Kampery Globe-Traveller

Kampery Globe-Traveller

motorhome.pl Pozostałe 1 Comment

Przewodnik po modelach polskiego producenta

Zakup wymarzonego kampera, szczególnie w przypadku, kiedy ma to być pierwszy kamper w życiu, nie jest łatwym zadaniem. Różnorodność ofert poszczególnych producentów i wręcz nieskończona ilość wariantów zabudowy sprawiają, że poszukiwanie modelu idealnego jest zadaniem niezwykle skomplikowanym. Nawet jeśli zdecydujemy już jaki to ma być kamper, pod względem rodzaju zabudowy (integra, półintegra, alkowa czy może van), pozostaje szereg rozterek związanych z wyborem układu wnętrza, o opcjach wyposażenia dodatkowego nie wspominając.

W czasie niedawnych targów Camper & Caravan Show w Nadarzynie mieliśmy okazję rozmawiać z wieloma osobami, które takich wyborów właśnie dokonały lub dokonują. Większość z nich mówiła o tym, jak trudno odróżnić modele w ofertach poszczególnych producentów. A także o tym, ile problemów sprawiało im porównywanie kamperów i wybór najlepszego wariantu.

Pomimo że niemal wszyscy, podkreślali wysoką jakość wykonania i praktyczność rozwiązań zastosowanych w pojazdach Globe-Traveller, większość osób potrzebowała wskazówek, a czasem wyjaśnień dotyczących poszczególnych modeli i różnic między nimi. Były wśród tych osób takie, które zadawały bardzo konkretne i szczegółowe pytania. Były też takie, dla których spotkanie w Nadarzynie było pierwszą okazją do zapoznania się z ofertą polskiego producenta. I w jednym, i w drugim przypadku doskonale rozumieliśmy potrzebę uzyskania pomocy. W końcu zakup kampera to spory wydatek i na pewno każdy chciałby uniknąć błędów wynikających z niezrozumienia oferty.

Wprawdzie dokładne informacje dotyczące poszczególnych modeli marki Globe-Traveller dostępne są na stronie internetowej producenta, to jednak nie dla wszystkich szczegóły oferty muszą być łatwe do zrozumienia. I nie jest to w żadnym wypadku zarzut w stosunku do firmy. Zwyczajnie, kiedy oferta jest tak bogata i różnorodna, to wyjaśnienie pewnych kwestii jest koniecznością.

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, poniżej przedstawiamy przewodnik po ofercie kamperów Globe-Traveller, napisany z punktu widzenia osób, które jeszcze niedawno same miały podobne rozterki.

  • Globe-Traveller Pathfinder
  • Globe-Traveller Explorer
  • Globe-Traveller Challenge
  • Globe-Traveller Active

Samochody bazowe

Polski producent kamperów wykonuje zabudowy mieszkalne w oparciu o samochody dostawcze, produkowane przez koncern Fiat – model Ducato oraz grupę PSA – model Peugeot Boxer (oraz na wybrane rynki Citroen Jumper). Konstrukcyjnie to niemal identyczne furgony, różniące się oprócz detali stylistycznych, rodzajami stosowanych zespołów napędowych.

Peugeot Boxer

Zdjęcie ze strony internetowej firmy Peugeot

Fiat Ducato vs Peugeot Boxer

W przypadku Fiata dostępne są silniki o pojemnościach 2 l (o mocy 115 KM) oraz 2,3 l (w trzech wariantach mocy 130, 150 i 180 KM). Peugeot i Citroen mają do dyspozycji silniki dwulitrowe o mocy 130 lub 160 KM. Wraz z silnikami obaj producenci dostarczają własne skrzynie biegów, przy czym automatyczna przekładnia dostępna jest tylko w samochodach oznaczonych logiem Fiat.

Jedną z głównych różnic związanych z silnikami jest podejście do sposobu spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin, a konkretnie normy Euro 6. Od 1 września 2016 wszystkie nowe samochody rejestrowane na terenie krajów Unii Europejskiej muszą spełniać te wymagania. Fiat postawił w tym przypadku na zupełnie nowe, zaawansowane rozwiązanie – system o nazwie LPEGR (z ang. Low Pressure Exhaust Gas Recirculation) i w ten sposób włoskiej firmie udało się spełnić normę bez stosowania dodatku AdBlue. Peugeot natomiast wykorzystał sprawdzony już system SCR (z ang. Selective Catalytic Reduction), który wymaga użycia wspomnianego płynu. Zbiornik na AdBlue ma pojemność 15 litrów, co wystarcza na przejechanie od 13 do 17 tysięcy kilometrów, w zależności od warunków eksploatacji i stylu jazdy.

Wysokości

Upraszczając nieco, Globe-Traveller buduje samochody kempingowe o dwóch różnych wysokościach. Niższe, mierzące niecałe 2,6 m, to auta w liniach modelowych Challenge oraz Active. Powstają w oparciu o furgony o wysokości 252 cm, czyli – w nomenklaturze Fiata i Peugeot – o wysokości H2. Pozostałe pojazdy są wyższe i mierzą prawie 3 m. Powstają one w oparciu o „blaszaki” o wysokości 276 cm, oznaczane jako H3.
Wysokość poszczególnych egzemplarzy kamperów, nawet jeśli to ten sam model, może nieco odbiegać od wartości znamionowych, ponieważ zależy od kilku czynników. Najważniejsze z nich to: wielkość kół (felgi mogą być 15” lub 16”), profil opony (czyli jej wysokość) oraz zamontowane na dachu wyposażenie dodatkowe, takie jak panele solarne, antena satelitarna czy klimatyzator części mieszkalnej.

Dla osób poszukujących kampera, wysokość pojazdu jest również ważną wskazówką, w zakresie właściwości użytkowych. Kampery o wysokości H3 mają podwójna podłogę i można nimi jeździć przez cały rok, również zimą. Wewnątrz, wysokość od podłogi do sufitu, w najniższym punkcie wynosi w nich 195 cm. W kamperach o wysokości H2 jest o 6 cm niżej, a zbiornik na wodę szarą oraz zawór do jej spuszczania znajdują się pod samochodem, co uniemożliwia korzystanie z nich w czasie mrozów (choć nie oznacza to, że nie można nimi pojechać na ferie zimowe).

Dla porządku dodajmy, że nadwozia Fiat i Peugeot o wysokości 225 cm, czyli H1, nie są przez polskiego producenta zabudowywane.

dlugosci

Grafika ze strony firmy Citroen

Długości

Podobnie jak w przypadku wysokości, kampery Globe-Traveller występują w dwóch wariantach długości: 599 oraz 636 cm. Producenci furgonów wymiary te oznaczają odpowiednio jako L3 i L4 (pojazdy o długościach L1 – 496 cm oraz L2 – 540 cm nie są wykorzystywane).
Długość pojazdu ma znaczenie nie tylko ze względu na łatwość parkowania. Jeśli celem podróży jest na przykład Norwegia, gdzie często korzysta się z przepraw promowych, długość poniżej 6 m może oznaczać realną oszczędność kosztów.

Kodowanie i ich przełożenie na linie modelowe

Biorąc zatem pod uwagę wymiary zewnętrzne, Globe-Traveller produkuje kampery w oparciu o furgony w czterech wariantach. Od najmniejszych L3H2, poprzez L4H2 i L3H3 po największe L4H3.

Dla przykładu, dostępny w naszej wypożyczalni, Pathfinder XS powstał na bazie furgonu L3H3 i jest samochodem o długości 599 cm oraz wysokości 3 m. Dodatkową wskazówką jest tu też literka ‘S’ w nazwie modelu. I tak wszystkie kampery oznaczone jako ‘XS’ i ‘ZS’ mają długość L3, a pojazdy z oznaczeniem ‘X’ i ‘Z’ (z jednym wyjątkiem, o czym za chwilę) to kampery o długości L4.

Układ wnętrza

Polski producent, oprócz wysokiej jakości wykonania, znany jest w całej Europie, głównie za sprawą nowatorskiego i dość wyjątkowego sposobu zabudowy wnętrza.

Po pierwsze, we wszystkich dostępnych modelach, łóżko główne ułożone jest wzdłuż pojazdu, a nie jak w przypadku zdecydowanej większości kamperów w tej klasie, w poprzek samochodu. Oznacza to dodatkowe kilka centymetrów długości materaca i jest nie bez znaczenia, szczególnie dla osób wysokich.

Po drugie, w kamperach Voyager i Pathfinder, zastosowano dodatkowe, dwuosobowe łóżko, rozkładane nad stolikiem. Całość została zaprojektowana w taki sposób, że nawet przy rozłożonym łóżku, można wciąż wygodnie korzystać z całej części mieszkalnej oraz przesuwnych drzwi bocznych. To rozwiązanie doceniają szczególnie osoby podróżujące z dziećmi.

Po trzecie, we wszystkich modelach oznaczonych literkami ‘X’ oraz ‘XS’ łazienka, a ściślej kabina prysznicowa zintegrowana z toaletą, umiejscowiona została w tylnej części pojazdu. Uzyskano w ten sposób nieco więcej przestrzeni na środku części mieszkalnej, tj. przy kuchni.

Wreszcie po czwarte, w kamperach Voyager i Active, tylne drzwi furgonu zastąpiono, zapewniającą dostęp do bagażnika, ścianą z laminatu. To rozwiązanie pozwala na wydłużenie użytecznej przestrzeni wewnątrz pojazdu aż o 12 cm.

Samochody czteroosobowe

Tak jak wspomnieliśmy przed chwilą, kampery w liniach modelowych Voyager oraz Pathfinder, wyposażone są w dodatkowe łóżko nad stolikiem. Te pojazdy, z założenia mogą być użytkowane przez maksymalnie 4 osoby (w praktyce najlepiej, jeśli jest to rodzina 2+2). Oczywiście dla wszystkich czterech osób znajdą się miejsca do jazdy z pasami bezpieczeństwa, a na tylnej kanapie można zamontować foteliki samochodowe wyposażone w mocowania ISOFIX.

Pathfinder XS

Globe-Traveller Pathfinder XS – rozkładane łóżko

Samochody z dwoma miejscami do spania

W kamperach Explorer, Challenge i Active, pomimo że są w nich również cztery miejsca do jazdy, drugie łóżko nie występuje. Istnieje możliwość zainstalowania dodatkowego miejsca do spania, które powstaje, po obniżeniu stolika, między tylną kanapą a obróconym fotelem kierowcy. Jest to jednak rozwiązanie mało wygodne i skierowane do osób, które rzadko podróżują w więcej niż dwie osoby (np. dziadkowie, okazjonalnie zabierający na wakacje wnuczkę lub wnuka). Dla porządku należy dodać, że w samochodach oznaczonych literką ‘Z’ mogą spać więcej niż dwie osoby. Główne łóżka, znajdujące się w tylnej części pojazdu, po wypełnieniu materacem przestrzeni między nimi, są wystarczająco duże, aby zapewnić dość miejsca do spania dla trzech osób.

Uwaga
Samochody Globe-Traveller Challenge, dostępne w naszej wypożyczalni, to unikatowe konstrukcje, w których zamontowało podnoszone łóżko dachowe SCA 214 z materacem o wymiarach 200 x 130 cm. Dzięki temu samochody te zapewniają wygodne miejsce do spania nawet dla 4 osób dorosłych.

Kodowanie – X (XS) oraz Z (ZS)

Pozostaje zatem uporządkować przedstawione powyżej informacje dotyczące układu wnętrza kamperów Globe-Traveller.

Samochody oznaczone literkami ‘Z’ lub ‘ZS’ mają dwa pojedyncze łóżka z tyłu (tak zwane łóżko równoległe), które można połączyć i uzyskać powierzchnię do spania o wymiarach ok 195 x 190 cm. W samochodach ‘X’ i ‘XS’ zastosowano tak zwane łóżko francuskie, z materacem o szerokości 123 cm.

Różnice najlepiej ilustrują poniższe schematy:

Explorer Z

Globe-Traveller Explorer Z

Explorer X - rzut

Globe-Traveller Explorer X

Kampery Globe-Traveller – modele

Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym liniom modelowym spod znaku Globe-Traveller. Nie chcemy tu powielać informacji dostępnych na stronie producenta. Skupimy się raczej na cechach szczególnych, wyróżniających poszczególne modele.

Kampery Globe-Traveller Przegląd
Kampery na wynajem Warszawa

Voyager

Globe-Traveller Voyager występuje w czterech wersjach – Z i X, budowanych w oparciu o nadwozia L4H3 oraz ZS i XS w oparciu o L3H3. Voyager Z, jako jedyny kamper w tej klasie, ma łazienkę, w której udało się oddzielić kabinę prysznicową od toalety. We wszystkich pozostałych samochodach, nie tylko polskiego producenta, stosuje się łazienki ze zintegrowaną kabiną. Natomiast model Voyager ZS, jest jedynym „wysokim” samochodem w ofercie, gdzie przy długości 599 cm, w tylnej części umieszczono podwójne łóżko równoległe.

Globe-Traveller Voyager

Pathfinder

Ten model można zamówić w wersjach Z, X, oraz XS. Główna różnica w stosunku do Voyager’ów polega na tym, że nie zastosowano tu ściany z laminatu i pozostawiono oryginalne drzwi tylne. Wewnątrz Pathfindery mają też nieco mniej przestrzeni i dlatego w modelu Z mamy zintegrowaną łazienkę, a w XS zabrakło miejsca na przegrodę oddzielającą sypialnię od jadalni. Ciekawą propozycją, dla wszystkich którzy nie wyobrażają sobie podróży bez rowerów, jest Pathfinder Z w wersji rowerowej. W tym przypadku dwa rowery mieszczą się wewnątrz bagażnika, na specjalnie zaprojektowanych do tego celu prowadnicach.

Globe-traveller Pathfinder

Explorer

Układ podłogi w Explorerach jest identyczny z tym spotykanym w Pathfinderach. W tym kamperze nie modyfikuje się jednak konstrukcji dachu i nie montuje rozkładanego łóżka nad stolikiem. Jest to pojazd przeznaczony dla dwóch, maksymalnie trzech osób. Występuje w wersjach Z, X oraz XS.

Globe-Traveller Explorer

Challenge

Globe-Traveller Challenge to samochody budowane w oparciu o nadwozia L3H2 I L4H2, czyli kampery niższe od wymienionych powyżej. Ich niewątpliwymi zaletami są lepsze właściwości jezdne i mniejsze spalanie w porównaniu do nadwozi o wysokości H3. Te cechy docenimy w czasie bardzo długich podróży, szczególnie przy złej pogodzie i bocznym wietrze.

Globe-Traveller Challenge

Active

Pisząc o kodowaniu poszczególnych linii modelowych oznaczeniami X, XS, Z i ZS, wspomnieliśmy o jednym wyjątku. Jest nim właśnie kamper Globe-Traveller Active, dostępny tylko w jednej konfiguracji, do niedawna, oznaczanej literką Z. Jest to pojazd z podwójnym łóżkiem równoległym i centralnie umieszczoną łazienką, ale o długości nie 636 cm a 599 cm. Innymi słowy był to jedyny ‘Z’ w ofercie Globe-Traveller budowany w oparciu o nadwozie L3 (a ściślej L3H2). Aby zachować konsekwencję w kodowaniu kamperów, producent podjął decyzję o zmianie nazwy na Active ZS.

Globe-Traveller Active

Niezależnie od nazewnictwa, nie da się ukryć, że jest to samochód szczególny. Podobnie jak we flagowym Voyagerze zastosowano w nim ścianę z klapą z laminatu, zyskując dodatkową przestrzeń. Mały z zewnątrz i niezwykle przestronny w środku, kamper dla 2 – 3 osób.

Globe-Traveller Rookie

A skoro już mowa o samochodach szczególnych. W 2017 roku, w czasie targów Caravan Salon w Dusseldorfie, polska firma zaprezentowała zupełnie nowy model – Globe-Traveller Rookie. Ten pojazd w żaden sposób nie daje się zamknąć w którymkolwiek z powyższych schematów. Po pierwsze dlatego, że powstał w oparciu o Fiata Talento (tu również kilku producentów oferuje to samo niemalże auto – oprócz Fiata są to Opel z modelem Vivaro oraz Renault pod nazwą Traffic). Po drugie dlatego, że przy długości zaledwie 5 m, jako jedyny w swojej klasie ma wewnątrz w pełni funkcjonalną łazienkę z prysznicem. Na dzień pisania tego artykułu, to wciąż bardziej projekt koncepcyjny niż samochód, który można kupić. Jednak z dobrze poinformowanych źródeł wiemy, że trwają intensywne prace nad kolejnym wcieleniem tego rewolucyjnego modelu. Kto wie, być może będzie nazywał się Rookie X?

Globe-Traveller Rookie

Kamper Globe-Traveller Rookie – zdjęcie ze strony producenta

Udostępnij!

"Kampery Globe-Traveller" ostatnia aktualizacja: Listopad 14th, 2017; motorhome.pl