
Nowy Globe-Traveller Explorer 2XS - model na 2022 rok!
Nowy model Globe-Traveller’a - Explorer 2XS został zaprezentowany 14 stycznia 2022 roku. Na ten moment przyszło nam czekać ponad dwa lata, bo ostatnia poważna zmiana w ofercie marki miała miejsce w sierpniu 2019 roku, podczas targów Caravan Salon w Dusseldorfie.
Zapewne wiele osób śledzących jej rozwój liczyło na przynajmniej kilka zmian technicznych, które w obecnych czasach stały się już koniecznością. Globe-Traveller nie tylko nie zawiódł pod tym względem, ale zaproponował też zupełnie nowy układ wnętrza, po raz pierwszy w kamperze przeznaczonym maksymalnie dla dwóch osób. Globe-Traveller Explorer 2XS to kamper bez tylnej ławki dla pasażerów, o niespotykanej w tej klasie ilości miejsca we wnętrzu. Kamper, w którym można tańczyć.
Najważniejsze cechy w skrócie:
- Kamper dla dwóch osób
- Kompaktowe nadwozie o długości poniżej 6 metrów
- Brak ławki dla pasażerów i nowe siedzisko w jej miejscu
- Bardzo dużo przestrzeni we wnętrzu
- Duży rozkładany stolik, który można schować w podłodze
- Dużo miejsca na rzeczy, w tym normalnych rozmiarów bagażnik
- Nowy system elektryczny z akumulatorem LiFePO4 w standardzie
- Liczne nowe opcje wyposażenia, w tym lodówka na wino
- Brak modyfikacji nadwozia i niska waga własna
- Atrakcyjna cena i swoboda konfiguracji
Nie więcej niż dwie osoby
Po co komu ławka?
Kampery, które do tej pory oferował polski producent, zawsze miały 4 miejsca do jazdy. Można było je kupić z dwoma, trzema lub czterema miejsca do spania, ale nigdy bez ławki pasażera. Podczas gdy serie Voyager i Pathfinder z definicji przeznaczone są dla rodzin z dziećmi, Explorery to kampery dwuosobowe, ewentualnie z dostawką w postaci małego łóżka rozkładanego w miejsce stolika.
Trudno powiedzieć, dlaczego tak jest, ale nawet na niemieckim rynku, gdzie stosunkowo rzadko sprzedaje się rodzinne camper vany, pojazdy przeznaczone dla dwóch osób niemal zawsze posiadają tylną ławkę wyposażoną w pasy bezpieczeństwa. W tak niewielkich pojazdach, jeśli podróżują nimi tylko dwie osoby, instalowanie homologowanej ławki pasażerów to marnowanie miejsca i niepotrzebne dodatkowe obciążenie. Stelaż konstrukcyjny ławki musi być odpowiednio wytrzymały, a co za tym idzie, również ciężki. Tę niekonsekwencję w projektowaniu zauważają nie tylko klienci. Również dziennikarze branżowi i youtuberzy często podkreślają fakt, że w kamperach dwuosobowych tylna ławka jest zbędna.

Kampery Globe-Traveller
Kamper bez tylnej ławki
Więcej przestrzeni
Zaprezentowany dzisiaj kamper Globe-Traveller Explorer 2XS, pod względem układu wnętrza, bazuje na dobrze znanym i popularnym Explorerze XS. Łóżko francuskie i łazienka w tylnej części pojazdu, to układ bardzo lubiany i chętnie wybierany przez klientów tej marki. Dodatkową zaletą jest fakt, że Explorer XS to kamper o długości zaledwie 599 cm.
Celem producenta było przede wszystkim takie zagospodarowanie wnętrza, aby użytkownicy pojazdu mieli jak najwięcej wolnej przestrzeni. Kiedy ma się do dyspozycji tak niewielki pojazd, jest to dużym wyzwaniem. Wybór Explorera XS jako bazy dla nowego modelu był raczej oczywisty, bo już wcześniej trudno było w tym kamperze narzekać na brak poczucia przestrzeni. Usunięcie tylnej ławki pozwoliło uwolnić dodatkową powierzchnię podłogi, a efekt końcowy jest co najmniej zaskakujący. To kamper, w którym można tańczyć!

Kamper z Polski - poradnik


Siedzisko
Mniejsze, ale praktyczne
W miejscu ławki pasażera, w Explorerze 2XS zainstalowano pojedyncze siedzisko. To pojedyncze, ale dość obszerne miejsce. Siedząc na nim, można spokojnie zjeść posiłek, czy popracować. Wprawdzie nie nadaje się na dłuższy czas, ze względu na niskie oparcie, ale do relaksu są przecież bardzo wygodne przednie fotele.
Pod siedziskiem znalazło się miejsce na dużą szufladę. Poniżej jest nowy zbiornik na wodę czystą. Nieco mniejszy, bo o pojemności 85 litrów, ale dla dwóch osób wystarczający.


Najlepsze cechy Globe-Traveller’ów
Kamper całoroczny
Nowy model Globe-Traveller’a ma wszystkie najlepsze cechy znane z innych pojazdów tej marki. Materiały najwyższej jakości, świetne wyposażenie standardowe i legendarna już niemal dbałość o szczegóły wykonania.
Ponieważ, jak wszystkie pozostałe modele, jest to kamper na bazie vana H3 (bazą może Fiat Ducato lub Peugeot Boxer), mamy tu podwójną podłogę i możliwość eksploatacji także zimą. Przestrzeń pomiędzy podłogami ma wysokość 16 cm. Umieszczony został tam nie tylko zbiornik wody szarej wraz z zaworem spustowym, ale również wszystkie elementy instalacji wodnej. Są tam też poprowadzone przewody rozprowadzające ciepłe powietrze z ogrzewania Truma Combi. W ten sposób minimalizuje się ryzyko zamarznięcia wody i związanych z nim uszkodzeń.

Ogrzewanie w kamperze


Mnóstwo miejsca na rzeczy
Nie tylko w bagażniku
Do tego, że w Globe-Traveller’ach nie ma problemu z brakiem miejsca na rzeczy zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Mamy tu na myśli nie tylko sporych rozmiarów bagażnik, w którym spokojnie zmieszczą się wszystkie niezbędne akcesoria. Szczególnie dużo miejsca jest w Explorerach, ze względu na sporych rozmiarów “pawlacz” nad szoferką. Swoją drogą dobrze, że producent nie sugerował się panującą modą i nie zdecydował się tu na instalację okna panoramicznego. Wprawdzie okna takie zapewniają dodatkową ilość światła, ale są też źródłem nieznośnego hałasu w czasie jazdy po autostradach.
Wracając do górnych szafek, uwagę zwraca brak zewnętrznych uchwytów. Zastąpiono je systemem zamknięć typu tip-on, dzięki czemu nadano im nowocześniejszego, “czystszego” wyglądu. Za drzwiami łazienki znalazło się miejsce na niewielką szafę ubraniową, a w podłodze znajdziemy spory schowek na buty. A skoro mowa o podłodze, warto wspomnieć, że można pod nią schować również stolik. Nie dość, że jest on rozkładany to jeszcze jest największy z dotąd instalowanych w Globe-Traveller’ach.

Jaki kamper i dla kogo?


Nowy system elektryczny
I inne nowości, których nie widać
O tym, że stosowany dotychczas w Globe-Traveller’ach system elektryczny wymagał pilnej modernizacji, pisaliśmy jesienią 2020 roku, przy okazji porównania Voyagera XS z VW Grand Californią oraz Affinity Camper Van’em. Doczekaliśmy się w końcu i tej zmiany. W nowym Explorerze zainstalowano nowoczesny system elektryczny firmy Nordelettronica z opcjonalnym modułem do sterowania poprzez aplikację na smartfonie oraz monitorem zużycia energii firmy Büttner Elektronik. W połączeniu z panelami fotowoltaicznymi o mocy 200 wat i akumulatorem LiFePO4 do dyspozycji mamy tu jedno najbardziej kompletnych i niezawodnych rozwiązań na rynku.
Wśród innych zmian technicznych wprowadzonych niedawno w Globe-Traveller’ach warto wspomnieć o nowym zbiorniku na wodę szarą (którego opróżnianie nie jest już drogą przez mękę i zadaniem dla cierpliwych) oraz nową instalację wodną, z używania wody do celów spożywczych.


Nowe opcje wyposażenia
Ciekawe propozycje dla wymagających
W prezentowanym egzemplarzu, który mieliśmy okazję zobaczyć w czasie premiery w Niemczech, zamontowane zostały również ciekawe elementy, wyposażenia opcjonalnego. Wentylator Maxxfan, który może być używany także podczas deszczu, lodówka na wino czy telewizor na uchwycie umożliwiającym jego swobodne obracanie to bardzo praktyczne, choć niekoniecznie niezbędne rozwiązania.
Mamy też nowy stelaż łóżka z podnoszonym oparciem, dwie ładowarki indukcyjne do telefonów, ukryte w półce nad łóżkiem oraz nową półkę na żele i szampony w łazience.
Producent tak wyposażył kampera, aby posiadał akcesoria i funkcje, które zadowolą nawet najbardziej wymagających użytkowników, przy czym lista opcji wyposażenia jest bardzo długa.


Nowy Globe-Traveller - podsumowanie
Kamper dla dwóch osób
Cena netto wersji podstawowej nowego modelu wynosi równowartość 49 200 Euro, co po doliczeniu akcyzy, podatku VAT i przeliczeniu po aktualnym kursie (4,55 zł) daje kwotę około 326 500 zł brutto.
Śmiało, można powiedzieć, że nowy Globe-Traveller to kamper wyjątkowy i w pewnym stopniu nowatorski i innowacyjny, pomimo że przeznaczony tylko dla dwóch osób.
Warto wspomnieć, że w przypadku tego modelu, nie ma żadnych modyfikacji nadwozia - poszerzeń czy podnoszenia dachu. Szczególnie w odniesieniu do modyfikacji elementami z materiałów termoplastycznych, dobrze to wróży trwałości i szczelności konstrukcji i zapewne przyczyni się do bezproblemowej eksploatacji przez długie lata. Nie sposób pominąć również faktu, że jest to najlżejszy kamper w ofercie. Jego masa własna, w wersji z wyposażeniem podstawowym nieznacznie przekracza 2 800 kg. Przekłada się to na około 500 kg ładowności*. To wartość imponująca, jak na całorocznego camper vana dla dwóch osób.
Mnóstwo praktycznych rozwiązań, większych i mniejszych usprawnień oraz odważny zabieg polegający na rezygnacji z tylnej ławki dla pasażerów, mogą sprawić, że oferta ta trafi w słabo zaadresowaną dotąd część rynku. A zainteresowanie kamperami tylko dla dwóch osób w Europie jest bardzo duże. Trzymamy kciuki za powodzenie tego projektu!
Fotografie: Globe-Traveller
Więcej informacji: Katalogi na Issuu
* Masa samochodu gotowego do jazdy to masa własna pojazdu powiększona o wagę 81 litrów paliwa (w temp 15°C - 68,5 kg), wagę kierowcy 75 kg, wagę pełnej, aluminiowej butli gazowej (ok. 15 kg), oraz 20 litrów wody w instalacji. Dopuszczalna Masa Całkowita dla tego kampera, w zależności od homologacji, może wynosić 3 500 lub 3 820 kg.
To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!
Udostępnij!