Featured image for “Caranews – 06’21”

Caranews – 06’21



Co nowego w branży caravaningowej?

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2021

Sezon caravaningowy 2021 rozkręcił się na dobre. Widać to nie tylko po zapełniających się kempingach (i to w całej Europie), ale również po ilości wydarzeń i nowości związanych z branżą. W najbliższych tygodniach większość europejskich producentów zaprezentuje lub przynajmniej ujawni, co przygotowali na sezon 2022. Jak co roku, nowe kampery zobaczyć będziemy mogli w czasie targów Caravan Salon w Duesseldorfie. Niektórzy, jak np. firma Bürstner nie czekają do ostatniej chwili i już pokazali nowe propozycje. Zanim jednak o kamperach, najpierw kilka słów ze świata motoryzacji. Motoryzacji ściśle z kamperami związanej.


Fiat Ducato "po lifcie"

Czyli czterdzieści lat minęło

Koncern Stellantis zaprezentował pierwsze zdjęcia nowego Fiata Ducato. Model oznaczony jako New Ducato 2021 to już ósme wcielenie tego - produkowanego od 1981 roku - samochodu dostawczego.

Producent deklaruje całkowite odświeżenie architektury systemów elektrycznych samochodu. Nowy Ducato wyposażony zostanie w równie nową ofertę systemów wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa. Rzeczywiście, to pierwszy lekki samochód dostawczy z możliwością jazdy autonomicznej poziomu 2. Ograniczenie prędkości, kontrola hamowania przed nieoczekiwanymi przeszkodami, takimi jak piesi i rowerzyści, rozpoznawanie znaków drogowych, monitorowanie uwagi kierowcy, tempomat adaptacyjny z funkcją Stop&Go, asystent pasa ruchu i asystent jazdy w korku oraz aktywna kontrola toru jazdy z uwzględnieniem warunków ruchu. Połączone wykorzystanie tych wszystkich systemów zapewnia niezależne wspomaganie kierowcy podczas jazdy, dostępne do tej pory tylko w samochodach osobowych.

Szeroką specyfikację systemów wspomagania kierowcy i parkowania uzupełnia cyfrowe lusterko centralne, a także system ESC z asystentem bocznego wiatru i kontrolą stabilności przyczepy. Dostępny jest także półautonomiczny asystent manewrów parkowania równoległego i prostopadłego.

Naszą uwagę przyciąga jednak najbardziej nowa deska rozdzielcza, która w końcu wygląda nowocześnie i znacznie bardziej przyjaźnie niż dotychczasowa.

Źródło i więcej informacji: Fiat Professional
Fotografie: Stellantis Media

New Ducato 2021 Dashboard
Fiat New Ducato 2021

Opel Movano 2022

Czwarty trojaczek

Od czasu przejęcia Opla przez grupę PSA, a później po powstaniu mega-koncernu Stellantis, mówiło się, że dni Opla Movano, jako konstrukcji produkowanej przy współpracy z Renault są policzone. I tak kilka dni temu Opel pokazał nową wersję swojego największego pojazdu dostawczego, a my doczekaliśmy się czwartego trojaczka w rodzinie. Do Fiata Ducato, Peugeota Boxera i Citroena Jumpera dołączył właśnie, produkowany na tej samej bazie nowy Opel Movano, w wersji 2022. Na zaprezentowanych zdjęciach wnętrza widać wprawdzie doskonale nam znaną, “starą” deskę rozdzielczą, ale wypatrzyliśmy ciekawostkę. Zamiast gałki zmiany biegów, w wersji z automatem, są przyciski D-P-R do wyboru kierunku jazdy. Niestety radio jest starej generacji, z wyświetlaczem 5,5” i nie ma raczej co liczyć na możliwość skorzystania z Android Auto czy CarPlay.

Źródło: Opel
Fotografie: Stellantis Media

Opel Movano 2022
Opel Movano 2022 - deska rozdzielcza

Volkswagen T7 Multivan

I nowy Volkswagen T7 Transporter

10 czerwca miała miejsce premiera nowego Volkswagena T7. Od tej generacji, T7 w wersji Multivan i T7 w wersji Transporter (a co za tym idzie również California) produkowane będą na dwóch różnych platformach. Multivan będzie traktowany w ofercie VW jako samochód osobowy, T7 Transporter jako użytkowy. Zapewne skomplikuje to trochę pracę wielu firm zajmujących się przerabianiem tych popularnych pojazdów na kampery. Obecnie klienci mają zazwyczaj wybór czy chcą, aby bazą pojazdu rekreacyjnego była wersja przeszklona - osobowy Multivan, czy dostawczy blaszak - Transporter.

Pojazd został mocno odświeżony, zarówno z zewnątrz, jak i we wnętrzu. Uwagę zwraca zupełnie nowa konstrukcja konsoli środkowej. Nie ma tradycyjnej gałki zmiany biegów (auto będzie dostępne wyłącznie ze skrzynią automatyczną) i wygospodarowano sporą ilość miejsca z przodu kabiny. Dostępny jest też nowy system info-rozrywki, ale niekoniecznie jest to zaleta. Wielu użytkowników narzeka na powolne działanie i skomplikowaną obsługę w aktualnych modelach Volkswagena.

Z innych ciekawostek, gamę silników otwiera 1,5 litrowy, benzynowy TSI o mocy 150 koni mechanicznych. To jednostka znana np. z VW Golfa. Dostępne jest też dwulitrowe TSI o mocy 200 koni mechanicznych. Wkrótce pojawi się także 2.0 litrowy diesel TDI o mocy 150 koni mechanicznych oraz napęd hybrydowy PHEV, składający się z silnika 1.4 TSI o mocy 150 koni mechanicznych połączonego ze 115-konnym silnikiem elektrycznym.

Szczegółów dotyczących przyszłości VW California producent (jeszcze) nie podał.

Źródło: Volkswagen
Fotografie: Volkswagen Media

VW t7 Multivan
VW t7 Multivan
VW t7 Multivan
VW t7 Multivan
VW t7 Multivan
VW t7 Multivan

Bürstner Lyseo Gallery

Kamper z antresolą

Firma Bürstner zawsze była synonimem dobrze wyważonego designu, funkcjonalnych układów i praktycznych wnętrz. Wraz z modelem koncepcyjnym „Gallery” Bürstner prezentuje absolutną innowację. Ten “zupełnie inny” kamper jest wyposażony w przestrzeń nad kabiną, którą można podnieść, aby stworzyć wyjątkową antresolę - wygodną galerię na piętrze.

Nowy Lyseo Gallery jest pierwszym modelem kampera, który łączy zalety kampera niskoprofilowego z zaletami modeli z podnoszonym łóżkiem nad kabiną. Gdy pojazd jest w ruchu, górny poziom jest obniżony. Kamper ma wtedy taką samą sylwetkę jak zwykła półintegra. Oczywiście jest znacznie bardziej opływowy niż modele z alkową. Po zaparkowaniu przednią część dachu można po prostu podnieść za pomocą sprężonego powietrza i specjalnie opracowanego systemu komór powietrznych. To jeden z najbardziej innowacyjnych pomysłów ostatnich lat.

Buerstner Lyseo Gallery

Źródło i więcej informacji: Bürstner
Fotografie i video: Bürstner

Bürstner Eliseo CNG 543

Ekologiczny kamper z napędem alternatywnym

Firma Bürstner opracowała przyjazną dla środowiska alternatywę, camper vana Eliseo CNG 543. Oparty na Fiacie Ducato w wersji „Natural Power”, z silnikiem o mocy 100 kW/134 KM, Eliseo CNG działa głównie na gazie, ale jest również wyposażony w zapasowy zbiornik benzyny.

Ten alternatywny układ paliwowy ma bardzo pozytywny wpływ na ślad węglowy pojazdu (zmniejszoną emisję CO2). Samochód jest praktycznie wolny od cząstek stałych, emisje tlenków azotu (NOX) są niskie, a emisja dwutlenku węgla na poziomie zbliżonym do współczesnych samochodów osobowych z silnikami benzynowymi. Bürstner Eliseo CNG spełnia zatem wymagania emisji spalin Euro 6d, co oznacza, że ​​może jeździć również w obszarach miast, w których jazda zwykłymi kamperami jest zabroniona.

Pojazd wyposażony jest w pięć zbiorników gazu o łącznej pojemności 22 litrów, co przekłada się na 36 kg tego paliwa. Zbiorniki są bezpiecznie umieszczone pod podłogą, dzięki czemu nie zajmują cennej przestrzeni życiowej. Zaprezentowany prasie samochód ma zasięg około 400 km, a gdy skończy się gaz, silnik automatycznie przełącza się na benzynę (zbiornik tego paliwa ma 15 litrów).

Stosowanie benzyny jest tylko dla systemu zapasowego. W takim przypadku maksymalna prędkość pojazdu jest automatycznie ograniczana do 90 km/h. Za wtrysk paliwa odpowiadają specjalne dysze wtryskowe na gaz i benzynę. Silnik jest również wyposażony w turbosprężarkę z chłodnicą powietrza doładowującego.

Camper z napędem CNG

Źródło i więcej informacji: Bürstner
Fotografia: Bürstner

Globe-Traveller Voyager X z nagrodą

Nagroda DBA Design Effectiveness Awards dla kampera z Polski

Marka Globe-Traveller RV istnieje od 2009 roku. Wtedy też powstał oryginalny projekt tego kampera. Przez cały ten okres dokonano szeregu modyfikacji, udogodnień podyktowanych potrzebami klientów, jak i usprawniających proces produkcyjny. Wystrój wnętrza traktowano jednak po macoszemu i zaczął trącić przysłowiową myszką.

W 2019 roku, na targach Caravan Salon w Dusseldorfie zaprezentowano pakiet Ergo (zmienione wnętrze oraz malowanie zewnętrzne), który był efektem współpracy z firmą spoza branży - Ergo Design. Jak widać było warto. W 2020 roku ta opcja stanowiła 75% całej produkcji.

W czerwcu 2021 Globe-Traveller Voyager X z pakietem Ergo znalazł się w gronie laureatów konkursu DBA Design Effectiveness Awards. Gratulacje!

Camper z napędem CNG

Źródło i więcej informacji: LinkedIn
Fotografia: Globe-Traveller

Pierwsze w Europie muzeum Camping Outdoor

Nowa atrakcja na caravaningowej mapie Danii

Outdoor camping museum Denmark

Duński Związek Kempingowy (DCU) oficjalnie otworzył pierwsze w Europie muzeum karawaningu na świeżym powietrzu. Znajduje się ono na terenie zamku Egeskov, na wyspie Fyn.
Camping Outdoor Museum daje odwiedzającym możliwość przyjrzenia się z bliska wszystkiemu, co związane jest z kempingiem i życiem na świeżym powietrzu – i to od dziesięcioleci. Od pierwszych dni biwakowania w małych, przewiewnych namiotach z bawełny, przez idyllę retro w przyczepach kempingowych w latach 60., po ultranowoczesny glamping i historię życia na świeżym powietrzu dla żądnych przygód dusz.

Muzeum o powierzchni 2000 m2 zaprasza zwiedzających do podróży w czasie. Z pewnością przywoła wspomnienia z wakacji, dostarczy inspiracji na kolejne oraz przedstawi nowe trendy.
A na marginesie - zamek Egeskov to jeden z najlepiej zachowanych zamków wodnych, reprezentujących europejski renesans. Warto zajrzeć!

Źródło i więcej informacji: egeskov.dk
Fotografia: egeskov.dk

Samoobsługowe pralnie w aplikacji Park4Night

Revolution Laundry

Co prawda na razie tylko we Francji, w regionie Bretanii, ale to dobry początek i bardzo kierunek. Dla wszystkich tych, którzy starają się omijać kempingi w czasie swoich wypraw kamperowych, w aplikacji Park4Night znaleźć można informacje o lokalizacji pralni samoobsługowych w sieci Revolution Laundry. Liczymy, że wkrótce podobna opcja będzie dostępna i innych krajach.

Image

Źródło i więcej informacji: LinkedIn
Ilustracja: Revolution Laundry

Targi All in Caravaning w Pekinie

Chiński odpowiednik Caravan Salon

18 czerwca 2021, w Pekinie oficjalnie otwarto 10. edycję targów caravaningowych AIC 2021 - All in Caravaning.

Tegoroczna wystawa skupia ponad 200 marek z kraju i zagranicy na łącznie 39 000 metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej wewnętrznej i zewnętrznej. Odwiedzający mogą cieszyć się najnowszymi modelami kamperów i przyczep kempingowych, najnowocześniejszymi technologiami, praktycznymi akcesoriami i modnym sprzętem kempingowym. Równolegle do pokazu odbędzie się ponad 20 wydarzeń branżowych i promocyjnych, dzięki którym zwiedzający będą mogli doświadczyć uroku caravaningowych wakacji.
Jednym z organizatorów targów jest Messe Düsseldorf (Shanghai) Co., Ltd..

Źródło i więcej informacji: aicshow.com

Kamperem do Norwegii od 24 czerwca 2021

Norwegia otwiera granice dla turystów

Jak oficjalnie poinformowano w komunikacie z dnia 18.06.2021, częściowo dozwolony jest wjazd do Norwegii w celach turystycznych. Osoby, które podróżować będą z krajów UE lub EOG z unijnym certyfikatem Covid-19, który można zweryfikować za pomocą kodu QR i który pokazuje, że zostały w pełni zaszczepione lub przechorowały Covid-19 w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, mogą wjechać do Norwegii niezależnie od kodu koloru kraju. To trzeci etap luzowanie restrykcji w Norwegii i bardzo dobra wiadomość dla wszystkich, którzy chcieli odwiedzić ten kraj w tym roku.

Źródło i więcej informacji: regjeringen.no

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

Najnowsze artykuły

There are currently no comments. Why don't you kick things off?
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments