Featured image for “Kampera trzeba dotknąć”

Kampera trzeba dotknąć

25.09.2021
7 min.
motorhome.pl
Pozostałe


Młodziaki ze zdjęcia dorosły...

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2021

“Pokolenie czterdziestoparolatków doszło do głosu w branży” -- mówi Nikodem Zygadło z Ptak Warsaw Expo, od lat organizującego targi caravaningowe. Wspólnie z nim kreślimy portret rynku AD 2021.

Większość z nas kojarzy taką scenę z pożółkłych fotografii lub własnych wspomnień: jakieś jezioro na Mazurach, kilka namiotów, a przed nimi rodzinka w niemodnych już strojach kąpielowych. Na każdej twarzy maluje się jednak uśmiech, bo wszyscy spędzili czas z dala od dużego miasta, wspólnie, a przede wszystkim: po swojemu.

Jeśli komuś wydaje się, że te czasy minęły bezpowrotnie, jest w dużym błędzie. Młodziaki ze zdjęcia dorosły, zdobyły wykształcenie i ciekawą pracę. Wiodą teraz spokojne życie w bloku, apartamentowcu lub jednorodzinnym domku. Nie znaczy to jednak, iż nie są już żądni przygód. Dzieciaki ze zdjęcia tkwią bowiem gdzieś głęboko w nich, a wspomnienie beztroskich eskapad z rodzicami nie umarło wraz z wiekiem. A ostatnio nawet odżyło.

Camper Caravan Show 2021

Patrzeć w szerszej perspektywie

Wchodzimy na ogromną halę, wypełnioną gwarem osób w kombinezonach. “Tutaj budujemy nowe stoiska wystawiennicze” -- mówi Nikodem Zygadło z Ptak Warsaw Expo. Po chwili przenosimy się na zewnątrz, a naszym oczom ukazuje się ogromna, pusta przestrzeń. “Już za kilkanaście dni wszystko to zapełni się setkami białych kamperów” -- zachwyca się Zygadło.

Jesteśmy w centrum przygotowań do targów caravaningowych, organizowanych na terenie jednego z największych obiektów kongresowych w Europie. “Ta branża jest wyjątkowa, nie dziwi więc, że podczas pandemii również zachowuje się wyjątkowo” -- mówi o caravaningu Zygadło. Zwraca przy tym uwagę na fakt, że koronawirus wpłynął negatywnie na szereg sektorów gospodarki, na inne zadziałał zaś odwrotnie, pobudzając je. “Tak się stało właśnie z caravaningiem. Między innymi z tego względu nasze targi mogą się w tym roku odbyć z takim rozmachem”.

Zygadło był związany z Camper Caravan Show od kilku lat. “Dołączyłem do ekipy podczas czwartej edycji, obecnie organizujemy już szóstą” -- mówi. Od tego czasu zarówno w branży caravaningowej, jak i targowej, zaszły ogromne zmiany. “Jeśli chodzi o duże wydarzenia targowe, to zaczęły iść w kierunku interdyscyplinarnych eventów, łączących strefę biznesu z wydarzeniami towarzyszącymi, rozwijającymi kompetencje ich uczestników”.

I tak podczas tegorocznej odsłony Camper Caravan Show odwiedzający będą mogli wziąć udział w zlocie kamperów, Camper Conie oraz Festiwalu Food Trucków. “Tu chodzi o patrzenie w szerszej perspektywie. Skoro organizujemy wydarzenie dla miłośników kamperów, to chcemy zaprosić również te osoby, które w mediach opowiadają o caravaningu, a więc np. youtuberów i blogerów. Skoro zapraszamy zakochanych w mobilnych domach, to otwieramy się także na poszukujących inspirującego street foodu, oferowanego przez kuchnię na kółkach”. W wyniku tych decyzji organizatorzy tworzą nie tyle tradycyjne targi, ile raczej duże święto branży, dające przekrój różnych dyscyplin z nią powiązanych.

Wszystko przez rodziców

Co jednak z samymi kamperami i caravaningiem? “Jeśli potraktujemy targi jako soczewkę, w której skupiają się najważniejsze przemiany branżowe, to można zauważyć, że należy do nich wzrost zainteresowania polskim rynkiem wśród marek zagranicznych, zwłaszcza niemieckich. Jeszcze jakiś czas temu trudno było np. zaprosić niektóre firmy do udziału w naszym wydarzeniu, ponieważ nie miały swojego przedstawicielstwa w Polsce. Teraz sytuacja się zmienia, a polscy reprezentanci zagranicznych producentów sami chętnie się do nas zgłaszają. Ponadto na targach pojawiają się coraz częściej stoiska fabryk, a nie tylko dystrybutorów, a to dowodzi dużego prestiżu imprezy”.

Czemu jednak polski rynek stał się nagle tak atrakcyjny? “To wina ojców i matek dzisiejszych trzydziesto- i czterdziestoparolatków” -- śmieje się Zygadło. “To oni zabierali swoje dzieci na kempingi i pod namioty. Wtedy były inne czasy, wszystko robiliśmy oszczędniej. Trochę się też narzekało na warunki, bo te pozostawiały wiele do życzenia. Ostatnio jednak ówczesne dzieci zatęskniły za minionym czasem i tamtą formą wypoczynku. To jednak, co się zmieniło, to oczekiwania. Dziś poszukujemy możliwości samodzielnego podróżowania, które kojarzymy z przeszłością, ale odpowiadającego naszym codziennym, lepszym niż kiedyś, warunkom życia. Stąd też tak duże zainteresowanie nowymi kamperami i przyczepami”.

Kamper z lodówki

Co ciekawe, dojście do głosu nowej grupy odbiorczej kamperów zbiegło się z pandemią. Liczne ograniczenia w podróżowaniu do ośrodków wczasowych wymogły poszukiwanie nowych dróg odpoczynku lub powrót do starych, mniej popularnych. I tutaj przypomniano sobie m.in. o caravaningu właśnie.

Jakie trendy branżowe można zauważyć w tym roku? “Ci, którzy odkrywają caravaning po latach lub zupełnie na nowo wchodzą w ten świat, szukają przede wszystkim odpowiednich pojazdów, będących dobrą inwestycją ich pieniędzy. Ci zaś, którzy już jakiś czas kempingują, interesują się przede wszystkim doposażeniem swoich pojazdów, a także odkrywaniem nowych miejsc wypoczynku”.

Hitem jest obecnie przekształcanie samochodów dostawczych lub osobowych w kampery. Trend ten wynika z ogólnej zmiany myślenia o różnych aspektach naszego funkcjonowania: oszczędzanie i niestandardowe wykorzystanie tego, co już mamy, jest bowiem na topie od dłuższego czasu. “Nie bez przyczyny Kapitan Przyczepa zrobił kamper z lodówki” -- śmieje się Zygadło, przywołując popularnego youtubera, który będzie zresztą gościem Camper Caravan Show.

Komu w drogę, temu kamper

Czy jednak aby wejść w świat caravaningu, musimy aż odwiedzać targi? “Zdecydowanie powinniśmy” -- zapewnia Zygadło. I dodaje: “Kampera trzeba dotknąć. Wszystkie detale są w nim istotne: tapicerki, meble, różnego rodzaju rozwiązania, np. telekomunikacyjne”. Poza tym tylko na targach możemy porównać w jednym czasie i miejscu oferty wielu dystrybutorów, a to pozwala oszczędzić czas i pieniądze.

“Branża caravaningowa jest osobnym światem, samodzielną społecznością. Wystarczy przejrzeć poświęcone jej liczne strony, fora i sklepy internetowe. Mimo że Internet ułatwia komunikację, to jednak mówimy o branży, która zasadza się na aktywności w terenie, a nie na siedzeniu przed komputerem” -- mówi Zygadło. Podczas lockdownu kamperowicze zapragnęli branżowych nowinek. A te rodzą się wyłącznie w trakcie rozmów i bezpośrednich kontaktów, a dopiero później wychodzą w świat. “Tylko targi dają tę ekskluzywną możliwość bycia kilka kroków przed innymi. To trochę tak, jakbyśmy znaleźli mniej uczęszczany zakątek lasu, i cieszyli się pięknem widoków, zanim dołączą do nas inni... W sumie na to właśnie pozwala caravaning właśnie” -- śmieje się Zygadło.

Dzięki Internetowi zdjęcia uśmiechniętych rodzin, stojących przed kamperami, pojawią się na forach społecznościowych, a nie tylko w albumach zapychających domowe szafki. Zobaczą je ludzie, którzy już teraz, a może dopiero za jakiś czas, przypomną sobie dzięki nim siebie sprzed lat.

Szerokie drogi już czekają na ich kampery.

Targi Camper Caravan Show odbędą się między 7 a 10 października w Ptak Warsaw Expo, największym w Polsce centrum targowo-kongresowym. Liczni wystawcy zaprezentują m.in. następujące marki:. Hobby, Dethleffs, Rapido, Niesmann Bischoff, Knaus, Hype, Fendt, Globe-Traveller, Adria i Hymer. Partnerem strategicznym targów został DOMETIC, a jednym z partnerów medialnych tegorocznej edycji jest motorhome.pl. Więcej informacji o targach i towarzyszących im wydarzeniach na stronie: Targi caravaningowe - Camper Caravan Show 2021 Polska.

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

Najnowsze artykuły