Targi Caravan Salon 2021 - czy dopisała tylko publiczność?
Od zakończenia targów Caravan Salon 2021 w Dusseldorfie minęły już dwa tygodnie. Tegoroczna impreza trwała od 28 sierpnia do 5 września i była 60., jubileuszową edycją tych największych w Europie targów caravaningowych. Z wyjątkiem zeszłego roku, odwiedzamy Caravan Salon regularnie od sześciu lat. To tutaj firmy prezentują swoją ofertę i zwykle przedstawiają nowości na kolejny sezon. Podobnie, jak w ubiegłym roku na targach nie mogliśmy niestety zobaczyć pojazdów marek związanych z Erwin Hymer Group. Nie było nie tylko Hymera, ale także tak rozpoznawalnych marek, jak Dethleffs, Sunlight, Carado, Buerstner, Laika czy Niesmann-Bischoff. Zarząd grupy podjął decyzję, że w związku z pandemią nie prezentuje swoich produktów nigdzie w Europie. Wielka szkoda, bo oznaczało to nieobecność na targach największej firmy caravaningowej, spośród działających w Europie.
Nie zabrakło natomiast kilku innych wielkich producentów, którzy nie prezentowali się w ubiegłym roku. Były spore stoiska Volkswagena, Fiata i Forda. Były również wszystkie marki należące do pozostałych europejskich gigantów: grupy Knaus Tabbert oraz grupy Trigano.
Problemy z dostępnością
Długi czas oczekiwania na nowe kampery niemal u wszystkich producentów, to wspólny mianownik większości rozmów handlowych prowadzonych na stoiskach. 12 miesięcy w Westfalii i nawet 24 w La Stradzie. Popyt wciąż przewyższa podaż a producenci albo nie mogą albo nie chcą zwiększać zdolności produkcyjnych (pierwsze ze względu na problemy w łańcuchach dostaw, drugie z powodu obaw związanych z przewidywanym wyhamowaniem wzrostów). Na palcach jednej ręki można było policzyć producentów, którzy deklarowali możliwość dostarczenia nowych kamperów przed rozpoczęciem sezonu 2022. W większości przypadków, chcąc zamówić kampera na targach w Dusseldorfie, trzeba było być przygotowanym na termin dostawy na początku 2023 rok, a przy odrobinie szczęścia i tylko w przypadku najdroższych modeli, pod koniec przyszłego roku.
Rynek kamperów w Polsce 2016 - 2020
Przedstawiamy przegląd rynku i dane dotyczące sprzedaży kamperów w Polsce w latach 2016 - 2020.
Zebraliśmy dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców i poddaliśmy je analizie, ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży kamperów nowych lub prawie nowych.
Segment camper vanów
Kampery w zabudowie blaszanejZ racji naszego doświadczenia, segment camper vanów interesował nas najbardziej. Trochę z braku czasu, a trochę z braku zainteresowania większymi kamperami, a także przyczepami kempingowymi, skoncentrowaliśmy się niemal wyłącznie na odwiedzeniu stanowisk na halach, na których prezentowane były właśnie “blaszaki”. Hale numer 15, 16 i 12, tam było ich najwięcej.
Zupełny brak nowości?
Ewolucja zamiast rewolucjiPomimo ogromnego zainteresowania caravaningiem i rekordów sprzedaży pojazdów rekreacyjnych, ustanawianych niemal co miesiąc, na Caravan Salon 2021 najbardziej brakowało nowości. Na całych targach, w grupie kamperów najbardziej nas interesującej, nie było ani jednej prawdziwej premiery. Ani jednego pojazdu, o którym nie słyszeliśmy albo którego nie widzieliśmy wcześniej.
Chociaż to nie camper van, nie możemy nie wspomnieć o prototypie półintegry Knausa o napędzie elektrycznym, wyposażonym dodatkowo w benzynowy generator prądu, służący do doładowywania baterii. To naszym zdaniem pojazd, który powstał wyłącznie w celu przyciągnięcia uwagi. Z niewielkim zasięgiem na samym prądzie, wynoszącym w optymalnych warunkach 90 km, wywoływał raczej uśmiechy na twarzach zwiedzających niż rzeczywiste zainteresowanie.
Nie jest jednak tak, że nowości nie było wcale. Być może nie były odpowiednio wyeksponowane, a być może były zbyt drobne, aby można było je łatwo dostrzec. Odnieśliśmy wrażenie, że pogrążona w problemach logistycznych i ciągle walcząca z opóźnieniami w produkcji, branża caravaningowa skoncentrowała się na ewolucji swoich produktów, rewolucje pozostawiając na nadchodzące lata. Trudno się zresztą dziwić skoro kampery sprzedają się, jak ciepłe bułeczki i to praktycznie bez nakładów na marketing.
Hippi Caviar Hotel
Koncepcyjny pojazd od RenaultHippie Caviar Hotel jest w rzeczywistości pojazdem kempingowym, o którym pisano już na początku sierpnia. Według francuskiego producenta, ten nowy pojazd studyjny służy do zaprezentowania koncepcji auta, które będzie wyposażone w prawie wszystkie udogodnienia potrzebne podczas biwakowania. Według firmy, Hippie Caviar Hotel zaoferuje klientom komfort pięciogwiazdkowego hotelu (stąd nazwa). Oparty na Renault Trafic nawiązuje on do mini kampera Estafette z lat 60. XX wieku.
Samochód Renault Hippie Caviar Hotel posiada tylną kanapę, którą można przekształcić w łóżko. To łóżko może być umieszczone częściowo na zewnątrz pojazdu i zostało wyposażone w zasłony zapewniające pewną prywatność. Jest też fotel narożny, który zapewnia wrażenia jak w salonie, oraz taras na dachu ze stolikiem kawowym.
Największą nowością tego pomysłu jest jednak plan firmy Renault, polegający na zaoferowaniu usług typu concierge i dostarczaniu na kempingi kontenerów logistycznych, które będą zawierały prysznic, toaletę i stację ładowania elektrycznego dla Hotel Hippie Caviar. Firma planuje również użyć dronów do dostarczania żywności obozowiczom. Zobaczymy ile z tych pomysłów trafi do wersji komercyjnej tego projektu.
Mercedes Citan
Konkurencja dla VW Caddy CaliforniaNowy Mercedes-Benz Citan zadebiutował niedawno, dołączając do gamy lekkich samochodów dostawczych firmy w Europie. Podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji, mały van jest wspólnym dziełem Daimlera i Renault i wykazuje wyraźne podobieństwa do niedawno zaprezentowanego, nowego Renault Kangoo.
Zakładając, że do podróżowania niekoniecznie potrzebny jest większy Mercedes Marco Polo czy nawet kamper na bazie Sprintera, zaprezentowany prototyp małego samochodu turystycznego, Citan oferuje wiele przydatnych funkcji w małym nadwoziu.
Stworzone przez specjalistyczną firmę VanEssa z Niemiec ładne, małe moduły zmieniają tylną część Citana w aneks kuchenny oparty na systemie szuflad. Na wyposażeniu znajdują się kuchenka gazowa, zlew, 31-litrowa lodówka i 13-litrowy zbiornik na wodę. Cały moduł kuchenny waży około 60 kilogramów, dzięki czemu można go dość łatwo zainstalować lub w razie potrzeby zdemontować.
Przewidziano również system do spania. Rozkładane łóżko mierzy 115 centymetrów szerokości i 189 centymetrów długości. Posiada wysokiej jakości materac i jest wystarczająco duże dla dwóch osób. Gdy nie jest używane, znajduje się w przestrzeni ładunkowej nad aneksem kuchennym, co oznacza, że nadal można korzystać z tylnych siedzeń tej małej furgonetki. A nas najbardziej ciekawi to, czy Mercedes zaoferuje również zaprezentowanego niedawno elektrycznego vana EQT w wersji kempingowej.
Zdjęcia pochodzą ze strony producenta.
Adria Twin Sport 600 SPB i 640 SG
Dwie nowe wersje vana z namiotem na dachuAdria nie pokazała, żadnego zupełnie nowego modelu, a Adrię Twin Sport mieliśmy już okazję dość dobrze poznać. Na Caravan Salon 2021 naszą uwagę przykuły dwie nowe wersje. Pierwsza została zbudowana na sześciometrowym Fiacie Ducato i to model oznaczony symbolem Twin Sport 600 SPB. Pomimo że krótszy o 37 centymetrów, pojazd ten z pewnością spodoba się tym wszystkim, którzy szukają kompaktowego kampera dla czterech osób. Główne łóżko umieszczono wprawdzie poprzecznie (osobiście nie lubimy tego układu), ale miejsca wewnątrz nie brakuje.
Druga nowość to wersja 640 SG z zupełnie nowym pomysłem na rozwiązanie tylnej części. Tekstylne torby, wieszane na ścianach, zamiast tradycyjnych szafek i oryginalny system podwieszania łóżek to rozwiązania, których nie stosuje jeszcze chyba nikt inny. Kamper przeznaczony jest dla najbardziej aktywnych użytkowników, osób uprawiających sporty i potrzebujących sporo miejsca na swój cenny sprzęt. Musimy przyznać, że to najciekawsze nowe wnętrze vana, jakie mieliśmy okazję zobaczyć w tym roku.
Zdjęcia pochodzą ze strony producenta.
Na stoisku Globe-Travellera
Nowe logo i nowe koloryNa stoisku polskiego producenta kamperów najbardziej zauważalną zmianą było nowe logo. Firma Globe-Traveller, przy okazji targów Caravan Salon przeszła rebranding. Oprócz dużo ładniejszej czcionki w głównym znaku graficznym, nowego hasła “Destination doesn’t matter”, kierunek i kształt zmieniły też trzy charakterystyczne dla marki strzałki. Teraz wskazują one kierunek naprzód, co ma odzwierciedlać fakt, że firma koncentruje się przede wszystkim na rozwoju.
Na stoisku widzieliśmy między innymi nowy układ kuchni, dostępny obecnie w modelach Pathfinder i Explorer Z (do niedawna był on zarezerwowany dla Voyagerów). Pokazano też nową kolorystykę wnętrza, o nazwie Topaz. Pojawiły się również nowe opcje, jak bezprzewodowa ładowarka do telefonów, nowe radio Dynavin, okablowanie pod dwie kamery cofania w standardzie oraz nowe akumulatory LiFePO4 o pojemności 100 Ah, również w standardzie.
Zdjęcia pochodzą ze strony producenta.
Alphavan
Wyjątkowe wzornictwo, nowoczesne materiałyAlphavan, jako pojazd koncepcyjny, został zaprezentowany już w 2020 roku i nie do końca jest to nowość. Wprawdzie pokazaną z Dusseldorfie wersję 4x4 firma przygotowała z myślą właśnie o targach Caravan Salon, to mieliśmy okazję dowiedzieć się sporo o tym kamperze już wcześniej.
Alphavan jest zbudowany na największym Sprinterze Mercedesa, wariancie o bardzo długim rozstawie osi, o długości 736 cm, z bardzo wysokim dachem 299 cm. To imponujący i bardzo duży, jak na blaszaka, pojazd. Zastosowane bardzo nowoczesne i lekkie materiały pozwoliły - o dziwo - uzyskać homologację na ten pojazd z DMC do 3,5 tony, ale ładowność w tym wariancie jest bardzo niewielka (poniżej 300 kg). Dlatego lepiej od razu przyjrzeć się wersji z DMC 4.1 tony.
Musimy przyznać, że wnętrze wykonane zostało z wyjątkową precyzją i dbałością o szczegóły. Materiały wyglądają na drogie, a całość bez przeszkód może zostać zakwalifikowana do klasy premium. Ma to jednak odzwierciedlenie w cenach, które zaczynają się w Niemczech od 125 tysięcy Euro.
Zdjęcia pochodzą ze strony producenta.
Nowy Fiat Ducato
Stellantis goni konkurencję?I na koniec jeszcze jedna, ważna nowość. O nowym wnętrzu, a raczej o kolejnym, ósmym już wcieleniu Fiata Ducato pisaliśmy w czerwcu. Na targach Caravan Salon mieliśmy okazję to wnętrze zobaczyć na żywo i to nie tylko na stoisku Fiata. Wielu producentów kamperów pokazało już swoje pojazdy zbudowane właśnie na najnowszym modelu tego samochodu. Nie jest to może rewolucja, ale z pewnością od dawna wyczekiwany krok, który pozwoli włoskiej firmie odrobinę nadgonić dystans stracony do konkurentów takich jak VW Crafter i Mercedes Sprinter. Wreszcie za kierownicą Fiata można poczuć w miarę komfortowo.
Dopisała publiczność
Ogromne zainteresowanie caravaningiemJubileuszową, sześćdziesiąta edycję Targów Caravan Salon odwiedziło 185 tysięcy ludzi. To więcej niż spodziewali się organizatorzy. Około 41 procent odwiedzających Caravan Salon w tym roku było uczestnikami tej imprezy po raz pierwszy. Zaznaczyć należy, że bilety na wystawę kupić można było wyłącznie on-line, a dzienny limit odwiedzających wynosił 20 tysięcy osób. Sprzedano zatem ponad 90% wszystkich dostępnych biletów (wraz z dniem prasowym 27 sierpnia, impreza trwała 10 dni). Odwiedzających nie brakowało nawet w tradycyjnie spokojnym dniu, jakim jest poniedziałek po pierwszym weekendzie. Na parkingach wokół terenów targowych trudno było znaleźć wolne miejsca, a na halach wyraźnie było widać, jak dużym zainteresowaniem cieszy się obecnie ten segment turystyki.
Targi Camper Caravan Show w Nadarzynie
Inną imprezą branżową, którą z przyjemnością regularnie odwiedzamy od 2016 roku, są targi Camper Caravan Show w Nadarzynie. Wprawdzie nie da się ich porównać ani pod względem rozmachu, ani wielkości z Caravan Salon w Düsseldorfie, jednak to największe targi caravaningowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Znając aktywność firm caravaningowych naszym kraju, możemy być spokojni o to, że w tym roku, na targach będzie co oglądać.
Mamy także przyjemność ogłosić, że zostaliśmy wyróżnieni przez organizatorów i otrzymaliśmy zaproszenie do grona partnerów medialnych wydarzenia. Licząc na to, że targi odbędą się bez przeszkód, już dzisiaj serdecznie wszystkich zapraszamy. Targi planowane są na weekend od 7 do 10 października.
To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!
Udostępnij!