Featured image for “Kamper siedmioosobowy”

Kamper siedmioosobowy



„Campera tanio wynajmę” – czyli jedziemy w dwie rodziny, jednym kamperem

Dzisiejszy artykuł należy traktować z lekkim przymrużeniem oka, chociaż dotyczy kwestii poważnej – bezpieczeństwa podróżnych.

Jesteśmy w przededniu tak zwanego wysokiego sezonu. W naszym kalendarzu rezerwacji nie mamy już praktycznie wolnych terminów. Codziennie piszą do nas i dzwonią osoby poszukujące samochodu kempingowego na wymarzony urlop. Niemal codziennie są wśród nich tacy, którzy szukają kamperów siedmioosobowych lub nawet ośmioosobowych. Cel jest zazwyczaj taki sam – pojechać kamperem w dwie rodziny, ze znajomymi, z siostrą lub bratem, tak aby zoptymalizować koszt w przeliczeniu na jedną osobę.
Czy to na pewno dobry pomysł? Czy można bezpiecznie podróżować w tyle osób? Czy da się komfortowo mieszkać i dobrze wypocząć na takim wyjeździe?

Zdjęcie powyżej pochodzi ze strony www.sun-living.com

Ile osób może podróżować kamperem?

Na początek szybkie sprawdzenie w wyszukiwarce i okazuje się, że żaden z europejskich producentów, aktualnie nie oferuje kamperów homologowanych z przeznaczeniem dla ośmiu osób. Wprawdzie dostępny jest Rimor Katamarano 50, w którym znajdziemy osiem łóżek, ale miejsc siedzących, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa jest w nim 6. Prawdopodobnie zapewni on miejsce do spania dla dwóch rodzin, ale część osób będzie musiała podróżować drugim pojazdem, najpewniej samochodem osobowym. W naszej analizie pominiemy tego typu konstrukcje, zakładając, że nie o to chodzi.

Przyjrzyjmy się zatem ofercie kamperów siedmioosobowych, o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony (czyli takich, które mogą prowadzić posiadacze prawa jazdy kategorii B) i sprawdźmy, którzy producenci i jakie pojazdy oferują w tej kategorii.

Kampery siedmioosobowe

Adria Coral XL Plus 670 DK

Adria Mobil to słoweńska firma, która powstała w 1965. Produkuje kampery znane z wysokiej jakości. Ma w swojej ofercie między innymi duże pojazdy dla rodzin, a wśród nich jedno auto z przeznaczeniem dla siedmiu osób – model Adria Coral XL Plus 670 DK.

Adria Coral Kamper siedmioosobowy

Sun-Living A70 DK

Ponieważ produkty Adrii Mobil nie należą do najtańszych, firma ta kilka lat temu stworzyła budżetową markę Sun-Living, pod którą oferuje tańsze wersje swoich kamperów. Pomimo nieco uboższego wyposażenia i stosowania tańszych materiałów, są to bardzo funkcjonalne pojazdy. Znajdziemy wśród nich kampera siedmioosobowego o symbolu A70 DK.

Sun-Living - Kamper siedmioosobowy

PLA Happy 435

Włoska firma PLA spod Florencji jest w Polsce stosunkowo mało znana. Niezbyt często również spotyka się kampery tej marki na europejskich kempingach. To niewielki producent, oferujący obecnie kilkanaście modeli kamperów, w tym siedmioosobowy Happy 435.

PLA Happy 435 Kamper siedmioosobowy

Rimor Seal 9

Rimor – ten włoski producent, tworzący swoje kampery w oparciu o podwozia Fiata Ducato, jest bardzo dobrze znany, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Swój sukces zawdzięcza stosunkowo niskim cenom. Nie bez powodu, jeszcze kilka lat temu, pojazdy właśnie tej marki były jednymi z najchętniej wybieranych przez wypożyczalnie samochodów kempingowych.
Rimor Seal 9 to również model z siedmioma miejscami do jazdy oraz siedmioma do spania. Niestety producent, na stronie internetowej nie podaje wagi kampera.

Waga najważniejsza?

Jak się okazuje, trochę ku naszemu zaskoczeniu, nie znaleźliśmy więcej modeli kamperów siedmioosobowych. Przynajmniej w ofertach europejskich producentów.

Dlaczego tak niewiele firm produkuje pojazdy tego typu? Przecież jeszcze kilka lat temu były one bardzo popularne. Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta. Wszystkiemu winna jest waga pojazdu. Do niedawna producenci w Europie nie musieli się tak bardzo przejmować limitem 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. W wielu krajach osoby, które zdały egzamin na prawo jazdy przed 1 stycznia 1997 roku, posiadają uprawnienia C1, to znaczy, że mogą prowadzić pojazdy o DMC do 7,5 tony. Ta grupa stanowiła największą część klientów kupujących nowe kampery. Również wypożyczalnie kamperów w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii, nie narzekały na brak zainteresowania tak ciężkimi pojazdami.
Obecnie klientów z uprawnieniami C1 nie przybywa, a w wypożyczalniach stanowią oni niewielki odsetek wszystkich wypożyczających kampery. Producenci kamperów muszą się zatem zmierzyć z faktem, że większość użytkowników pojazdów kempingowych posiada prawo jazdy kategorii B.

Ile waży kamper?

Jak widać z powyższych ilustracji, masa pojazdu gotowego do jazdy kształtuje się w granicach od 2880 kg do nieco powyżej 2900 kg. Powinna ona obejmować pojazd z wyposażeniem, płynami technicznymi (olej, ad-blue, płyn do spryskiwacza, itp….), paliwem oraz wodą w ilości 20% pojemności zbiornika na wodę czystą. Szkopuł w tym, że wartość ta, na potrzeby homologacji, wyliczana jest dla podstawowego wyposażenia pojazdu. To znaczy, że to samochód z silnikiem o najmniejszej pojemności, bez klimatyzacji kabiny, bez radia, na najmniejszych kołach, itd. Podobnie, jeśli chodzi o część mieszkalną kampera, do wyliczenia wagi nie są brane pod uwagę dodatki takie jak markiza, bagażnik rowerowy, dodatkowa butla z gazem, klimatyzacja postojowa, a często nawet akumulator. Dlatego, wielu „świeżo upieczonych” właścicieli samochodów kempingowych jest zaskoczonych po zważeniu swojego pojazdu na stacji diagnostycznej, gdy okazuje się, że rzeczywista jego waga mocno odbiega od wartości wpisanych w dowodzie rejestracyjnym.

Jaka jest ładowność, pozostająca do dyspozycji pasażerów?

I tutaj dochodzimy do sedna problemu. Załóżmy bardzo optymistycznie, że średnio-dobrze wyposażony kamper, gotowy do jazdy, waży 3 000 kg. Na sześciu pasażerów (przeciętny kierowca o wadze 75 kg jest już wliczony) pozostaje 500 kg. 3 osoby dorosłe, to wg normy 225 kg. 3 dzieci to kolejne minimum 120 kg (pamiętajmy, że młodsze dzieci jeżdżą w fotelikach samochodowych, które często są dość ciężkie). Kolejne kilogramy spożytkujemy na akcesoria – krzesła (x7), stoliki (x2), naczynia, garnki, kliny do poziomowania, przedłużacz do prądu, itp. Ostrożnie licząc jakieś 50 kg. Na wszystkie bagaże oraz ewentualne zapasy jedzenia i picia pozostaje mniej więcej 100 kg, czyli po 14 kg na osobę.
Warto jednak zauważyć, że z jakiegoś powodu, wiele osób podróżuje z pełnym, minimum stulitrowym, zbiornikiem wody czystej (w niektórych wypożyczalniach płaci się za to w ramach opłaty serwisowej). Dodatkowo w kamperze zawsze jest trochę wody w bojlerze, toalecie chemicznej oraz zbiorniku wody szarej. Jeśli policzymy to wszystko, to na pewno bagaże i jedzenie nie zmieszczą się już w limicie. A nie wspomnieliśmy jeszcze o rowerach, czy innym sprzęcie turystycznym, który chętnie zabierany jest na wyprawy kamperowe.

To właśnie z tego powodu niektórzy producenci oferujący duże kampery, nie ukrywają, że niemal niemożliwe jest podróżowanie w tyle osób pojazdem o DMC do 3,5 tony. Przykład?

Buerstner Argos A 747-2 G

7 miejsc do spania, DMC- 5 000 kg, a mimo to miejsca z pasami bezpieczeństwa tylko dla sześciu osób.

Buerstner Argos A 747-2 G - kamper siedmioosobowy

Bezpieczeństwo

W naszych rozważaniach to kwestie bezpieczeństwa podróżujących powinny być najważniejsze. Przeciążony, często o 200 i więcej kilogramów, kamper jest trudniejszy w prowadzeniu. Pogarszają się jego właściwości jezdne i wydłuża droga hamowania. To dlatego za jazdę przeciążonym pojazdem grożą surowe kary, a w krajach takich jak Austria czy Słowacja kontrole wagi kamperów na autostradach są w sezonie letnim niemal codziennością. Jednak to nie wysokiego mandatu czy konieczności odesłania części załogi innym środkiem transportu powinniśmy obawiać się najbardziej. W przypadku spowodowania kolizji firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na użytkowanie pojazdu niezgodne z przeznaczeniem. Jeśli dojdzie zaś do wypadku, konsekwencje mogą być jeszcze poważniejsze.

Ograniczona przestrzeń

Na koniec pozostawiliśmy jeszcze jedną ważną kwestię. Jak długi nie byłby kamper oraz drobne i szczupłe nie byłby osoby nim podróżujące, wspólne mieszkanie na tak małej przestrzeni jest nie lada wyzwaniem.
Kamper to kilkanaście metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Aby zapewnić miejsce do spania, część łóżek trzeba składać w ciągu dnia i rozkładać na noc – kosztem części jadalnej. Jest tylko jedna toaleta, z kasetą o ograniczonej pojemności. Jeden prysznic, z bojlerem o ograniczonej wydajności i stosunkowo małym zapasem wody. Jeśli cokolwiek zapewnia odrobinę intymności, to jest to skromna zasłonka przy łóżku w alkowie.
Z tego powodu właśnie, przyjęło się mówić, że pierwsze wspólne, dwutygodniowe wakacje w kamperze, dwóch rodzin – nawet najlepszych znajomych – będą również ich ostatnim takim wyjazdem. Dlatego wszystkim, którzy planują podróż ze znajomymi, polecamy wynajęcie dwóch kamperów, np. czteroosobowych, takich jak dostępne w naszej wypożyczalni.

Ale, żeby nie było. To nie jest tak, że duże, siedmioosobowe samochody kempingowe nie mają racji bytu. Kamper tego typu, to dobra opcja na wakacje dla rodziny 2+4 lub 2+5, czyli dla rodzin wielodzietnych. A kiedy nie będziemy korzystać ze wszystkich rozkładanych łóżek, to również rodzina 2+3 może pojechać nim na wymarzone wakacje.

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

Najnowsze artykuły