Globe-Traveller Pathfinder XS – kamper niemal doskonały?
Globe-Traveller Pathfinder to linia modelowa, składająca z trzech wersji polskiego kampera: XS – najkrótszy, o długości zaledwie 599 cm, z łazienką umieszczoną z tyłu oraz łóżkiem francuskim; X – o bardzo podobnej zabudowie wnętrza, ale o długości 636 cm; oraz Z – również 636 centymetrowy pojazd, ale z podwójnym łóżkiem i centralnie umieszczoną łazienką.
Pathfinder charakteryzuje się podniesionym dachem (jest to autorskie rozwiązanie stosowane wyłącznie w kamperach marki Globe-Traveller), pod którym kryje się rozkładane łóżko, podobnie jak to ma miejsce we flagowych Voyager’ach. Główna różnica polega na tym, że zachowano oryginalne tylne drzwi, zamiast nowatorskiej klapy bagażnika znanej z topowej linii krajowego producenta. Tak jak w przypadku Voyager’ów, Pathfindery oferują po cztery miejsca do jazdy oraz do spania wewnątrz pojazdu.
Samochodami bazowymi dla tych kamperów mogą być albo Fiat Ducato albo Peugeot Boxer, o nadwoziach oznaczonych symbolami L3H3 (Pathfinder XS) albo L4H3 (Pathfinder X oraz Z).
Z zewnątrz Pathfinder XS prezentuje się imponująco, przyciąga wzrok i wzbudza duże zainteresowanie. Spora wysokość (295 cm), krótkie nadwozie oraz muskularny wygląd nietypowej pokrywy dachu nie pozostawiają złudzeń. Mamy do czynienia z pojazdem niezwyczajnym, zarówno pod względem wizualnym, jak i pod względem przeznaczenia. Na tle innych kamperów, sylwetka Pathfindera jest intrygująca. Stali bywalcy kempingów przyglądają się mu z zaciekawieniem. Nierzadko proszą o możliwość zajrzenia do wnętrza. Niekłamany zachwyt wzbudza sposób w jaki rozwiązano kwestię dodatkowego łóżka.
Pakowanie się
Aby przetestować najnowszy nabytek wypożyczalni kamperów motorhome.pl, wybraliśmy się na klika dni do Berlina i Poczdamu. Mogliśmy sprawdzić zachowanie samochodu zarówno na autostradzie, jak i w czasie jazdy po zatłoczonym centrum miasta*.
Samochód zaskoczył nas pozytywnie już w momencie pakowania. Na pierwszy rzut oka, jest w nim bowiem mniej szafek niż w oferowanych przez nas dotychczas kamperach Challenge XS i Z. Wynika to z faktu, że nad stolikiem zamiast szafek ukryte jest rozkładane łóżko. Szybko jednak okazało się, że schowki w tylnej części pojazdu są głębokie i obszerne. Nie tylko nie mieliśmy problemu z rozmieszczeniem wszystkich rzeczy, ale pozostało sporo niewykorzystanej przestrzeni i to, pomimo że zabraliśmy ze sobą dużo sprzętu fotograficznego.
Bagażnik także oferuje mnóstwo przestrzeni, szczególnie jeśli uwzględnimy obszerny schowek, do którego jest dostęp również z wnętrza samochodu (po podniesieniu materaca i stelaża na głównym łóżku). Zabraliśmy komplet wyposażenia kampera wraz z meblami kempingowymi, a nie zapełniliśmy bagażnika nawet w połowie. To czego nam odrobinę brakowało to, znanego z modeli Challenge, umieszczonego pod stolikiem, schowka na buty. Tym razem niestety musieliśmy poradzić sobie bez niego.
Warto nadmienić, że pomimo bardzo bogatego wyposażenia (o którym piszemy w dalszej części artykułu), kamper z pełnym bakiem paliwa oraz standardową, 10-cio kilogramową butlą gazu, gotowy do jazdy waży nieco ponad trzy tony, pozostawiając do dyspozycji podróżujących ładowność na poziomie około 450 kg. To wynik bardzo dobry, jeśli uwzględnimy fakt, że jest to kamper przeznaczony dla maksymalnie dwóch osób dorosłych, podróżujących z dwójką dzieci.
Kamper na autostradzie
Z Karczewa wyruszamy późnym popołudniem i z pełną świadomością, że tego samego dnia do Berlina nie dojedziemy i przenocujemy gdzieś po drodze. Jeszcze w Warszawie, tuż za wjazdem na POW, zatrzymuje nas patrol Policji. Powodem zatrzymania jest rutynowa kontrola drogowa. Nadarza się okazja do zaprezentowania wnętrza kampera. Kontrolujący nas policjant, którego serdecznie pozdrawiamy, zanim pozwala nam odjechać, robi sobie jeszcze zdjęcie tylnej klapy, po to by zanotować nazwę wypożyczalni.
Na autostradzie, zgodnie z oczekiwaniami, samochód zachowuje się bardzo stabilnie. Przy ustawieniu tempomatu na 125 km/h, wskazówka obrotomierza pokazuje dokładnie 2500 obrotów na minutę. We wnętrzu jest na tyle cicho, że spokojnie można rozmawiać lub słuchać radia. Spalanie utrzymuje się na poziomie poniżej 12 litrów na 100 km. Oczywiście, jeśli chodzi o prędkość, to nie koniec możliwości samochodu, ale przekroczenie 135 km/h powoduje, że we wnętrzu robi się nieprzyjemnie głośno a spalanie znacząco wzrasta.
Skoro już mowa o zużyciu paliwa, w całym teście Pathfinder zadowolił się średnio 11,5 litrami na 100 km. To wynik o mniej więcej litr gorszy niż w przypadku samochodów Challenge (o spalaniu pisaliśmy przy okazji artykułu o kamperowym ABC), ale jest to związane z wysokością pojazdu oraz nadbudową dachu, która nieco pogarsza aerodynamikę.
W czasie jazdy bardzo przydatny jest tempomat, którego obsługa wymaga wprawdzie przyzwyczajenia, ale jest bardzo intuicyjna. Wszystkie funkcje dostępne są na gałce umieszczonej przy kierownicy, po lewej stronie, poniżej kierunkowskazu. Za pomocą kilku prostych ruchów możemy przyspieszać, zwalniać, rozłączyć lub załączyć tempomat. Urządzenie posiada również funkcję ogranicznika prędkości maksymalnej, która przydaje się bardziej w mieście niż na autostradzie.
Jeśli chodzi o właściwości jezdne, jedynym mankamentem było delikatne bujanie przy silnym, bocznym wietrze (przekonaliśmy się o tym dopiero w czasie powrotu). Uważać też należy na poprzecznych nierównościach, bo zdarza się, że nadwozie wpada w nieznaczne, ale nieprzyjemne wibracje.
Dla pełnej jasności zaznaczyć musimy, że porównujemy Pathfindera do samochodu Challenge. Porównanie z jakimkolwiek kamperem z zabudową plastikową (w szczególności typu alkowa) jest niemożliwe, ponieważ prędkości, o których tu piszemy są dla tamtych kamperów zazwyczaj zupełnie nieosiągalne.
Kamper w mieście
W mieście kamper sprawuje się rewelacyjnie. 160-konny silnik jest wystarczająco mocny i elastyczny, aby auto sprawnie ruszyło spod świateł. Dobrze dobrane i niezbyt długie przełożenia sześciobiegowej skrzyni biegów zapewniają również odpowiednią dynamikę w czasie jazdy. Krótkie nadwozie, w połączeniu z bardzo efektywnie działającym wspomaganiem kierownicy, sprawiają, że manewrowanie, nawet w wąskich uliczkach, nie jest trudne. Z parkowaniem też nie ma problemu, o ile znajdziemy odpowiednio długie miejsce. Czujniki parkowania, umieszczone zarówno z przodu, jak i z tyłu, są bardzo pomocne. Należy jednak koniecznie pamiętać o wysokości samochodu. Zdarzyło nam się i to dwukrotnie, że zaparkowaliśmy opierając się delikatnie o gałęzie drzew rosnących przy jezdni.
I jeszcze jedna ważna rzecz. Progi zwalniające należy pokonywać znacznie wolniej niż samochodem osobowym. Przednie amortyzatory mają nieco zbyt krótki skok, aby w pełni wytłumić napór ważącego ponad trzy tony nadwozia. Gdy o tym zapomnimy, zawieszenie szybko się przypomni, a najazdowi na próg towarzyszyć będzie głośne uderzenie o poduszki amortyzatorów.
Część mieszkalna
Fotele
Przegląd części mieszkalnej kampera zaczniemy przewrotnie od kabiny kierowcy. A to dlatego, że podobnie jak wszystkie samochody w naszej wypożyczalni, Pathfinder XS został wyposażony w bardzo wygodne, oryginalne, obrotowe fotele producenta samochodu. W porównaniu do osadzania zwykłych foteli na obrotnicach, jak to robi większość producentów kamperów, obrotowe fotele Peugeot mają dwie zasadnicze zalety. Po pierwsze, pasy bezpieczeństwa zamontowano w konstrukcji fotela, a nie jak to zazwyczaj bywa, w słupku bocznym. Dzięki temu pasażer może podróżować tyłem do kierunki jazdy. Nietrudno sobie wyobrazić, jak bywa to przydatne, jeśli na tylnej kanapie jadą z nami dzieci. Po drugie, aby odwrócić fotel kierowcy nie trzeba opuszczać ręcznego hamulca, który dla większej wygody użytkowania w kamperach umieszczony jest z lewej strony. Takie rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo na kempingu, eliminując ryzyko przypadkowego stoczenia się zaparkowanego wcześniej samochodu, w czasie obracania lewego siedziska. Niestety, takie fotele spotyka się w kamperach bardzo rzadko, szczególnie jeśli mówimy o tych dostępnych w wypożyczalniach. To ze względu na ich cenę.
Tylna kanapa, choć nie jest zbyt szeroka, oferuje wygodne miejsce nawet dla dwóch dorosłych osób. Po lewej stronie, pod oknem znajduje się szeroki parapet, który dodatkowo poprawia komfort jazdy. Oparcie oraz siedzisko są dość twarde i sprężyste, przez co sprawdzają się doskonale również w czasie pokonywania długich tras. Warto też wspomnieć o tym, że siedzisko kanapy jest osadzone bardzo precyzyjnie na swoim miejscu i nie wysuwa się samoczynnie (to częsta wada w tańszych kamperach). Pod siedzeniem umieszczono stulitrowy zbiornik na czystą wodę.
Wysokość we wnętrzu
Wysokość we wnętrzu Pathfindera jest imponująca. W najniższym punkcie części mieszkalnej mamy do dyspozycji 195 cm, a w okolicach stolika aż 210 cm. Nawet bardzo wysokie osoby mogą w tym samochodzie swobodnie stać, w pełni wyprostowane. Dla porównania w samochodach Challenge odległość od podłogi do sufitu to 189 cm.
Kuchnia
Podobnie jak w innych modelach, zastosowano tutaj sprawdzony i bardzo praktyczny układ kuchni. Dwupalnikowa kuchenka gazowa oraz dość głęboki zlew umieszczone są niezależnie, a bateria osadzona została centralnie, bez możliwości jej składania. Zarówno zlew, jak i kuchenka, są wyposażone w szklane pokrywy, dzięki temu, gdy nie są używane, oddają do dyspozycji sporą powierzchnię na przygotowywanie posiłków.
Lodówka znajduje się za tylną kanapą, w centralnej części pojazdu. Została umieszczona nad sporej wielkości szafką, a wkładanie i wyciąganie z niej artykułów spożywczych nie wymaga schylania się. Lodówki stosowane kamperach Globe-Traveller to urządzenia kompresorowe. Oznacza to, że zasilane są one wyłącznie prądem i nie działają na gaz. Lodówka w Pathfinderze XS posiada funkcję trybu nocnego, a po jej załączeniu działa praktycznie bezgłośnie. Warto też wspomnieć, że jest to urządzenie o bardzo umiarkowanym zapotrzebowaniu na energię i spokojnie może działać zasilane tylko z akumulatora części mieszkalnej.
Łazienka
Łazienka została zaprojektowana w bardzo oryginalny sposób. Otóż umywalka, a raczej rodzaj narożnej toaletki z lustrem, została umieszczona tuż za kuchnią, niejako na zewnątrz zasadniczej łazienki. Dbałość o detale sprawiła, że kącik ten poza tym, że jest funkcjonalny (oferuje dużo miejsca na kosmetyki i przybory toaletowe), nadaje dodatkowo wnętrzu unikalnego charakteru. Dzięki temu rozwiązaniu mamy do dyspozycji sporych rozmiarów kabinę prysznicową, zintegrowaną z toaletą chemiczną. Spłuczka toalety, jak we wszystkich samochodach Globe-Traveller, jest elektroniczna i posiada wskaźniki zapełnienia kasety.
Drzwi łazienki zostały zabezpieczone, otwieranymi panelami z poliwęglanu, które po wejściu do wnętrza i zamknięciu, tworzą szczelną kabinę prysznicową. W kabinie znajduje się małe okienko dachowe, wyposażone w bardzo wydajny wentylator turbo-vent, który może działać w dwóch trybach: wyciągania lub wdmuchiwania powietrza. W obu przypadkach wysuszenie łazienki zajmuje tylko chwilę. Jeśli mielibyśmy się czegokolwiek przyczepić, to szkoda, że w brodziku umieszczono tylko jeden odpływ wody. Należy o tym pamiętać parkując i poziomując kampera.
Łóżka
W samochodzie Pathfinder XS mamy do dyspozycji dwa łóżka. Główne, w tylnej części, obok łazienki, to tak zwane łóżko francuskie. Materac ma wymiary 190×123 cm, co pozwala spokojnie spać dwóm dorosłym osobom, pod warunkiem, że są ze sobą blisko. 🙂
Łóżko rozkładane, znajduje się nad stolikiem. To rozwiązanie spotykane wyłącznie w kamperach Globe-Traveller. Łóżko w postaci złożonej, jest trudne do zlokalizowania, bo wygląda jak zwykła, kamperowa szafka. Wystarczy jednak klika prostych ruchów i uzyskujemy powierzchnię do spania o wymiarach 187×134 cm i gdyby nie niewielka odległość od sufitu i tu mogłyby spać dwie dorosłe osoby (limit wagi to 180 kg). My jednak obstajemy przy tezie, że jest to łóżko bardziej dla dzieci niż dla osób dorosłych. Tym bardziej, że można je zabezpieczyć specjalną siatką, a wejście ułatwia dedykowana drabinka.
Z naszego punktu widzenia jedną z największych zalet tego rozwiązania jest to, że nawet jeśli łóżko jest rozłożone, to można korzystać ze stolika i mogą przy nim komfortowo siedzieć nawet dość wysokie osoby. To idealne rozwiązanie dla rodzin z dziećmi, a szczególnie dla rodziców, którzy na przykład w mniej pogodne dni chcieliby posiedzieć wieczorem i porozmawiać, kiedy dzieci już śpią.
Wyposażenie
Wszystkie kampery w wypożyczalni motorhome.pl są doskonale wyposażone, jednak Pathfinder XS jest szczególny.
Bardzo skuteczna izolacja termiczna, podwójna podłoga oraz ogrzewanie Truma Diesel (zasilane olejem napędowym, wprost ze zbiornika paliwa) czynią tego kampera pojazdem prawdziwie całorocznym. Również zimą, w czasie dość silnych mrozów, można nim parkować na kempingu nawet przez wiele dni, bez obawy, że w środku nocy skończy się gaz, albo że zamarznie nam woda w zbiornikach. Podobnie jak w przypadku obrotowych foteli, takie wyposażenie samochodu w wypożyczalni to prawdziwa rzadkość.
Jedynym drobnym mankamentem ogrzewania Truma Diesel jest fakt, że pompa paliwowa zasilająca cały system nie jest bezgłośna. W nocy, jeśli korzystamy z ogrzewania lub podgrzewamy wodę w bojlerze, wewnątrz kampera słyszalne jest jednostajne, ciche stukanie. Dźwięk ten wymaga przyzwyczajenia, podobnie jak odgłos uruchamiającego się pieca, w przypadku ogrzewania gazowego Truma Combi.
Dodatkowo na dachu zainstalowano trzy baterie słoneczne o łącznej mocy 150 watów, co w połączeniu ze 120 Ah akumulatorem, pozwala na parkowanie bez konieczności podłączenia do zewnętrznego źródła zasilania, nawet przez kilka dni. W czasie naszego testu, po trzech słonecznych ciepłych dniach akumulator pozostał naładowany w 70%. I to, pomimo że cały czas na wysokich obrotach pracowały lodówka oraz ogrzewanie ciepłej wody użytkowej, a my normalnie korzystaliśmy z oświetlenia i często ładowaliśmy urządzenia elektroniczne – 3 telefony i tablet.
W samochodzie zamontowano również klimatyzację postojową części mieszkalnej. To nowoczesne urządzenie firmy Dometic, na pewno przyda się w upalne dni, szczególnie wieczorem, gdy konieczne będzie wychłodzenie samochodu przed snem. Szczerze mówiąc nie wyobrażamy sobie jednak, że można spać w przy włączonej klimatyzacji. W naszej ocenie jest odrobinę zbyt głośna (choć i tak bardzo cicha w porównaniu z tańszymi klimatyzacjami kamperowymi). Jesteśmy pewni, że lepiej spać przy otwartych oknach i zaciągniętych moskitierach.
Dla wygody i komfortu naszych klientów, na zewnątrz znajduje się duża markiza firmy Fiamma. Z pewnością sprawdzi się zarówno w słoneczne, jak i deszczowe dni, umożliwiając bardziej komfortowe korzystanie z przestrzeni przed kamperem. Markiza dodatkowo wyposażona jest w bardzo skuteczne oświetlenie LED, a zamontowana została na specjalizowanym adapterze, który w czasie deszczu, zabezpiecza przed spływaniem wody do wnętrza pojazdu przez otwarte drzwi.
Podsumowanie
Globe-Traveller Pathfinder XS to kamper prawie doskonały. Idealny zarówno dla rodzin z dziećmi, jak i na romantyczny wypad we dwoje. Każdy, kto miał okazję jeździć różnymi samochodami kempingowymi, a pierwszy raz wybierze Pathfinder’a przyzna, że nie można go porównywać z innymi rodzinnymi kamperami, w szczególności typu alkowa. Komfort podróżowania, ergonomia oraz wyjątkowa funkcjonalność wnętrza pozwalają połączyć szybkość przemieszczania się z wygodą użytkowania. Świetnie sprawdza się zarówno w trasie jak i na miejskich ulicach. Kto, wraz z dziećmi, wybierze się nim w swoją pierwszą kamperową podróż, nigdy później nie będzie już chciał innego auta. 😉
Kampery Globe-Traveller – cena
Przetestowany przez nas i opisany powyżej kamper Pathfinder XS został wyprodukowany na zamówienie wypożyczalni motorhome.pl.
Wyłącznym dystrybutorem samochodów kempingowych marki Globe-Traveller w Polsce jest krakowska firma, Grupa Elcamp i to pod ten adres, osoby zainteresowane kupnem, powinny kierować wszystkie zapytania dotyczące konfiguracji, wyposażenia i cen.
Wypożyczalnia kamperów motorhome.pl oferuje również wynajem samochodów Globe-Traveller Challenge. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do kontaktu z nami, a ceny wynajmu można znaleźć klikając tutaj.
Nasza ocena
Weekendowy test samochodu Globe-Traveller Pathfinder XS
25.05.2017
Globe-Traveller Pathfinder XS
Pathfinder XS to starannie zaprojektowany i doskonale wykonany pojazd kempingowy. Krótkie nadwozie, oryginalna zabudowa oraz przemyślane rozwiązania funkcjonalne powodują, że użytkowanie tego kampera jest czystą przyjemnością.
Podobało nam się bardzo:
- Jakość zastosowanych materiałów i jakość wykonania
- Właściwości jezdne, szczególnie w mieście
- Duża i funkcjonalna łazienka
- Łóżka
Podobało nam się nieco mniej:
- Zużycie paliwa, większe niż w modelach Challenge XS oraz Z
- Kołysanie na autostradzie przy bocznym wietrze
- Brak schowka na buty
W naszej ocenie Pathfinder XS to kamper niemal doskonały. Znakomicie sprawdzi się w czasie rodzinnej wyprawy z dziećmi, jak i podczas romantycznego wyjazdu we dwoje. To zdecydowanie jeden z najciekawszych kamperów w swojej klasie. Z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagających użytkowników.
Uwaga
Wszystkich zainteresowanych pozostałymi kamperami polskiego producenta zapraszamy do lektury naszego przewodnika po ofercie Globe-Traveller.* Wszystkie pojazdy w naszej wypożyczalni spełniają najwyższe normy emisji spalin (Euro 6) oraz posiadają naklejki uprawniające do wjazdu w strefy ekologiczne we wszystkich dużych niemieckich miastach.
To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!
Udostępnij!