Adria Mobil - jeden z największych producentów kamperów w Europie
Spis treści
Adria Mobil, firma założona w 1965 roku, jest jednym z największych i najbardziej znanych, europejskich producentów kamperów i przyczep kempingowych. Produkty marki Adria cieszą się zaufaniem klientów w całej Europie, Australii, Korei Południowej i Japonii. Innowacyjność, wysoka jakość i niezawodność - z tym kojarzone jest logo słoweńskiego producenta, a firma uczciwie zapracowała na reputację, którą się cieszy.
Kampery Adria to pojazdy często widywane na drogach i goszczące na europejskich kempingach. W ofercie firmy znajdziemy zarówno duże i luksusowe pojazdy, jak i camper vany. Od rodzinnych domów na kołach po niewielkie auta turystyczne, przeznaczone dla młodszego pokolenia miłośników caravaningu. Ich wspólne cechy to: wyjątkowe wzornictwo, funkcjonalność i dbałość o szczegóły oraz wysoka jakość wykonania.
Adria zatrudnia dziś blisko dwa tysiące osób, sprzedaje swoje produkty w 25 krajach, a jej roczne przychody w 2020 roku wyniosły blisko 450 milionów dolarów. Wyprodukowała dotąd ponad 120 tysięcy kamperów i ponad 500 tysięcy przyczep. Udział Adrii w europejskim rynku szacowany jest na niecałe 7%, a z informacji opublikowanych niedawno przez Grupę Trigano (do której należy marka Adria), w 2020 roku firma poprawiła swoją pozycję rynkową we wszystkich krajach europejskich, w których jest obecna, z wyjątkiem Finlandii.
Adria - krótka historia i najważniejsze innowacje
Słoweńskiego producenta marki Adria nie trzeba dziś nikomu przedstawiać. Firma jest na rynku od 1965 roku. Jej pierwszym produktem była przyczepa kempingowa Adria 375. Można ją zobaczyć w kolekcji muzeum klubu IMV.
W 1984 roku powstał pierwszy prototyp kampera, o nazwie Adriatik 390. Była to całkiem zgrabna alkowa, zbudowana na podwoziu Renault. Rok później, kluczowym wydarzeniem w historii firmy było przeniesienie produkcji do nowej fabryki w Nowym Mieście (Nove Mesto). Obecnie w tym miejscu znajduje się największa fabryka kamperów w Europie, jeśli uwzględni się powierzchnię całkowitą zakładu pod jednym dachem. Produkowane są tu wszystkie modele Adrii.
Pierwszą półintegrę Adria zaprezentowała w 1991 roku, a cztery lata później na rynek trafił pierwszy kamper na bazie blaszaka — Adria VAN. Ten ostatni był przełomowy, bo słoweńcy, jako pierwsi w Europie zastosowali drewniany stelaż i sklejkę, które pozwoliły na wykonanie znacznie lepszej izolacji termicznej, w porównaniu do konkurencji.
W 1996 roku na stanowisko dyrektora generalnego powołana została pani Sonja Gole, która kieruje firmą do dzisiaj. Więcej na jej temat piszemy poniżej.
W najnowszej historii firmy warto wspomnieć o zaprezentowanych w 2015 roku modelach Adria Compact i Coral XL, przełomowej przyczepie kempingowej Astella Luxury Line (premiera w 2019 roku) oraz o zaprezentowanym w podczas Caravan Salon 2020 modelu Adria Twin Sports.
Od 2017 roku Adria Mobil jest częścią największej grupy kapitałowej producentów pojazdów rekreacyjnych w Europie — Trigano Group, ale zachowała pełną autonomię, wliczając w to możliwość swobodnego kształtowania polityki handlowej oraz utrzymanie własnej sieci dealerów.
Adriatik 390 - pierwszy kamper Adrii
Przyczepa Adria Astella
Adria - firma zarządzana przez kobietę
Gotowi jesteśmy postawić tezę, że sukcesu Adrii należy upatrywać w dużym stopniu w osobie pani dyrektor generalnej. Sonja Gole związana jest z marką od ponad 40 lat, od 1996 roku zarządza firmą. Jak sama mówi: “kobiety są bardziej wrażliwe a mężczyźni odważniejsi, a umiejętność połączenia tych cech i wykorzystanie ich okazuje się skuteczną formułą nawet w świecie motoryzacyjnym, zdominowanym przez mężczyzn”. W zarządzaniu firmą Sonja Gole stawia na pracę zespołową. "Tylko wspólna praca dla tego samego celu przynosi pożądane efekty". Przyglądając się historii firmy i jej osiągnięciom trzeba przyznać, że wdrożenie w życie, z pozoru tak oczywistych zasad, wyszło pani dyrektor znakomicie. Chapeau bas!
Kampery Adria
Aktualnie w ofercie słoweńskiego producenta znajduje się kilkadziesiąt modeli kamperów i camper vanów, różniących się rozmiarami, układem wnętrza i standardem wykończenia. Niemal każdy, szukający kampera dla siebie, znajdzie pojazd odpowiadający jego potrzebom i wymaganiom. Duże i luksusowe integry, wyjątkowej urody pojazdy z alkową, dopracowane półintegry i świetnie zaprojektowane camper vany. Jest w czym wybierać i jedynie miłośnicy układów z łóżkiem francuskim mogą czuć się nieco pokrzywdzeni. W całej ofercie nie ma ani jednego modelu z takim rozwiązaniem.
Cechy wyróżniające markę
Ewolucję kamperów marki Adria obserwujemy od 2016 roku, od naszej pierwszej wizyty na targach Caravan Salon w Dusseldorfie. W ciągu tych pięciu lat firma wprowadziła na rynek kilka nowatorskich rozwiązań. Jako pierwsza zaproponowała w camper vanach łazienkę z przesuwaną ścianą i przednie, panoramiczne okno dachowe. W półintegrach, modele Coral charakteryzują się chyba największymi oknami dachowymi w swojej klasie. Na korzyść zmieniła się też stylistyka wnętrz i jakość zastosowanych materiałów. Pozycja rynkowa Adrii ma swoje solidne podstawy w jakości projektowania i doskonałości wykonania. Pomimo że inne firmy nader chętnie kopiują rozwiązania prezentowane przez Adrię, ta nie przestaje nas zaskakiwać. W 2020 roku na Caravan Salon zadebiutował Twin Sports z autorskim dachem sypialnym, a pozostałe modele zostały poważnie odświeżone pod względem stylistycznym.
Jednak nie tylko spektakularne premiery dobrze świadczą o firmie. Co roku Adria poprawia w swoich produktach cały szereg drobnych rzeczy. Ogrzewanie garażu, gniazdka 230 V do ładowania rowerów elektrycznych, drzwi garażu wyściełane materiałem, szerokie drzwi boczne z mnóstwem schowków i koszem na śmieci, to tylko niektóre z licznych usprawnień wdrożonych w ostatnich latach. To przede wszystkim dzięki konsekwencji i stałemu rozwijaniu oferty, Adria awansowała do grupy europejskich marek określanych mianem “premium”. Wszystko to z zachowaniem doskonałego stosunku ceny do jakości. Nawet w Polsce, pomimo wysokiej akcyzy obejmującej wszystkie modele z wyjątkiem Active'a, za swoją cenę Adria oferuje wyjątkowo dużą wartość. Wystarczy wejść do wnętrza dowolnego modelu, aby dostrzec jakościową przewagę nad tańszymi kamperami, popularnych marek.
Musimy podkreślić jeszcze jedną rzecz. Wszyscy, którzy śledzą naszą stronę internetową i publikowane przez nas artykułu, wiedzą jak bardzo wyczuleni jesteśmy na punkcie wagi kamperów, szczególnie tych z homologacją do 3,5 tony. Adria nie tylko produkuje stosunkowo lekkie pojazdy, ale ich rzeczywista waga i ładowność są bardzo zbliżone do wartości katalogowych. Każdy, kto szuka kampera dla siebie, powinien tę kwestię traktować priorytetowo. Znane są nam przypadki innych marek, których kampery były w rzeczywistości cięższe o 150 - 200 kg w porównaniu do deklarowanej wagi, podanej na stronie internetowej i w materiałach informacyjnych.
Klucz do zrozumienia oferty
Trzeba przyznać, że strona internetowa firmy zrobiona została w sposób przemyślany i jak na tak bogatą ofertę, jest bardzo przejrzysta i przyjazna. I chociaż poruszanie się po niej nie stwarza żadnych problemów (również dlatego, że witryna dostępna jest w języku polskim) to osobom odwiedzającym ją pierwszy raz trudno jest zrozumieć ofertę i różnice pomiędzy poszczególnymi modelami. Kampery ułożone zostały w siedmiu grupach, a camper vany w trzech dodatkowych. W każdej grupie, określanej przez producenta mianem “gamy”, rozróżniono po dwa lub trzy standardy wykonania i do nich przypisano poszczególne modele.
W naszej ocenie brakuje tu jednak konsekwencji. Nie wiemy, dlaczego standard wykonania czasami determinuje gamę, a czasami jest tylko wariantem. Przykładowo w gamach Sonic, Compact i camper vanach Twin, podział na standardy wykonania Supreme, Plus i Axess występuje na drugim poziomie tam, gdzie wymienione są warianty. Natomiast w przypadku modeli Matrix i Coral wariant axess “awansował” na poziom gamy. Jeszcze inaczej podział został przeprowadzony w modelach Coral XL, czyli kamperach z alkową. Wariant wykonania “Supreme” nie występuje tutaj wcale. Ten brak konsekwencji sprawia, naszym zdaniem, że oferta wydaje się nieczytelna i jest trudna do zrozumienia.
Spróbujmy zatem podejść do tematu z nieco innej strony. Osoby zamierzające kupić kampera wiedzą najczęściej, jakiego rodzaju pojazdu szukają. Wiedzą, czy ma to być “blaszak”, półintegra, integra czy może alkowa. Chcą poznać układy wnętrza, dostępne opcje wyposażenia i zrozumieć różnice, jeśli dany model występuje w dwóch lub trzech wariantach wykończenia (zazwyczaj różniących się ceną). Poniżej przedstawiamy klucz do zrozumienia oferty kamperów marki Adria, opisany właśnie w ten sposób.
Warianty Axess, Plus i Supreme
Zanim jednak omówimy poszczególne gamy i poświęcimy więcej miejsca wybranym modelom, warto najpierw wyjaśnić, czym są warianty Axess, Plus i Supreme. Upraszczając nieco temat i pomijając pewne niuanse związane z poszczególnymi rodzajami kamperów, w ofercie Adrii mamy trzy poziomy wyposażenia standardowego, zastosowanych materiałów i ich kolorystyki oraz dostępnych opcji konfiguracji pojazdów. Aby dokładnie przeanalizować różnice, najłatwiej jest skorzystać z funkcji porównania poszczególnych modeli, dostępnej na stronie internetowej Adrii.
Axess
Axess to wersja podstawowa, co w przypadku słoweńskiej firmy nie oznacza, że gorsza. Wybierając ten wariant, nie trzeba martwić się o to, na jak daleko posunięte kompromisy jakościowe zdecydował się producent. Wręcz przeciwnie, jakość wykonania i dbałość o szczegóły nie odbiega od droższych wersji.
Na przykładzie Adrii Matrix, a konkretnie modelu 670 SL, to co otrzymamy w standardzie, to między innymi: podwozie Citroen Jumper (Fiat Ducato jest dostępny jako opcja), szoferkę i nadwozie w kolorze białym i meble wykończone laminatem określanym mianem “Wood Decor”, czyli imitujące naturalne drewno. Matrix Axess ma pojedynczą podłogę i nie można zamówić niektórych opcji dostępnych w kamperach zimowych, takich jak np. ogrzewanie Alde.
Wnętrze wersji Plus
Plus
W wariancie Plus, w standardzie otrzymamy kampera na bazie Fiata Ducato z kabiną w kolorze białym, ale z możliwością zamówienia w kolorze metalicznym. Pozostała część nadwozia będzie biała. Matrix Plus ma podwójną podłogę, a ogrzewanie Truma Combi można zastąpić systemem Alde (uwaga: kosztem ilości miejsc do jazdy). Są tu też między innymi: elektryczny stopień wejściowy, nowa tylna ściana z lampami LED, elektryczny zawór zrzucania szarej wody oraz cyfrowy panel sterowania. Meble mają wykończenie w kolorze alpejskiej bieli, a wnętrze ma mniej klasyczny styl niż w przypadku wersji Axess.
Wnętrze wersji Plus
Wnętrze wersji Supreme
Supreme
Najbogatsza wersja Supreme różni się od Plus kolejną porcją użytecznych dodatków i opcji dostępnych w standardzie. I tak mamy tu szerokie drzwi wejściowe z oknem, moskitierą, koszem na śmieci i centralnym zamkiem, obicie materiałowe drzwi garażowych, przyłącze prysznica zewnętrznego w garażu, lepsze materace EVOPORE oraz system dźwiękowy Visaton. Meble wykończone są w kolorze Cashmere, z błyszczącymi frontami. Wygląd wnętrza doskonale pasuje do określenia Supreme.
Warto podkreślić, że warianty wyposażenia różnią się w zależności od tego, czy mamy do czynienia z modelami Twin, Compact, Coral, Matrix czy Sonic. Dlatego, dla wybranego modelu, należy sprawdzić szczegółowo, jakie są różnice dla poszczególnych wersji.
Camper Vany
Jeśli w kręgu naszych zainteresowań jest camper van, czyli samochód kempingowy w zabudowie blaszanej, to najpierw musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy kamper ma mieć łazienkę. Jeśli nie i szukamy czegoś małego, typu VW California czy Mercedes Marco Polo, to do wyboru mamy dwa warianty modelu Adria Active. Jeśli kamper ma być z prysznicem wewnętrznym i toaletą, musimy zainteresować się którymś z modeli w gamie Adria Twin.
Adria Active
Adria Active to kamper produkowany na bazie Renault Trafica. Jego długość to blisko 5 metrów, a wysokość nieco ponad 2 m (dokładnie 203,5 cm). Dostępny jest w dwóch wariantach — Base i Pro, różniących się od siebie przede wszystkim modułem kuchennym. W wariancie Base kuchni nie ma, a w wariancie Pro jest. W Pro zastosowano też ładniejsze, błyszczące laminaty, nadające wnętrzu bardziej luksusowy wygląd. Oba warianty mogą mieć do 6 miejsc do jazdy i do 4 miejsc do spania.
Camper Van Adria Active Base
Camper Van Adria Active Base
Adria Twin
Adria Twin to gama, która jako pierwsza przykuła naszą uwagę. Na norweskich kempingach już kilka lat temu, gdy camper vany zaczynały cieszyć się rosnącym zainteresowaniem caravaningowców, można było je zobaczyć bardzo często. Bogato wyposażone, na aluminiowych felgach, ze światłami LED i w kolorach metalicznych (najczęściej srebrny metalik) przyciągały wzrok. Gdyby nie fakt, że Globe-Traveller to polski producent tego typu kamperów w ofercie naszej wypożyczalni najpewniej znalazłyby się właśnie Adrie Twin.
Modele Adria Twin produkowane są na bazie blaszaków o trzech długościach: 540 cm, 599 cm i 636 cm. Długość zewnętrzna pojazdu znajduje swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w nazwie modelu i oznaczona jest liczbami, odpowiednio: 540, 600 i 640.
Camper Van Adria Twin Supreme
Camper Van Adria Twin Supreme
Układy wnętrz w modelach Twin różnią się przede wszystkim rodzajem zastosowanego łóżka. Jeśli materac ułożony jest w poprzek, to fakt ten oznaczony jest literami SP w nazwie modelu. Jeśli z tyłu mamy dwa równoległe materace, ułożone wzdłużnie, które można połączyć w jedno duże łóżko, model oznaczony jest literami SL. Jeśli natomiast zastosowano duży materac z mechanizmem elektrycznego podnoszenia na pasach, mamy do czynienia z modelem SGX. Literka B w nazwie, np. w modelach SPB i SLB wskazuje na zastosowanie łazienki z odsuwaną ścianą, dzięki której uzyskujemy bardzo dużą i wygodną kabinę prysznicową. Niektóre modele dostępne są też w wersjach z dopiskiem FAMILY. Wtedy na wyposażeniu znajduje się piętrowe łóżko z tyłu. Są to pojazdy przeznaczone dla rodzin z maksymalnie dwójką dzieci.
Adria Twin 640 SGX
Adria Twin 640 SPB Family
Adria Twin Sports Edition
Twin Sports to najważniejsza nowość Adrii na rok 2021. Zaprezentowany podczas targów Caravan Salon 2020 camper van to pod wieloma względami konstrukcja przełomowa. Wprawdzie dach sypialny nie jest niczym nowym w tym segmencie rynku i oferowany jest przez wielu producentów, to rozwiązanie Adrii wyznacza nowe standardy. Autorski sposób mocowania zawiasów konstrukcji dachu pozostawia nie tylko miejsce na montaż okna dachowego, ale nawet pełnowymiarowego klimatyzatora. Do tej pory, w kamperach o długości 636 cm, z dachem sypialnym, było to niemożliwe. Nie zapomniano przy tym o zapewnieniu możliwości montażu markizy bocznej (bez stosowania specjalizowanych adapterów) oraz paneli fotowoltaicznych.
Camper Van Adria Twin Sports
Camper Van Adria Twin Sports
Adria Twin Sports - namiot sypialny
Adria Twin Sports - wnętrze
Półintegry Adria
Największy wybór modeli i największą różnorodność układów Adria oferuje w kamperach półzintegrowanych. Dostępne są aż trzy gamy: Matrix — z podwieszanym łóżkiem w przedniej części i z 4 lub 5 miejscami do spania, Coral — z dużym panoramicznym dachem i z 3 miejscami do spania oraz Compact — o węższym nadwoziu i długości całkowitej poniżej siedmiu metrów, przeznaczony dla 2-3 osób.
Adria Matrix
Modele Matrix to najchętniej kupowane kampery marki Adria i to nie tylko w Polsce. W przypadku tej gamy oznaczenie liczbowe wskazuje długość całkowitą wnętrza. I tak modele 670 mają w środku 6,7 m, a na zewnątrz blisko 7,5 m długości. Modele oznaczone liczbą 600 charakteryzują się sześciometrowym wnętrzem, a bazują na pojazdach o całkowitej długości 699 cm.
Duża różnorodność dostępnych układów wnętrza sprawia, że mamy w przypadku Matrixów również więcej oznaczeń literowych. Najpopularniejsze modele SL mają — podobnie, jak w przypadku Twinów — podwójne, duże łóżka w tylnej części i dość klasyczny układ z narożnikową kanapą w jadalni. Oznaczenie SC oznacza układ z łóżkiem typu ‘queens bed’ z dostępem z obu stron materaca. Są też modele oznaczone jako DL i DC, a różnią się układem w części jadalnej. Zamiast standardowej ławki mają dwie kanapy ustawione wzdłuż ścian bocznych. Dostępne są jeszcze wersje ST i DT z łazienką umieszczoną z tyłu.
Adria Matrix 670 DC
Adria Matrix 670 SL
Adria Matrix - łóżko górne
Adria Matrix - łóżko górne
Wszystkie Matrixy mają duże, dodatkowe łóżko w przedniej części, podwieszone pod sufitem i w razie potrzeby opuszczane na pasach. Dzięki temu w kamperach tych mamy 4 lub 5 pełnowymiarowych miejsc do spania.
Warto przy okazji wspomnieć, że modele Matrix Axess nie tylko różnią się zastosowanymi materiałami i kolorystyką wnętrza, ale również na zewnątrz nie znajdziemy nowego malowania i nowych lamp z tyłu pojazdu. I chociaż “stare” lampy nie są brzydkie, to jednak te w modelach Plus i Supreme wyglądają znacznie bardziej premium.
Kamper Adria Matrix Axess
Kamper Adria Matrix Supreme
Adria Coral
Adria Coral to przede wszystkim propozycja kampera dla dwóch osób. I chociaż w specyfikacji znajdziemy modele oznaczone jako posiadające 3 lub 4 miejsca do spania, pamiętać należy, że trzecie miejsce uzyskuje się po złożeniu stolika i rozłożeniu kanapy. Czwarte natomiast wygospodarowano na łóżku z tyłu, przy założeniu, że będą na nim spały 3 osoby — np. rodzice z dzieckiem. Oczywiście, to dobrze, że taka możliwość istnieje. Okazjonalnie, kiedy np. dziadkowie zabierają na wakacje wnuki, dodatkowe łóżka bardzo się przydadzą. Korzystanie z nich jest jednak o wiele mniej wygodne niż w przypadku łóżka podwieszonego pod sufitem.
Kamper Adria Coral 670 SL Supreme
Kamper Adria Coral 670 SL Supreme
Adria Coral
W zamian Adria Coral oferuje coś innego. To ogromne, panoramiczne okno dachowe, umieszczone w przedniej części. Mówiąc ściślej, dwa duże okna. Pierwsze zaczyna się już nad szoferką, drugie wypełnia niemal całą przestrzeń nad jadalnią. W efekcie panoramiczne okno zapewnia wrażenie otwartej przestrzeni i całe mnóstwo naturalnego oświetlenia. Okna wyposażone są w rolety i funkcję wentylacji.
Adria Coral Axess
Adria Coral Axess
Adria Compact
Omawiając modele kamperów Adrii typu półintegra, nie sposób pominąć gamy Compact. Wspólną cechą tych pojazdów jest ich stosunkowo nieduża szerokość. Podczas gdy modele Matrix i Coral mają niecałe 230 cm szerokości (dokładnie 229,9 cm), wszystkie kampery spod znaku Compact są o 18 cm węższe. Należy zwrócić uwagę, że szerokość samochodów mierzy się w najszerszym miejscu karoserii, bez uwzględnienia lusterek. Lusterka w modelach Compact nie wymagają wysięgników i zaczynają się dużo bliżej krawędzi szoferki (tak jak w blaszakach). W efekcie różnica w szerokości, po uwzględnieniu lusterek, jest wyraźnie odczuwalna.
Adria Compact w wersji Axess
Queens Bed w Adrii Compact
W tej gamie naszym zdaniem, na szczególną uwagę zasługuje model Compact Supreme SP, którego długość całkowita nie przekracza 6 m. Przy wysokości poniżej 280 cm, to idealna propozycja dla par i podróżników, którzy często korzystają z przepraw promowych. Warto podkreślić, że wg danych producenta, kamper ten waży zaledwie 2 620 kg w stanie gotowości do jazdy i nawet po uwzględnieniu wyposażenia dodatkowego, oferuje bardzo dużą ładowność — na poziomie 750 kg!
Adria Compact Supreme
Adria Compact Supreme
Adria Coral XL
Wprawdzie o gustach się nie dyskutuje, ale w przypadku kamperów z alkową, niewiele jest pojazdów, o których można powiedzieć, że są ładne. Adria Coral XL to, naszym zdaniem, bezkonkurencyjnie najładniejszy pojazd w tej klasie. I to nie tylko wśród oferowanych obecnie, ale wszystkich, kiedykolwiek budowanych.
Analizując ofertę Adrii w tym segmencie, warto zwrócić uwagę na fakt, że większość dostępnych modeli oferuje więcej miejsc do spania niż do jazdy. O dużych kamperach i powodach, dla których producenci decydują się oferować takie układy, pisaliśmy dokładniej w tym artykule: Kamper siedmioosobowy. Coral XL Axess 670 DK to jedyny model Adrii z siedmioma miejscami do spania. Miejsc do jazdy, w wariancie z homologacją do 3,5 tony, jest w nim jednak tylko 6. Najchętniej kupowane w Polsce są natomiast modele Adria Coral XL Axess 600 DP oraz Adria Coral XL Axess 670 SP. Ten pierwszy to kamper o całkowitej długości 699 cm, czyli stosunkowo krótki, jak na auto dla sześciu osób. Ten drugi ma natomiast chyba największą w tej grupie łazienkę.
Adria Coral XL
Warto wspomnieć, że Coral XL to jedyna gama w ofercie Adrii, w której nie znajdziemy opcji wyposażenia Supreme. Wybierać można między Plus i Axess. W obu wersjach, w przedniej części nad alkową, znajdziemy duże panoramiczne okno. Zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz obie prezentują się doskonale, szczególnie na tle tańszej konkurencji.
Adria Sonic
Dla najbardziej wymagających klientów i — co tu dużo kryć — dla najbardziej zamożnych, Adria przygotowała kampery w pełni zintegrowane, czyli gamę Sonic. Ponownie, pod względem stylistyki oraz tego, jak na drodze i na kempingu prezentują się te kampery, to najwyższa światowa liga. Bezsprzecznie są to jedne z najładniejszych kamperów w tej klasie.
Adria Sonic Axess 700 SL
Na szczególną uwagę zasługują modele Sonic Supreme 810 SC oraz Sonic Supreme 810 SL, o długości 8,8 metra. To flagowe modele słoweńskiego producenta. Niestety do ich prowadzenia potrzebne jest prawo jazdy kategorii C. Na szczęście są też warianty nieco mniejsze, z homologacją DMC 3,5 tony. Modele Sonic 700 SL i SC, przeznaczone są dla maksymalnie czterech osób i mają długość całkowitą 7,5 m.
W każdym wariancie Adria Sonic to gwarancja najwyższego komfortu. Nietuzinkowa i atrakcyjna estetyka nadwozia, bardzo duża ilość przestrzeni wewnątrz, bogate wyposażenie i jakość wykonania sprawiają, że jest to jedna z najciekawszych propozycji dla szukających tego typu kampera.
Adria Sonic - kuchnia
Adria Sonic - łazienka
Adria Mach - wisienka na torcie
Idąc z duchem czasu i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów ceniących nowe technologie, w modelach 2021 roku firma udostępniła aplikację mobilną o nazwie Adria MACH. Aplikacja współpracuje z nowym systemem elektrycznym i nowym panelem sterowania. Pozwala między innymi na zdalną kontrolę ogrzewania i klimatyzacji, sterowanie oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym, kontrolę poziomu gazu, wody i akumulatora wraz z podaniem statystyk i prognoz zużycia. Jest tu też kamperowa nawigacja, a system pozwala na uruchomienie hotspotu — mobilnego punktu dostępu do Wifi. Nie tylko jest to miły dodatek, ale wyjątkowo kompletny system, o którym wielu producentów kamperów może obecnie tylko pomarzyć.
Adria Mach dostępna jest w wybranych modelach przyczep i kamperów. Więcej informacji można znaleźć na stronie: Adria Mach.
Najchętniej kupowane modele
Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie wspomnieli o polskim rynku kamperów i o tym, które modele Adrii sprzedają się w naszym kraju najlepiej. W latach 2016 - 2020 zarejestrowano w Polsce ogółem 185 nowych kamperów marki Adria. Wśród nich najwięcej było Adrii Matrix 670 SL, w różnych odmianach — łącznie 72 sztuki. Na drugim miejscu pod względem popularności znalazł się model Adria Coral XL - 40 sztuk. Najmniej sprzedawało się camper vanów, bo tylko 11 sztuk. Ta sytuacja wkrótce ma szansę się zmienić, bo do sprzedaży trafiają właśnie pierwsze egzemplarze Adrii Twin Sports.
Równie dużą popularnością, kampery Adria, cieszą się na rynku wtórnym, a w ostatnich latach do Polski trafiły 64 sztuki sprowadzone z zagranicy w ramach importu indywidualnego.
Dlaczego Adria?
Moglibyśmy napisać, że dzięki konsekwentnemu działaniu w oparciu o takie filary, jak innowacyjność, jakość i wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, Adria zbudowała swoją pozycję rynkową, a jej kampery są jednymi z najchętniej kupowanych w Europie. Moglibyśmy też, na potwierdzenie tej tezy, napisać o licznych nagrodach, które w ostatnich latach firma zdobyła. W końcu moglibyśmy zacytować dyrektora sprzedaży i marketingu Adrii, który powiedział:
"Ten years ago, if you asked a hundred consumers what they thought about Adria, they would know it for two things: quality and price. If you were to do the same thing today, the consumers would recognize Adria for its quality and design."
„Dziesięć lat temu, gdybyś zapytał setkę konsumentów, z czym kojarzy im się marka Adria, wymieniliby dwie rzeczy: jakość i cenę. Gdybyś dziś zrobił to samo, konsumenci doceniliby Adrię za jakość i design. "
Sympatyzujemy z Adrią nie od dziś. Z zachwytem przyglądamy się, jak kolejne produkty wyznaczają trendy na rynku caravaningowym i jak wielką stają się inspiracją dla konkurencji. Nie mamy cienia wątpliwości, że gdybyśmy nie podróżowali Globe-Travellerem, to właśnie camper van spod znaku Adrii stałby dziś na jego miejscu. To solidny produkt z gwarancją zadowolenia i co ważne o dobrym stosunku ceny do jakości.
W artykule wykorzystano zdjęcia ze strony internetowej producenta.
To jest motorhome.pl, ale ten artykuł powstał przy współpracy z Adria Polska!
Udostępnij!