Featured image for “Rynek kamperów w Polsce”

Rynek kamperów w Polsce



Rosnąca popularność turystyki kamperowej w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2021

Od samego początku naszej przygody z samochodami kempingowymi nurtowało nas pytanie, jak duży jest rynek kamperów w Polsce. Trzy lata temu po raz pierwszy wystąpiliśmy o dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), dotyczące rejestracji pojazdów specjalnych kempingowych, sięgając aż do roku 2016. Poprosiliśmy o wyciąg z bazy danych, obejmujący w szczególności: markę, model, rok produkcji, rok pierwszej rejestracji w Polsce, dopuszczalną masę całkowitą oraz ilość miejsc do jazdy. Dzięki temu mogliśmy dokonać analizy zarówno w podziale na pojazdy nowe i używane oraz ze względu na szereg innych interesujących nas parametrów.

Mamy już dane za rok 2020, które wzbudzają tak wiele emocji. Na ostateczne liczby czekało w tym roku wyjątkowo dużo osób. Byli wśród nich zarówno dealerzy jak i osoby zainteresowane rozwojem branży, a także ci, którzy od lat uprawiają caravaning. A zatem której marki kamperów zarejestrowano najwięcej? Czy wynik roku 2020 zaskakuje?

Z danych za lata 2016 – 2020 jasno wynika, że rynek kamperów w Polsce wyraźnie i dynamicznie się rozwija. W 2018 zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowiło wzrost o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku było ich już 724.

To co wydarzyło się w 2020 roku niektórych pewnie zaskoczy. Był to kolejny rekordowy rok, a rynek - z wynikiem 1040 sztuk - znów urósł o blisko połowę. Wśród najpopularniejszych marek znalazły się Volkswagen, Roller Team, Benimar, Dethleffs, CI, Chausson, Capron (Sunlight i Carado), Adria, Carthago i Rapido. Sprzedaż kamperów tych marek stanowiła łącznie ponad 80% sprzedaży ogółem. W artykule prezentujemy szereg raportów i zestawień, które mamy nadzieję, przybliżają wiedzę na temat rynku kamperów w Polsce.

Analiza danych CEPiK

Zbiory danych, które otrzymaliśmy z CEPiK’u, pozwalają na filtrowanie w kilku wymiarach. Przyjęliśmy, że podstawowym kryterium analizy będzie data pierwszej rejestracji oraz fakt, że kamper po raz pierwszy został zarejestrowany właśnie w Polsce, a nie za granicą. Ta grupa pojazdów obejmuje zarówno sprzedaż kamperów przez autoryzowanych przedstawicieli poszczególnych marek w Polsce, jak i import indywidualny nowych kamperów, zakupionych w zagranicznych sieciach dealerskich.
Zdajemy sobie sprawę, że część nowych kamperów została w danym roku zarejestrowana przez dealerów, jako samochody demo oraz na potrzeby prowadzonych przez nich wypożyczalni.

W 2019 roku weszły w życie nowe wymagania dotyczące emisji spalin. W kamperach, budowanych w oparciu o samochody bazowe marek Peugeot i Citroen, nastąpiła zmiana pojemności skokowej silnika z 2,0 l na 2,2 l, co przy imporcie do Polski wiąże się ze zmianą stawki podatku akcyzowego z 3,1% na 18,6%. Dlatego większość dealerów takich samochodów, w pierwszym półroczu 2019, sprowadziła sporą liczbę pojazdów ze starszą jednostką napędową. Musiały one zostać zarejestrowane do końca sierpnia 2019 roku. Nie sposób dokładnie określić, jakiej liczby kamperów to dotyczyło i jak wiele z nich było dostępnych do sprzedaży jeszcze w 2020. Należy to mieć na uwadze analizując dane o sprzedaży, szczególnie w pierwszych miesiącach minionego roku.
W drugiej kolejności przyjrzeliśmy się pojazdom importowanym, których pierwsza rejestracja miała miejsca poza granicami naszego kraju.


Caravan Salon 2020

Caravan Salon to największe targi caravaningowe na świecie. Organizowane są pod koniec wakacji w Dusseldorfie. Oto nasza subiektywna, wirtualna relacja z tej imprezy.


Czytaj...

Rejestracja nowych kamperów w Polsce

Sprzedaż ogółem

W zestawieniu uwzględniliśmy analizę wielkości sprzedaży nowych kamperów, ogółem w latach 2016 – 2020. Oto jak przedstawiają się liczby:

Liczba nowych kamperów zarejestrowanych w Polsce w 2019 i 2020 roku była tak duża, że uznaliśmy, iż zasługuje na bardziej szczegółową analizę. Poniżej prezentujemy wykres przedstawiający ilości kamperów rejestrowanych w poszczególnych miesiącach.

Najpopularniejsze marki kamperów

W pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych marek są firmy doskonale znane miłośnikom caravaningu. Na podium w 2018 roku znalazły się Roller Team, Adria i Dethleffs. W 2019 roku największym zaskoczeniem był awans na pierwsze miejsce Volkswagena (dane nie obejmowały wtedy jeszcze modelu Grand California). W 2020 Volkswagen umocnił swoją pozycję lidera głównie dzięki Grand Californii. Roller Team wrócił na drugie miejsce, ale największym zaskoczeniem jest Benimar, który zwiększył sprzedaż trzykrotnie! Największy spadek w rankingu odnotowała Adria, ale to głownie ze względu na fakt, że wyłączny importer kamperów tej marki - firma Elcamp - zdecydował się na import i rejestrację dużej ilości tych pojazdów jeszcze w 2019 roku.
Z danych wyraźnie wynika, że wysoka akcyza na kampery w Polsce nie pozostaje bez wpływu na udział sprzedaży poszczególnych marek. W czołówce znajdują się bowiem firmy, które w ofercie mają pojazdy budowane na podwoziach Forda Transita. Również samochody bazowe VW (Crafter i Transporter) mają silniki o pojemniości skokowej poniżej dwóch litrów.

Kampery z DMC powyżej 3,5 tony

Nie jest zaskoczeniem, że zdecydowanie największy udział w sprzedaży mają kampery o Dopuszczalnej Masie Całkowitej do 3,5 tony. Kamperów większych sprzedaje się w Polsce niewiele. W sumie w latach 2016 – 2019 było ich ogółem 35 sztuk, a w 2020 - 21. W tym segmencie rynku dominują marki uważane za luksusowe – Carthago, Concorde, Hymer, oraz Morelo.

Ilość miejsc do jazdy

Innym interesującym kryterium analizy była dla nas ilość miejsc do jazdy. Jeszcze kilka lat temu zdecydowanie najpopularniejsze były kampery przeznaczone dla dużej ilości osób, sześcio i siedmioosobowe. Obecnie największą grupą są pojazdy przeznaczone dla czterech lub pięciu osób. W sumie, w ostatnich latach, takie kampery stanowiły blisko 80% sprzedaży ogółem.

Import kamperów nowych

Aby mieć pełen obraz rejestracji nowych pojazdów kempingowych w Polsce, nie mogliśmy pominąć importu indywidualnego. Dotyczy to kamperów nowych lub prawie nowych, po raz pierwszy zarejestrowanych za granicą. Przyjrzeliśmy się zatem danym, które dotyczą pojazdów sprowadzonych do Polski w tym samym roku, w którym zostały zarejestrowane pierwszy raz. Przykładowo, w 2018 roku import kamperów nie starszych niż rok to 22 sztuki, w 2019 roku było takich pojazdów 34 sztuki, a w 2020 aż 92 sztuki. Co ciekawe, najwięcej wśród nowych kamperów importowanych było pojazdów marek Dethleffs oraz Carthago (po 17 egzemplarzy).

Najpopularniejsze modele

Największą niespodzianką w naszej analizie jest chyba to, które modele kamperów są kupowane w Polsce najchętniej. Mamy tu na myśli nie marki, o których mowa była wcześniej, a konkretne modele. Każdy z producentów ma w swojej ofercie liderów sprzedaży. Są to pojazdy o takim układzie wnętrza i cechach użytkowych, które wybierane są przez klientów najchętniej. Biorąc pod uwagę to właśnie kryterium, niezmiennie najchętniej wybieranym kamperem w Polsce jest Volkswagen California. W 2018 roku zarejestrowano ich 30 sztuk, w 2019 - 90, a w 2020 aż 113. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen, ale z większą Grand Californią. Trzeci to Dethleffs Trend T7057 - 52 sztuki.

Wielcy nieobecni

Analiza sprzedaży poszczególnych marek i modeli pozwala na wyciągnięcie szeregu ciekawych wniosków. Warto zauważyć, że niemal do zera spadła sprzedaż, do niedawna bardzo popularnych marek, jak Rimor czy Elnagh. Największy europejski producent kamperów w zabudowie blaszanej, firma Poessl, która w 2019 roku mogła się pochwalić niewielką sprzedażą 7 sztuk, 2020 kończy wynikiem 2 sztuk. Jednak najważniejszym nieobecnym jest w naszej ocenie Westfalia, ze sprzedażą dwóch sztuk modelu Nugget w Polsce.


Samochód specjalny kempingowy - zmiany przeznaczenia

Do liczby zarejestrowanych w Polsce nowych kamperów należy dodać jeszcze łącznie 245 pojazdów w 2020 roku (238 w 2019 i 224 w 2018 roku). To samochody pierwotnie zarejestrowane jako ciężarowe, następnie zabudowane i po zmianie przeznaczenia, zarejestrowane jako samochody specjalne kempingowe. W tym modelu kampery produkowane są przez szereg mniejszych i większych firm. Największą jest krakowski Elcamp, który wg danych z CEPiKu, pod marką Globe-Traveller, w 2020 roku zarejestrował na rynku polskim 21 takich aut. Wszystkie trafiły lub trafią w najbliższym czasie do klientów w Polsce.

Ciekawie prezentuje się natomiast zestawienie marek i głównych modeli, które w Polsce przerabiane są na kampery.


Import kamperów używanych

Interesujące wnioski można również wyciągnąć analizując dane dotyczące importu kamperów używanych. W zestawieniu uwzględniliśmy kampery, których pierwsza rejestracja za granicą miała miejsce co najmniej rok wcześniej niż ich rejestracja w kraju.
Już na pierwszy rzut oka widać, że dynamika wzrostu w latach 2015-2019 nie była tak duża, jak w przypadku pojazdów nowych. Jednak 2020 był i w tym segmencie rekordowy.

Ciekawie prezentują się także dane dotyczące wieku sprowadzanych kamperów. Polacy chętnie kupują pojazdy w miarę nowe, nie starsze niż pięć lat. Kolejną dużą grupę stanowią kampery niemal zabytkowe, w granicach 15 do 30 lat. Jeszcze starsze, to już pojedyncze egzemplarze, a najstarszy w zestawieniu – Hanomag z 1965 roku – został sprowadzony w 2018 roku.


Wzrost ilości kamperów w Polsce

Podsumowując, jeśli zsumujemy liczbę kamperów importowanych (nowych i używanych), liczbę kamperów w Polsce produkowanych i zabudowywanych przez większych i mniejszych producnetów (zmiany przeznaczenia) oraz liczbę kamperów pochodzących oficjalnych sieci sprzedaży poszczególnych marek, wyraźnie widać, jak szybko rośnie liczba pojazdów kempingowych w naszym kraju.


Rynek kamperów w Europie

A jak przedstawiają się liczby w Europie? W całym 2020 roku, zarejestrowano łącznie 159 082 sztuki nowych kamperów. To o 26 612 sztuk więcej niż w roku 2019 (132 470 szt.). Największy procentowy przyrost, rok do roku, odnotowano Austrii i Danii. Odpowiednio o 74,2% oraz o 69,9%. Rekordzistami pod względem liczby nowych zarejestrowanych samochodów kempingowych pozostają niezmiennie Niemcy. Rok 2020 zamknęli liczbą 78 055 rejestracji.

Cały, szczegółowy raport na temat rejestracji nowych kamperów i przyczep kempingowych w Europie znaleźć można na stronie ECF - www.e-c-f.com.


Co przyniesie przyszłość?

Wiadomo już, że 2020 był kolejnym rekordowym rokiem, jeśli chodzi o rejestrację zarówno nowych, jak i używanych kamperów. Można się było tego spodziewać ze względu na pandemię i gwałtowny wzrost popularności caravaningu, nie tylko zresztą w naszym kraju.

Trudno dziś przewidzieć, jak będzie wyglądała sprzedaż kamperów w 2021 roku. Wciąż mamy do czynienia z ogromnym wzrostem zainteresowania turystyką kamperową. Podaż kamperów rośnie, bo wielu producentów inwestuje w zwiększenie zdolności produkcyjnych. Jednak w przypadku niektórych marek mamy do czynienia z limitowaniem ilości dostępnych na poszczególne kraje. Trudno zatem mówić o normalności i równowadze. Ma to zresztą odzwierciedlenie w wysokich cenach kamperów.

Pytanie też, jaki jest jeszcze potencjał polskiego rynku. Czy w tym roku znów sprzedaż wzrośnie o 50%? Z kilku powodów wydaje się to być mało realne i trudno dziś przewidywać, jaki będzie 2021. Tego dowiemy się w styczniu przyszłego roku.


Uwaga: Raporty CEPiK, na podstawie, których powstał niniejszy artykuł, są odpłatne i dostarczane na zamówienie. Nie mamy nic przeciwko, aby przedstawione powyżej dane były upowszechniane i udostępniane, ale prosimy o każdorazowe podawanie źródła wraz z aktywnym linkiem do naszej strony internetowej.

Za pomoc w pokryciu kosztów przygotowania artykułu dziękujemy firmie ‘Warszawskie Centrum Caravaningu SZEROKIEJ DROGI’ - autoryzowanemu dealerowi marek Globe-Traveller, Adria, Sun Living, Burstner, Hymer i Eriba.

W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt pod numerem +48 535 100 547 lub mailowo pod adresem info@motorhome.pl.


To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

Najnowsze artykuły

guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments