Rynek kamperów w Polsce

Rynek kamperów w Polsce

motorhome.pl Pozostałe 2 Komentarze

Rosnąca popularność turystyki kamperowej w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2020

Od samego początku naszej przygody z samochodami kempingowymi nurtowało nas pytanie, jak duży jest rynek kamperów w Polsce. Już dwa lata temu wystąpiliśmy o dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), dotyczące rejestracji pojazdów specjalnych kempingowych w latach 2016 i 2017. Poprosiliśmy o wyciąg z bazy danych, obejmujący w szczególności: markę, model, rok produkcji, rok pierwszej rejestracji w Polsce, dopuszczalną masę całkowitą oraz ilość miejsc do jazdy. Dzięki temu mogliśmy dokonać analizy zarówno w podziale na pojazdy nowe i używane oraz ze względu na szereg innych interesujących nas parametrów. Kilka dni temu otrzymaliśmy analogiczne zestawienie z danymi z 2019 roku. Pozwoliło to na przygotowanie analizy porównawczej za ostatnie cztery lata.

Z danych za lata 2016 – 2018  jasno wynika, że rynek kamperów w Polsce wyraźnie i dynamicznie się rozwijał. W 2018 zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowiło wzrost o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. Jednak to co wydarzyło się w 2019 roku zaskoczyło nawet największych optymistów. Był to kolejny rekordowy rok, a rynek - z wynikiem 724 sztuki - znów urósł o blisko połowę. Wśród najpopularniejszych marek znalazły się Volkswagen, Dethleffs, Adria, Roller Team i Sunlight. Sprzedaż kamperów tych pięciu firm stanowiła łącznie ponad 50% sprzedaży ogółem. W artykule prezentujemy szereg raportów i zestawień, które mamy nadzieję, przybliżają wiedzę na temat rynku kamperów w Polsce.

Analiza danych CEPiK

Zbiory danych, które otrzymaliśmy z CEPiK’u, pozwalają na filtrowanie w kilku wymiarach. Przyjęliśmy, że podstawowym kryterium analizy będzie data pierwszej rejestracji oraz fakt, że kamper po raz pierwszy został zarejestrowany właśnie w Polsce, a nie za granicą. Ta grupa pojazdów obejmuje zarówno sprzedaż kamperów przez autoryzowanych przedstawicieli poszczególnych marek w Polsce, jak i import indywidualny nowych kamperów, zakupionych w zagranicznych sieciach dealerskich.
Zdajemy sobie sprawę, że część nowych kamperów została w danym roku zarejestrowana przez dealerów, jako samochody demo oraz na potrzeby prowadzonych przez nich wypożyczalni.
W 2019 roku weszły w życie nowe wymagania dotyczące emisji spalin. W kamperach, budowanych w oparciu o samochody bazowe marek Peugeot i Citroen, nastąpiła zmiana pojemności skokowej silnika z 2,0 l na 2,2 l, co przy imporcie do Polski wiąże się ze zmianą stawki podatku akcyzowego z 3,1% na 18,6%. Dlatego większość dealerów takich samochodów, w pierwszym półroczu 2019, sprowadziła sporą liczbę pojazdów ze starszą jednostką napędową. Musiały one zostać zarejestrowane do końca sierpnia 2019 roku. Nie sposób dokładnie określić, jakiej liczby kamperów to dotyczyło i jak wiele z nich wciąż dostępnych jest na placach salonów sprzedaży. Można jednak przyjąć, że niemal wszystkie pozostaną w naszym kraju i prędzej lub później trafią do rąk prywatnych użytkowników.
W drugiej kolejności przyjrzeliśmy się pojazdom importowanym, których pierwsza rejestracja miała miejsca poza granicami naszego kraju.


Caravan Salon 2019

Caravan Salon to największe targi caravaningowe na świecie. Organizowane są pod koniec wakacji w Dusseldorfie. Oto nasza subiektywna relacja z tej imprezy.


Czytaj...

Sprzedaż nowych kamperów w Polsce

Sprzedaż ogółem

W zestawieniu uwzględniliśmy analizę wielkości sprzedaży nowych kamperów, ogółem w latach 2016 – 2019. Oto jak przedstawiają się liczby:

Liczba nowych kamperów zarejestrowanych w Polsce w 2019 jest tak duża, że uznaliśmy, iż zasługuje na bardziej szczegółową analizę. Poniżej prezentujemy wykres przedstawiający ilości kamperów rejestrowanych w poszczególnych miesiącach.

Najpopularniejsze marki kamperów

W pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych marek są firmy doskonale znane miłośnikom caravaningu. Na podium w 2018 roku znalazły się Roller Team, Adria i Dethleffs. Na siódmym miejscu pod względem wielkości sprzedaży w 2018 roku uplasowała się firma CI – Caravans International – włoski producent, należący do grupy Trigano. W 2019 roku największym zaskoczeniem był awans na pierwsze miejsce Volkswagena (dane nie obejmują jeszcze modelu Grand California, o czym za chwilę). Zaskakuje również Dethleffs, który w 2019 roku awansował na drugie miejsce. A jeśli do tego dodać wynik Sunlighta (tańszej marki, należącej do tego samego koncernu i sprzedawanej przez tych samych dealerów) to można mówić nie tylko o awansie, ale niemal o dominacji na rynku kamperów w Polsce (łącznie zarejestrowano 147 sztuk).

Kampery z DMC powyżej 3,5 tony

Nie jest zaskoczeniem, że zdecydowanie największy udział w sprzedaży mają kampery o Dopuszczalnej Masie Całkowitej do 3,5 tony. Kamperów większych sprzedaje się w Polsce niewiele. W sumie w latach 2016 – 2019 było to 35 sztuk. W tym segmencie rynku dominują marki uważane za luksusowe –  Carthago (8 szt.), Concorde (4 szt.), oraz Morelo (5 szt.). Na dalszych miejscach znalazły się Buerstner, Dethleffs, Laika, Hobby oraz Eura Mobil.

Ilość miejsc do jazdy

Innym interesującym kryterium analizy była dla nas ilość miejsc do jazdy. Jeszcze kilka lat temu zdecydowanie najpopularniejsze były kampery przeznaczone dla dużej ilości osób. Dominowały pojazdy sześcio- lub siedmioosobowe. Obecnie największą grupą są pojazdy przeznaczone dla czterech lub pięciu osób. W sumie, w ostatnich latach, takie kampery stanowiły blisko 80% sprzedaży ogółem.

Import kamperów nowych

Aby mieć pełen obraz sprzedaży nowych pojazdów kempingowych w Polsce, nie mogliśmy pominąć importu indywidualnego. Dotyczy to kamperów nowych lub prawie nowych, po raz pierwszy zarejestrowanych za granicą. Przyjrzeliśmy się zatem danym, które dotyczą pojazdów sprowadzonych do Polski w tym samym roku, w którym zostały zarejestrowane pierwszy raz. Przykładowo, w 2018 roku import kamperów nie starszych niż rok to 22 sztuki. Natomiast w 2019 roku było takich pojazdów 34 sztuki.

Najpopularniejsze modele

Największą niespodzianką w naszej analizie jest chyba to, które modele kamperów są kupowane w Polsce najchętniej. Mamy tu na myśli nie marki, o których mowa była wcześniej, a konkretne modele. Każdy z producentów ma w swojej ofercie liderów sprzedaży. Są to pojazdy o takim układzie wnętrza i cechach użytkowych, które wybierane są przez klientów najchętniej. Biorąc pod uwagę to właśnie kryterium, najchętniej wybieranym kamperem w Polsce jest Volkswagen California. W 2018 roku zarejestrowano ich 30 sztuk, a 2019 aż 90! Na kolejnych miejscach w 2019 roku znalazły się Dethleffs Trend T7057 – 49 szt. oraz Adria Matrix M670 – 48 szt. Co ciekawe, największy konkurent Californii, Mercedes Marco Polo, wypada znacznie słabiej, ze sprzedażą na poziomie zaledwie 4 sztuki w 2019 roku.

Wielcy nieobecni

Analiza sprzedaży poszczególnych marek i modeli pozwala na wyciągnięcie szeregu ciekawych wniosków. Odnotowaliśmy już wcześniej spadek dynamiki wzrostu jednego z liderów rynku europejskiego – firmy Carthago. Warto również zauważyć, że niemal do zera spadła sprzedaż, do niedawna bardzo popularnych marek, jak Rimor czy Elnagh. Największy europejski producent kamperów w zabudowie blaszanej, firma Poessl może się pochwalić sprzedażą zaledwie 7 sztuk (zapewne dlatego, że przedstawiciel tej firmy działa na naszym rynku od niedawna). Jednak najważniejszym nieobecnym jest w naszej ocenie Westfalia, z zerową sprzedażą w Polsce.


Samochód specjalny kempingowy - zmiany przeznaczenia

Do liczby zarejestrowanych w Polsce nowych kamperów należy dodać jeszcze łącznie 238 pojazdów w 2019 roku (i 224 w 2018 roku). To samochody pierwotnie zarejestrowane jako ciężarowe, następnie zabudowane i po zmianie przeznaczenia, zarejestrowane jako samochody specjalne kempingowe. W tym modelu kampery produkowane są przez szereg mniejszych i większych firm. Największą jest krakowski Elcamp, który wg danych z CEPiKu, pod marką Globe-Traveller, w 2019 roku zarejestrował 24 takie auta (4 Fiaty Ducato i 20 Peugeot Boxerów). Wszystkie trafiły lub trafią w najbliższym czasie do klientów w Polsce. Ten sposób postępowania pozwala uniknąć płacenia wysokiej akcyzy, bo samochody ciężarowe są z niej zwolnione. Ponieważ akcyzę płaci się tylko raz, przed pierwszą rejestracją, po zmianie przeznaczenia nie jest już wymagane jej uiszczenie. Przepisy w tym zakresie mają się zmienić jeszcze w tym roku i prawdopodobnie od 1 lipca trzeba będzie również płacić akcyzę po dokonaniu zmian (źródło).

Ciekawie prezentuje się natomiast zestawienie marek i głównych modeli, które w Polsce przerabiane są na kampery.

Import kamperów używanych

Interesujące wnioski można również wyciągnąć analizując dane dotyczące importu kamperów używanych. W zestawieniu uwzględniliśmy kampery, których pierwsza rejestracja za granicą miała miejsce co najmniej rok wcześniej niż ich rejestracja w kraju.
Już na pierwszy rzut oka widać, że dynamika wzrostu w latach 2015-2018 nie była tak duża, jak w przypadku pojazdów nowych. Jednak rok 2019 był również rekordowy, podobnie jak w przypadku nowych kamperów.

Ciekawie prezentują się także dane dotyczące wieku sprowadzanych kamperów. Polacy chętnie kupują pojazdy w miarę nowe, nie starsze niż pięć lat. Kolejną dużą grupę stanowią kampery niemal zabytkowe, w granicach 15 do 30 lat. Jeszcze starsze, to już pojedyncze egzemplarze, a najstarszy w zestawieniu – Hanomag z 1965 roku – został sprowadzony w 2018 roku.


Co przyniesie przyszłość?

Wiadomo już, że rok 2019 był absolutnie rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż nowych kamperów. Być może, po części, wynika to z faktu, że koncern PSA wycofał z oferty silnik HDI o pojemności 2 l i zastąpił go jednostką 2,2 l. Oznacza to, że kampery na bazie Peugeot Boxer’a i Citroena Jumper’a wyraźnie zdrożały, ze względu na wyższą akcyzę. Wiemy, że część dealerów zamówiła w 2019 roku znaczną ilość pojazdów z dotychczas oferowanymi silnikami. Z pewnością nie pozostało to bez wpływu na wielkość sprzedaży, a raczej ilość zarejestrowanych w Polsce pojazdów. 

Trudno dziś przewidzieć, jak będzie wyglądała sprzedaż kamperów w 2020 roku. Mamy do czynienia z ogromnym wzrostem zainteresowania turystyką kamperową, spowodowanym pandemią COVID-19. Jednak podaż kamperów jest znacznie mniejsza niż w latach poprzednich, a to ze względu na przestoje i ogromne opóźnienia w realizacji zamówień w zakładach motoryzacyjnych.

W zeszłym roku, kiedy po raz pierwszy analizowaliśmy częściowe jeszcze dane, przewidywaliśmy, że produkowana we Wrześni Grand California, będzie miała duży udział w sprzedaży kamperów w Polsce. Tymczasem tak się nie stało, a w danych CEPiK'u brak informacji o zarejestrowanych w 2019 roku pojazdach tej marki. Zobaczymy jakie zmiany przyniesie rok 2020.


Uwaga: Nie mamy nic przeciwko, aby przedstawione powyżej dane były upowszechniane i udostępniane, ale prosimy o każdorazowe podawanie źródła wraz z aktywnym linkiem do naszej strony internetowej.

W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt pod numerem +48 535 100 547 lub mailowo pod adresem info@motorhome.pl.


To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

"Rynek kamperów w Polsce" ostatnia aktualizacja: 20 września, 2020; motorhome.pl
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
jarek
jarek

To być może ważne dane dla producentów czy importerów nowych kamperów, natomiast z punktu widzenia zwykłej osoby zainteresowanej tematem o wiele ciekawsze byłoby proste zestawienie całkowitej liczby zarejestrowanych “specjalnych kempingowych” w poszczególnych latach w jak najdłuższym okresie. Pozwoliłoby to poznać dynamikę rozwoju tej formy wypoczynku , która z kolei mogłaby być podstawą do zainteresowania rządu i samorządów rozwojem infrastruktury dedykowanej tej formie wypoczynku.