm, oznaczane jako H3. Do połowy 2021 roku dostępne były też niższe kampery, mierzące niecałe 2,6 m. Były to auta w liniach modelowych Challenge oraz Active. Powstawały w oparciu o furgony o wysokości 252 cm, czyli – w nomenklaturze Fiata i Peugeot – o wysokości H2.

Wysokość poszczególnych egzemplarzy kamperów, nawet jeśli to ten sam model, może nieco odbiegać od wartości znamionowych, ponieważ zależy od kilku czynników. Najważniejsze z nich to: wielkość kół (felgi mogą być 15” lub 16”), profil opony (czyli jej wysokość) oraz zamontowane na dachu wyposażenie dodatkowe, takie jak panele solarne, antena satelitarna czy klimatyzator części mieszkalnej.

Dla osób poszukujących kampera, wysokość pojazdu jest również ważną wskazówką w zakresie właściwości użytkowych. Kampery Globe-Traveller o wysokości H3 mają podwójną podłogę i można nimi jeździć przez cały rok, również zimą. Wewnątrz, wysokość od podłogi do sufitu, w najniższym punkcie wynosi w nich 195 cm. W kamperach o wysokości H2 jest o 6 cm niżej, a zbiornik na wodę szarą oraz zawór do jej spuszczania znajdują się pod samochodem, co utrudnia korzystanie z nich w czasie mrozów (choć nie oznacza to, że nie można nimi pojechać na ferie zimowe).

Dla porządku dodajmy, że nadwozia Fiat i Peugeot o wysokości 225 cm, czyli H1, nie są przez polskiego producenta zabudowywane.

Długości i wysokości kamperów H1, H2, H3

Długości

Podobnie jak w przypadku wysokości, kampery Globe-Traveller występują w dwóch wariantach długości: 599 oraz 636 cm. Producenci furgonów wymiary te oznaczają odpowiednio jako L3 i L4 (pojazdy o długościach L1 – 496 cm oraz L2 – 540 cm nie są wykorzystywane).
Długość pojazdu ma znaczenie nie tylko ze względu na łatwość parkowania. Jeśli celem podróży jest na przykład Norwegia, gdzie często korzysta się z przepraw promowych, długość poniżej 6 m może oznaczać realną oszczędność kosztów.

Biorąc zatem pod uwagę wymiary zewnętrzne, Globe-Traveller aktualnie produkuje kampery w oparciu o furgony w dwóch wariantach długości: L3H3 oraz L4H3. Wszystkie kampery oznaczone jako ‘XS’ (lub ewentualnie ‘ZS’) mają długość L3, to jest 599 cm. Pojazdy z oznaczeniem ‘X’ i ‘Z’ to kampery o długości L4 - 636 cm.

Układ wnętrza

Funkcjonalność kampera

Polskie kampery (a raczej, produkowane w Polsce kampery) marki Globe-Traveller, oprócz wysokiej jakości wykonania, znane są w całej Europie głównie za sprawą nowatorskiego i dość wyjątkowego sposobu zabudowy wnętrza. Układ wnętrza, to jest przede wszystkim rzut podłogi (ang. floorplan), w dużej mierze determinuje funkcjonalność kampera. Kampery Globe-Traveller wyróżniają się z czterech powodów.

Po pierwsze, we wszystkich dostępnych modelach, łóżko główne ułożone jest wzdłuż pojazdu, a nie jak w przypadku zdecydowanej większości kamperów w tej klasie, w poprzek samochodu. Oznacza to dodatkowe kilka centymetrów długości materaca i jest nie bez znaczenia, szczególnie dla osób wysokich.

Po drugie, w kamperach Voyager i Pathfinder, zastosowano dodatkowe, dwuosobowe łóżko, rozkładane nad stolikiem. Całość została zaprojektowana w taki sposób, że nawet przy rozłożonym łóżku, można wciąż wygodnie korzystać z całej części mieszkalnej oraz przesuwnych drzwi bocznych. To rozwiązanie doceniają szczególnie osoby podróżujące z dziećmi.

Po trzecie, we wszystkich modelach oznaczonych literkami ‘X’ oraz ‘XS’ łazienka, a ściślej kabina prysznicowa zintegrowana z toaletą, umiejscowiona została w tylnej części pojazdu. Uzyskano w ten sposób nieco więcej przestrzeni na środku części mieszkalnej, tj. przy kuchni.

Wreszcie po czwarte, w kamperach Voyager tylne drzwi furgonu zastąpiono, zapewniającą dostęp do bagażnika, ścianą z laminatu. To rozwiązanie pozwala na wydłużenie użytecznej przestrzeni wewnątrz pojazdu aż o 12 cm.

Featured image for “Pathfinder XS – test praktyczny”

Pathfinder XS – test praktyczny

Globe-Traveller Pathfinder to linia modelowa, składająca z trzech wersji polskiego kampera: XS – najkrótszy, o długości zaledwie 599 cm, z łazienką umieszczoną z tyłu oraz łóżkiem francuskim; X – o bardzo podobnej zabudowie wnętrza, ale o długości 636 cm; oraz Z – również 636 centymetrowy pojazd, ale z podwójnym łóżkiem i centralnie umieszczoną łazienką. Pathfinder charakteryzuje się podniesionym dachem (jest
Czytaj Dalej...

Kampery czteroosobowe

Tak jak wspomnieliśmy przed chwilą, kampery w liniach modelowych Voyager oraz Pathfinder, wyposażone są w dodatkowe łóżko nad stolikiem. Te pojazdy, z założenia mogą być użytkowane przez maksymalnie 4 osoby (w praktyce najlepiej, jeśli jest to rodzina 2+2). Oczywiście dla wszystkich czterech osób znajdą się miejsca do jazdy z pasami bezpieczeństwa, a na tylnej kanapie można zamontować foteliki samochodowe wyposażone w mocowania ISOFIX.

Górne łóżko w Globe-Traveller'ze Voyager'ze
Górne łóżko w Globe-Traveller'ze Voyager'ze
Górne łóżko w Globe-Traveller'ze Voyager'ze
Górne łóżko w Globe-Traveller'ze Voyager'ze

Kampery Globe-Traveller z dwoma miejscami do spania

W kamperach Explorer, a do niedawna również w modelach Challenge i Active, pomimo że są w nich również cztery miejsca do jazdy, drugie łóżko nie występuje. Istnieje możliwość zainstalowania dodatkowego miejsca do spania, które powstaje, po obniżeniu stolika, między tylną kanapą a obróconym fotelem kierowcy. Jest to jednak rozwiązanie mało wygodne i skierowane do osób, które rzadko podróżują w więcej niż dwie osoby (np. dziadkowie, okazjonalnie zabierający na wakacje wnuczkę lub wnuka). Dla porządku należy dodać, że w samochodach oznaczonych literką ‘Z’ mogą spać więcej niż dwie osoby. Główne łóżka, znajdujące się w tylnej części pojazdu, po wypełnieniu materacem przestrzeni między nimi, są wystarczająco duże, aby zapewnić dość miejsca do spania dla trzech osób.

Globe-Traveller Voyager Z - główne łóżko
Globe-Traveller Voyager Z - główne łóżko

Kodowanie – X (XS) oraz Z

Pozostaje zatem uporządkować przedstawione powyżej informacje dotyczące układu wnętrza kamperów Globe-Traveller. Samochody oznaczone literkami ‘Z’ mają dwa pojedyncze łóżka z tyłu (tak zwane łóżko równoległe), które można połączyć i uzyskać powierzchnię do spania o wymiarach ok 195 x 190 cm. W samochodach ‘X’ i ‘XS’ zastosowano tak zwane łóżko francuskie, z materacem o szerokości 123 cm. Różnice najlepiej ilustrują poniższe rzuty:

Rzut - Voyager X
Voyager X
Rzut - Voyager XS
Voyager XS
Rzut - Voyager Z
Voyager Z

Kampery Globe-Traveller - modele

Linie modelowe - aktualna oferta

Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym liniom modelowym spod znaku Globe-Traveller. Nie chcemy tu powielać informacji dostępnych na stronie internetowej producenta. Skupimy się raczej na cechach szczególnych, wyróżniających poszczególne modele.

Voyager

Globe-Traveller Voyager występuje w trzech wersjach – Z i X, budowanych w oparciu o nadwozia L4H3 oraz XS, który powstaje w oparciu o L3H3. Voyager Z, jako jedyny kamper w tej klasie, ma łazienkę, w której udało się oddzielić kabinę prysznicową od toalety. We wszystkich pozostałych samochodach, nie tylko polskiego producenta, stosuje się łazienki ze zintegrowaną kabiną. We wszystkich Voyagerach, zamiast tylnych drzwi dwuskrzydłowych, zamontowano tylną ścianę z klapą, która zapewnia dostęp do bagażnika.

GT Voyager

Pathfinder

Ten model można także zamówić w wersjach Z, X, oraz XS. Główna różnica w stosunku do Voyager’ów polega na tym, że nie zastosowano tu ściany z laminatu i pozostawiono oryginalne drzwi tylne. Wewnątrz Pathfindery mają też nieco mniej przestrzeni i dlatego w modelu Z mamy zintegrowaną łazienkę, a w XS zabrakło miejsca na przegrodę oddzielającą sypialnię od jadalni. Ciekawą propozycją, dla wszystkich którzy nie wyobrażają sobie podróży bez rowerów, jest Pathfinder Z w wersji rowerowej. W tym przypadku dwa rowery mieszczą się wewnątrz bagażnika, na specjalnie zaprojektowanych do tego celu prowadnicach.

GT Pathfinder

Explorer

Układ podłogi w Explorerach jest identyczny z tym spotykanym w Pathfinderach. W tym kamperze nie modyfikuje się jednak konstrukcji dachu i nie montuje rozkładanego łóżka nad stolikiem. Jest to pojazd przeznaczony dla dwóch, maksymalnie trzech osób. Występuje w wersjach Z, X oraz XS. Od niedawna dostępna jest też wersja dla dwóch osób. Kamper o nazwie Explorer 2XS, bazuje na układzie XS, ale nie ma tylnej ławki dla pasażerów. Więcej o tym modelu można przeczytać tutaj: "Kamper dla dwóch osób".

GT Explorer

Modele wycofane z oferty

Linie modelowe, które nie są już aktualnie produkowane

Historia marki Globe-Traveller sięga 2009 roku. Oprócz wymienionych powyżej modeli, firma sprzedawała także inne, budowane na niższych samochodach bazowych (H2) oraz z nieco innymi układami wnętrz. W połowie 2021 roku z oferty wycofane zostały linie modelowe Challenge i Active oraz kamper Voyager ZS. Zmiany w ofercie to efekt jej dopasowania do oczekiwań rynku oraz konieczność optymalizacji produkcji (również pod względem wydajności).

Challenge

Globe-Traveller Challenge to samochody budowane w oparciu o nadwozia L3H2 I L4H2, czyli kampery niższe od Voyagerów czy Pathfinderów. Ich niewątpliwymi zaletami były nieco lepsze właściwości jezdne i mniejsze spalanie w porównaniu do nadwozi o wysokości H3. To cechy ważne w szczególności podczas bardzo długich podróży, przy złej pogodzie i bocznym wietrze.

Globe-Traveller Challenge

Active

Globe-Traveller Active, dostępny był przede wszystkim w jednej konfiguracji, oznaczanej jako 'ZS'. Był to pojazd z podwójnym łóżkiem równoległym i centralnie umieszczoną łazienką, ale o długości nie 636 cm a 599 cm. Innymi słowy był to jedyny ‘Z’ w ofercie Globe-Traveller budowany w oparciu o nadwozie L3 (a ściślej L3H2). Aby zachować konsekwencję w kodowaniu kamperów, producent nadał mu nazwę właśnie Active ZS. 

Niezależnie od nazewnictwa, nie da się ukryć, że był to samochód szczególny. Podobnie jak we flagowym Voyagerze stosowano w nim ścianę z klapą z laminatu, zyskując dodatkową przestrzeń wewnątrz. Mały z zewnątrz i niezwykle przestronny w środku, kamper dla 2 – 3 osób.
Dla porządku dodajmy, że powstało także kilka egzemplarzy modelu oznaczonego jako Active XS, czy sześciometrowego kampera z łóżkiem francuskim.

Globe-Traveller Active

Globe-Traveller Rookie

W 2017 roku, w czasie targów Caravan Salon w Dusseldorfie, firma zaprezentowała zupełnie nowy model – Globe-Traveller Rookie. Ten pojazd w żaden sposób nie dawał się zamknąć w którymkolwiek z opisanych powyżej schematów. Po pierwsze dlatego, że powstał w oparciu o Fiata Talento (tu również kilku producentów oferowało to samo niemalże auto – oprócz Fiata były to Opel z modelem Vivaro oraz Renault pod nazwą Traffic). Po drugie dlatego, że przy długości zaledwie 5 m, jako jedyny w swojej klasie miał wewnątrz w pełni funkcjonalną łazienkę z prysznicem. Niestety był to bardziej projekt koncepcyjny niż samochód, który można było kupić. Powstały tylko dwa egzemplarze. Pomimo sporego zainteresowania, polskiemu producentowi nie udało się pozyskać wystarczającej ilości zamówień, aby model Rookie wszedł do seryjnej produkcji.

Globe-Traveller Rookie

Ceny

Ile kosztuje Globe-Traveller?

Do niedawna, na polskiej stronie internetowej marki Globe-Traveller (https://globe-traveller.pl) dostępny był oficjalny, pełny cennik. Niestety został usunięty ze względu na niedawne zmiany w zasadach naliczania podatku akcyzowego na kampery.

Ceny bazowe kamperów Globe-Traveller w Polsce, w wersjach na Fiacie Ducato dla poszczególnych modeli to równowartość:

  • Voyager XS - 80 700 Euro,
  • Voyager X i Z - 81 400 Euro,
  • Pathfinder XS - 76 200 Euro,
  • Pathfinder X i Z - 76 900 Euro,
  • Explorer XS - 72 300 Euro,
  • Explorer X i Z - 73 000 Euro.

Ceny wyjściowe wersji na samochodzie Peugeot Boxer są bardzo zbliżone, niższe średnio o równowartość 300 Euro.
Są to ceny kamperów z wyposażeniem standardowym, zawierają podatek akcyzowy w wysokości 18,6% oraz podatek VAT.
Lista opcji i pakietów wyposażenia dodatkowego jest długa, a cena przyzwoicie skonfigurowanego np. Voyagera Z, z automatyczną skrzynią biegów, kształtuje się w okolicach 95 000 Euro.

Szczegółowe i aktualne informacje o cenach kamperów Globe-Traveller oraz o cenach dostępnych opcji i pakietach wyposażenia można uzyskać wyłącznie u przedstawicieli marki zajmujących się sprzedażą tych kamperów na polskim rynku, tj. w Grupie Elcamp oraz w Warszawskim Centrum Caravaningu 'Szerokiej Drogi'.

Zdjęcia i wizualizacje kamperów Globe-Traveller pochodzą ze strony internetowej producenta i zostały wykorzystane za wiedzą i zgodą firmy.

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

Najnowsze artykuły