Caravan Salon - wirtualna relacja
Caravan Salon w Düsseldorfie to największe targi caravaningowe na świecie. Tradycyjnie impreza trwa 10 dni i zaczyna się w piątek w ostatni weekend sierpnia. W tym roku jednak wyjątkowo termin targów wyznaczony został na 4 - 13 września. Organizacja tak dużej imprezy targowej w czasach pandemii COVID-19 wzbudza wiele kontrowersji. Kiedy wiosną, w czasie lock down’u, władze wprowadziły ograniczenia co do organizacji imprez masowych, miały one obowiązywać do końca sierpnia. Z tego właśnie powodu organizatorzy zmienili pierwotny termin targów i przesunęli go o tydzień.
Caravan Salon w 2019 roku przyciągnął rekordową liczbę zwiedzających. Zgodnie z oficjalnymi statystykami podanymi na stronie internetowej targów, w ubiegłym roku impreza przyciągnęła ponad 270 tysięcy zwiedzających i 645 wystawców. Całkowita powierzchnia wystawiennicza udostępniona na organizację stoisk wyniosła ponad 112 tysięcy metrów kwadratowych. Zatem pytanie, czy można dzisiaj bezpiecznie zorganizować tak dużą imprezę, wydaje się uzasadnione.
Jako jedna z pierwszych na plany organizatorów zareagowała firma Erwin Hymer Group, gigant w branży caravaningowej, właściciel między innymi takich marek jak Hymer, Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, Laika, LMC, Niesmann Bischoff czy Sunlight. Decyzją zarządu grupy postanowiono, że produktów żadnej z tych marek nie zobaczymy w tym roku na Caravan Salon. Z udziału w targach wycofały się również tak znane firmy, jak grupa Possel (największy niemiecki producent kamperów w zabudowie blaszanej), Concorde, Volkswagen, Ford, Citroen, Peugeot oraz Mercedes. Zabraknie także wielu producentów akcesoriów i wyposażenia, w tym systemów ogrzewania Alde i Truma. Na targach nie zobaczymy też produkowanego w Polsce vana Affinity. Będą natomiast Globe-Travellery - Voyagery Z i X w wersji Ergo Design, Pathfinder Z rowerowy oraz Explorer XS.
My również, po raz pierwszy od 2016 roku, postanowiliśmy nie jechać do Dusseldorfu na Caravan Salon 2020. Z uwagą śledzimy natomiast wszelkie doniesienia prasowe i zapowiedzi premierowych aut. Jest ich na tyle dużo, że postanowiliśmy zebrać najważniejsze z nich i zaprosić Państwa na wirtualną relację z targów i wydarzeń z nimi związanych. Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy ten artykuł aktualizować na bieżąco i publikować najciekawsze materiały i informacje dotyczące nowych produktów. Oczywiście koncentrować się będziemy przede wszystkim na kamperach najbliższych naszym upodobaniom, czyli na “blaszakach”. Zapraszamy.
Rynek kamperów w Polsce 2016 - 2019
Przedstawiamy przegląd rynku i dane dotyczące sprzedaży kamperów w Polsce w latach 2016 - 2019.
Zebraliśmy dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców i poddaliśmy je analizie, ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży kamperów nowych lub prawie nowych.
Nowości na sezon 2021
Kampery typu camper vanJak co roku, do prasy branżowej trafia właśnie sporo informacji, będących mniej lub bardziej oficjalnymi zapowiedziami premier i nowości. Można o nich poczytać jeszcze przed rozpoczęciem targów. Oto najważniejsze z nich.
Adria
Słoweński producent, należący obecnie do francuskiej grupy Trigano, konsekwentnie od kilku lat, poprawia wygląd i funkcjonalność swoich modeli zmierzając bezsprzecznie w kierunku segmentu premium. Dotyczy to zarówno kamperów, jak i przyczep z rewolucyjną Astellą na czele. Nowe i odświeżone modele na 2021 rok, potwierdzają tylko ten trend. Wystarczy spojrzeć na zapowiedzi i pierwsze zdjęcia dostępne na oficjalnej stronie internetowej Adrii.
Jednak dla nas najbardziej interesujący wydaje się być model Twin 640 SGX z nowym dachem sypialnym. Z niecierpliwością czekamy na premierę oraz informacje o cenach.
Zdjęcia i informacje pochodzą ze strony producenta.
Dreamer
Dreamer Van to francuski producent w grupie Rapido, który od kilku lat prezentuje ciekawe i nowatorskie koncepcje wnętrza. Musimy przyznać, że zeszłoroczne modele zrobiły na nas bardzo pozytywne wrażenie, szczególnie że firma aktywnie poszukuje rozwiązań dla czterech osób. Zaprezentowana niedawno nowość — model D60 ma podnoszone elektrycznie łóżko główne z opcjonalnym łóżkiem dodatkowym. W tym układzie w kamperze mogą spać cztery osoby, przy czym do dyspozycji pozostaje spora przestrzeń bagażowa. Jeśli dodatkowe miejsca do spania nie są potrzebne, można je zdemontować, a w środku kampera zmieści się nawet motocykl.
Hobby
Hobby zmniejsza gamę swoich camper vanów znanych jako Vantana z 6 do 4. Najdroższa wersja Premium zostanie wycofana w 2021 roku, ale za to Hobby Vantana De Luxe otrzyma panoramiczny dach.
Zdjęcia i informacje pochodzą ze strony producenta.
KABE
Kabe Van 2021 to kamper na bazie siedmiometrowego vana, Mercedesa Sprintera. To konstrukcja raczej nie na Polski rynek. Nie dość, że dwuosobowy, bardzo drogi (ceny w Niemczech zaczynają się od 95 tys. Euro) to jeszcze dostępny wyłącznie z DMC 4.1 tony. Szwedzka firma znana jest z konserwatywnego podejścia i ostrożnego wprowadzania nowinek. Model na 2021, w stosunku do poprzednika, różni się dwiema rzeczami: zmienioną kolorystyką frontów mebli i podłogi oraz zainstalowaną ładowarką indukcyjną do telefonów. Odnotujmy, to ostatnie rozwiązanie zaprezentowane zostało w vanach Affinity (gdzie KABE jest głównym udziałowcem) w styczniu tego roku, na targach CMT w Stuttgarcie.
Zdjęcie i informacje pochodzą ze strony magazynu Camper Vans.
Karmann
Główną nowością na rok 2021 w ofercie tego producenta jest linia Karmann Davis View, składająca się z siedmiu modeli. Wszystkie łączy, opracowane przez Karmanna, nowe łóżko dachowe.
Zdjęcia i informacje pochodzą ze strony producenta.
Knaus / Weinsberg
Nowy dach sypialny w swoich vanach na 2021 rok oferuje również Knaus. Tak, jak w przypadku nowego dachu Adrii może on być zainstalowany w połączeniu z oknem panoramicznym nad szoferką, tak w Knausie takiej możliwości nie ma. Jest za to panoramiczna moskitiera, oświetlenie LED oraz praktyczna półka z wbudowaną bezprzewodową ładowarką do telefonów. Nowe dachy mają być dostępne zarówno w modelach Knaus, jak i Weinsberg.
Zdjęcia i informacje pochodzą ze strony producenta.
La Strada
Niemiecki producent, firm La Strada, ze względu na jakość wykonania, zastosowane materiały, wyposażenie kamperów oraz przedział cenowy, często porównywany jest z polskim Globe-Travellerem. Na targach firma prezentuje zupełnie nowy model - La Strada Avanti E.
Całkowita długość 6,36 metra zapewnia w Avanti E wystarczająco dużo miejsca na dwa podłużne łóżka o długości 1,85 i 1,95 metra. W przeciwieństwie do swojego większego brata - modelu Avanti EB, Avanti E jest produkowany w niższym Fiacie Ducato - H2, który ma tylko 2,65 metra wysokości. To nie tylko nadaje mu smuklejszy wygląd, ale także zwiększa odporność na boczny wiatr i obniża środek ciężkości.
Malibu
Ta niemiecka marka, należąca do Carthago, kojarzona jest z luksusowo wykończonymi wnętrzami, o ciepłej kolorystyce, nawiązującej do większych modeli. Jako ciekawostkę odnotujmy, że również ta firma opracowała własny dach sypialny, który może być montowany razem z oknem panoramicznym w przedniej części.
Westfalia / Ford Big Nugget
Targi Caravan Salon w 2019 były miejscem kilku ważnych premier. Jedną z nich był, zaprezentowany na oficjalnym stoisku firmy Ford, prototyp kampera o nazwie Ford Big Nugget. O tyle, o ile w ubiegłym roku była to wersja przedprodukcyjna, niemal koncepcyjna, o tyle w tym roku pokazano już gotowy produkt. Pomimo że, jak wspomnieliśmy na wstępie, Ford nie bierze udziału w tegorocznej edycji targów, firma znalazła sposób na zaprezentowanie oferowanych w swojej sieci dealerskiej pojazdów. Kampery te można zobaczyć na stoisku Westfalii, czyli wykonawcy zabudowy.
Nie tylko Camper Vany
Zdajemy sobie sprawę, że kampery w zabudowie blaszanej nie są dla wszystkich i wiele osób preferuje większe, bardziej tradycyjne konstrukcje. Poniżej najciekawsze, naszym zdaniem, propozycje prezentowane na targach Caravan Salon 2020.
Holzmobil
Holzmobil to nowa marka i nowy kamper, zupełnie inny niż wszystkie. Poniższy film nie wymaga chyba komantarza, pomimo że jest w języku niemieckim.
KABE Travel Master Royal X 780 LXL
O firmie KABE już wspominaliśmy przy okazji wzmianki o nowym modelu KABE Vana. KABE Travel Master Royal X 780 LXL to superluksusowa półintegra, za odpowiednio wysoką cenę. Prezentowany egzemplarz kosztuje w Niemczech nieco ponad 133 tysiące Euro. Wprawdzie model ten był już dostępny w ofercie szwedzkiego producenta, jednak główna nowość polega na zmianie podwozia. Do tej pory kamper ten był produkowany na bazie Fiata Ducato. Na targach Caravan Salon 2020 debiutuje w nowej wersji, na bazie Mercedesa Sprintera.
Targi Caravan Salon 2020 - podsumowanie
Mamy już pierwsze podsumowania i dane dotyczące frekwencji. Jak podało Messe Dusseldorf, tegoroczne targi Caravan Salon odwiedziło 107 tysięcy osób. Wprawdzie to o ponad połowę mniej niż w roku ubiegłym, ale wynik ten można uznać za sukces. Jak podkreślają wystawcy, choć liczba odwiedzających była wyraźnie mniejsza, to na stoiskach pojawiły się przede wszystkim osoby poważnie zainteresowane zakupem. Wszyscy zgodnie podkreślają, że zważywszy na okoliczności, targi zakończyły się dużym sukcesem. Co więcej jest to sygnał dla całej branży, że przy zachowaniu odpowiedniego reżimu sanitarnego i zachowaniu środków ostrożności można tego typu imprezy organizować z korzyścią zarówno dla klientów, jak i wystawców.
W najbardziej interesującym nas segmencie rynku, to jest w przypadku camper vanów, można wyraźnie zauważyć, że dachy sypialne cieszą się coraz większą popularnością. SCA jako producent tego typu konstrukcji stracił pozycję monopolisty. W 2019 roku Westfalia zaprezentowała łóżka własnej konstrukcji, a w tym roku kolejni producenci poszli jej śladem. I choć prawdziwych premier było stosunkowo niewiele, dla nas klientów, to dobra informacja, bo mamy większy wybór niż jeszcze rok temu.
To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!
Udostępnij!