Rynek kamperów w Polsce

Rynek kamperów w Polsce

motorhome.pl Pozostałe 1 Comment

Rosnąca popularność turystyki kamperowej w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2019

Od samego początku naszej przygody z samochodami kempingowymi nurtowało nas pytanie, jak duży jest rynek kamperów w Polsce. Już w ubiegłym roku wystąpiliśmy o dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), dotyczące rejestracji pojazdów specjalnych kempingowych do 2017 roku. Poprosiliśmy o wyciąg z bazy danych, obejmujący w szczególności: markę, model, rok produkcji, rok pierwszej rejestracji w Polsce, dopuszczalną masę całkowitą oraz ilość miejsc do jazdy. Dzięki temu mogliśmy dokonać analizy zarówno w podziale na pojazdy nowe i używane oraz ze względu na szereg innych interesujących nas parametrów. Kilka dni temu otrzymaliśmy analogiczne zestawienie z danymi za rok 2018 oraz za pierwsze pięć miesięcy 2019 roku. Pozwoliło to na przygotowanie pierwszej analizy porównawczej.

Z danych za lata 2016 – 2018  jasno wynika, że rynek kamperów w Polsce wyraźnie i dynamicznie się rozwija. W 2018 zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowi wzrost o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. Dane wskazują również na to, że w 2019 roku sprzedaż nowych kamperów będzie jeszcze większa. Wśród najpopularniejszych marek znalazły się Roller Team, Dethleffs oraz Adria. Sprzedaż kamperów tych trzech firm stanowiła łącznie prawie 20% sprzedaży ogółem. W artykule prezentujemy szereg raportów i zestawień, które mamy nadzieję, przybliżają wiedzę na temat rynku kamperów w Polsce.

Zastrzeżenie

Zanim jednak przejdziemy do szczegółów, wyjaśnić musimy, że dane nie obejmują wszystkich nowych pojazdów. Po pierwsze, nie znamy liczby kamperów produkowanych (zabudowywanych) w Polsce i przeznaczonych do sprzedaży na polskim rynku. Dotyczy to takich producentów, jak na przykład Globe-Traveller. W tym wypadku, kampery pierwotnie rejestrowane są jako pojazdy ciężarowe. Dopiero po zakończeniu produkcji zmienia się ich przeznaczenie i rejestruje jako pojazdy specjalne kempingowe. Co więcej, w dowodach rejestracyjnych tych kamperów najczęściej wpisuje się markę pojazdu bazowego, np. Peugeot Boxer czy Fiat Ducato, a nie markę producenta zabudowy. Inną grupę stanowią kampery małe, takie jak na przykład VW California w wersji Beach, które często rejestrowane są jako samochody osobowe. Chociaż nie posiadamy dokładnych danych, szacujemy, że obie grupy pojazdów stanowią łącznie nie więcej niż 10% wszystkich nowo rejestrowanych samochodów kempingowych.


Kampery Globe-Traveller

Przedstawiamy przegląd oferty produkowanych w Polsce kamperów marki Globe-Traveller.


Czytaj...

Analiza danych CEPiK

Zbiory danych, które otrzymaliśmy z CEPiK’u, pozwalają na filtrowanie w kilku wymiarach. Przyjęliśmy, że podstawowym kryterium analizy będzie data pierwszej rejestracji oraz fakt, że kamper po raz pierwszy został zarejestrowany właśnie w Polsce, a nie za granicą. Ta grupa pojazdów obejmuje zarówno sprzedaż kamperów przez autoryzowanych przedstawicieli poszczególnych marek w Polsce, jak i import indywidualny nowych kamperów, zakupionych w zagranicznych sieciach dealerskich.
Zdajemy sobie sprawę, że część nowych kamperów została w danym roku zarejestrowana przez dealerów, jako samochody demo oraz na potrzeby prowadzonych przez nich wypożyczalni. Nie sposób określić, jakiej części kamperów to dotyczy. Można jednak przyjąć, że niemal wszystkie z nich pozostaną w naszym kraju i prędzej lub później trafią do rąk prywatnych użytkowników.
W drugiej kolejności przyjrzeliśmy się pojazdom importowanym, których pierwsza rejestracja miała miejsca poza granicami naszego kraju.


Caravan Salon 2019

Caravan Salon to największe targi caravaningowe na świecie. Organizowane są pod koniec wakacji w Dusseldorfie. Oto nasza subiektywna relacja z tej imprezy.


Czytaj...

Sprzedaż nowych kamperów w Polsce

Sprzedaż ogółem

Analizę sprzedaży nowych kamperów w Polsce przeprowadziliśmy na dwa sposoby. W zestawieniu uwzględniliśmy sprzedaż ogółem w latach 2016 – 2018. Co więcej, biorąc pod uwagę miesiąc pierwszej rejestracji w Polsce, dokonaliśmy porównania wielkości sprzedaży w okresach od 1 stycznia do 31 maja. Pozwoliło to na ujęcie w zestawieniu również danych z początku roku 2019.

Najpopularniejsze marki kamperów

W pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych marek są firmy doskonale znane miłośnikom caravaningu. Na podium znalazły się Roller Team, Adria i Dethleffs. Na siódmym miejscu pod względem wielkości sprzedaży w 2018 roku uplasowała się firma CI – Caravans International – włoski producent, należący do grupy Trigano. Pewnym zaskoczeniem może być bardzo wysoka pozycja Volkswagena, bo dane nie obejmują jeszcze modelu Grand California (o czym za chwilę). Z wyjątkiem Carthago, dealerzy wszystkich marek w top 10, odnotowali wzrost sprzedaży w 2018 roku, w stosunku do roku 2017. Zaskakuje również Dethleffs, który w pierwszych pięciu miesiącach 2019, sprzedał więcej kamperów niż w całym roku 2018. Wygląda na to, że nastąpi zmiana na pozycji lidera polskiego rynku i po trzech latach na prowadzeniu Roller Team ustąpi miejsca właśnie Dethleffs’owi.

Kampery z DMC powyżej 3,5 tony

Nie jest zaskoczeniem, że zdecydowanie największy udział w sprzedaży mają kampery o Dopuszczalnej Masie Całkowitej do 3,5 tony. Kamperów większych sprzedaje się w Polsce niewiele. W sumie w latach 2016 – 2019 było to 27 sztuk. W tym segmencie rynku dominują marki uważane za luksusowe –  Carthago (6 szt.), Concorde (4 szt.), oraz Morelo (4 szt.). Na dalszych miejscach znalazły się Buerstner, Dethleffs, Laika, Hobby oraz Eura Mobil.

Ilość miejsc do jazdy

Innym interesującym kryterium analizy była dla nas ilość miejsc do jazdy. Jeszcze kilka lat temu zdecydowanie najpopularniejsze były kampery przeznaczone dla dużej ilości osób. Dominowały pojazdy sześcio- lub siedmioosobowe. Obecnie największą grupą są pojazdy przeznaczone dla czterech lub pięciu osób. W sumie, w ostatnich latach, takie kampery stanowiły blisko 80% sprzedaży ogółem.

Import kamperów nowych

Aby mieć pełen obraz sprzedaży nowych pojazdów kempingowych w Polsce, nie mogliśmy pominąć importu indywidualnego. Dotyczy to kamperów nowych lub prawie nowych, po raz pierwszy zarejestrowanych za granicą. Przyjrzeliśmy się zatem danym, które dotyczą pojazdów sprowadzonych do Polski w tym samym roku, w którym zostały zarejestrowane pierwszy raz. Przykładowo, w 2018 roku import kamperów nie starszych niż rok to 22 sztuki.

Najpopularniejsze modele

Największą niespodzianką w naszej analizie jest chyba to, które modele kamperów są kupowane w Polsce najchętniej. Mamy tu na myśli nie marki, o których mowa była wcześniej, a konkretne modele. Każdy z producentów ma w swojej ofercie liderów sprzedaży. Są to pojazdy o takim układzie wnętrza i cechach użytkowych, które wybierane są przez klientów najchętniej. Biorąc pod uwagę to właśnie kryterium, najchętniej wybieranym kamperem w Polsce jest Volkswagen California, w wersji Ocean (czyli z kuchnią). W 2018 roku zarejestrowano ich 30 sztuk, a tylko w okresie od stycznia do maja 2019 aż 27. Na kolejnych miejscach znalazły się Adria Matrix M670 – 25 szt. w 2018 roku, Roller Team Kronos 298 – 17 szt. oraz Dethleffs Trend T7057 – 15 szt. Co ciekawe, największy konkurent Californii, Mercedes Marco Polo, wypada znacznie słabiej, ze sprzedażą na poziomie zaledwie 9 sztuk w 2018 roku.

Wielcy nieobecni

Analiza sprzedaży poszczególnych marek i modeli pozwala na wyciągnięcie szeregu ciekawych wniosków. Odnotowaliśmy już wcześniej spadek dynamiki wzrostu jednego z liderów rynku europejskiego – firmy Carthago. Warto również zauważyć, że niemal do zera spadła sprzedaż, do niedawna bardzo popularnych marek, jak Rimor czy Elnagh. Największy europejski producent kamperów w zabudowie blaszanej, firma Poessl może się pochwalić sprzedażą zaledwie kilku sztuk (zapewne dlatego, że przedstawiciel tej firmy działa na naszym rynku od niedawna). Jednak najważniejszym nieobecnym jest w naszej ocenie Westfalia, z zerową sprzedażą w Polsce.


Import kamperów używanych

Interesujące wnioski można również wyciągnąć analizując dane dotyczące importu kamperów używanych. W zestawieniu uwzględniliśmy kampery, których pierwsza rejestracja za granicą miała miejsce co najmniej rok wcześniej niż ich rejestracja w kraju. Już na pierwszy rzut oka widać, że dynamika wzrostu nie jest tak duża, jak w przypadku pojazdów nowych. Aby lepiej to zobrazować, dodaliśmy do analizy dane z 2015 roku. Widać wyraźnie, że ilość sprowadzanych samochodów kempingowych kształtuje się w okolicach 1 000 sztuk +/- 15%.
Ciekawie prezentują się także dane dotyczące wieku sprowadzanych kamperów. Polacy chętnie kupują pojazdy w miarę nowe, nie starsze niż pięć lat. Kolejną dużą grupę stanowią kampery niemal zabytkowe, w granicach 15 do 30 lat. Jeszcze starsze, to już pojedyncze egzemplarze, a najstarszy w zestawieniu – Hanomag z 1965 roku – został sprowadzony w ubiegłym roku.

Co przyniesie przyszłość?

Wygląda na to, że rok 2019 będzie absolutnie rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż nowych kamperów. Być może, po części, wynika to z faktu, że koncern PSA zapowiedział wycofanie z oferty silnika HDI o pojemności 2 litrów i zastąpienie go jednostką 2,2-litrową. Oznaczać to będzie, że kampery na bazie Peugeot Boxer’a i Citroena Jumper’a wyraźnie zdrożeją, ze względu na wyższą akcyzę. Wiemy, że część dealerów zamówiła w tym roku znaczną ilość pojazdów z dotychczas oferowanymi silnikami. Z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na wielkość sprzedaży w przyszłym roku. Z drugiej strony, jeśli porównać polski rynek z niemieckim, okaże się, że potencjał rozwoju mamy niemal nieograniczony. Za naszą zachodnią granicą w 2018 roku zarejestrowano bowiem blisko 38 tysięcy nowych kamperów.

Niewątpliwie na sprzedaż kamperów w Polsce wpłynie też istotnie, produkowana we Wrześni Grand California marki Volkswagen. Wprawdzie nie jest to kamper dla każdego, ale na pewno, przy dość atrakcyjnie skalkulowanej cenie, będzie cieszył się sporym zainteresowaniem


Uwaga: Nie mamy nic przeciwko, aby przedstawione powyżej dane były upowszechniane i udostępniane, ale prosimy o każdorazowe podawanie źródła wraz z aktywnym linkiem do naszej strony internetowej.

W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt pod numerem +48 535 100 547 lub mailowo pod adresem info@motorhome.pl.


To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

"Rynek kamperów w Polsce" ostatnia aktualizacja: Wrzesień 28th, 2019; motorhome.pl