Pakujemy sie na kemping

Kamperowe ABC – Cz. 2

motorhome.pl Podróże, Porady 3 Comments

Kamperowe ABC – Ruszamy w trasę

W pierwszej części pisaliśmy głównie o technicznych aspektach użytkowania samochodu kempingowego i przygotowaniu go do wyjazdu. Ten wpis będzie dotyczyć praktycznego użytkowania w podróży. Pokażemy jak się spakować, co warto zabrać ze sobą (i dlaczego nie zabierać całego domu) oraz ile tak naprawdę jest miejsca w tym aucie. Zobaczycie jak prowadzi się kampera i czy kobiecie może sprawiać to przyjemność, a także jak trafić na kemping nie szukając go na kilka dni przed przyjazdem. W końcu karawaning to wolność i niezależność. Na przykład w kwestii miejsca na nocleg można zmieniać zdanie nawet kilkukrotnie w ciągu dnia.
Nic co dotyczy kempingu nie będzie Wam obce, począwszy od podłączenia się do prądu, zatankowania wody (nie zawsze lejemy do pełna), oczyszczenia toalety chemicznej, a na korzystaniu z wyposażenia kampera skończywszy.

Co więcej, zrobimy to razem z Wami. Piszcie w komentarzach albo mailem. Pytajcie, a my postaramy się rozwiać Wasze wszelkie wątpliwości. Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy ten wpis aktualizować co kilka dni i liczymy na to, że z Waszą pomocą powstanie wyjątkowy i możliwie kompletny poradnik dla wszystkich, którzy marzą o przygodzie z karawaningiem. Śledźcie nas też na Fejsie i Instagramie.

Pakujemy się

A zatem zaczynamy!
W bagażniku, oprócz ogólnodostępnej przestrzeni, znajdują się dwie ważne szafki: pierwsza – z butlami gazowymi, druga – z akumulatorem części mieszkalnej. W tej drugiej jest na tyle dużo miejsca, że można tam zmieścić przedłużacz wraz z kablami służącymi do podłączania kampera do sieci elektrycznej 230 V, apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, kamizelki odblaskowe oraz odkurzacz zasilany prądem 12 V.

A photo posted by motorhome.pl (@motorhomepl) on

W innym schowku spakowaliśmy wąż do tankowania wody, butelkę płynu do spryskiwacza i litr oleju silnikowego – to na wypadek gdyby trzeba było go uzupełnić w trasie.
W bagażniku lądują też: stół, krzesła, suszarka do prania, i kartony z rzeczami, które nie zmieściły się w części mieszkalnej. W naszym przypadku, również transporter dla kotów i mała walizka, bo pierwsze dwie noce spędzimy w hotelach (temperatura na zewnątrz nie pozwala jeszcze nocować w kamperze).

A photo posted by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Czas na sprzęty kuchenne, ubrania i rzeczy osobiste. Pakowanie rzeczy do kampera bardziej przypomina przeprowadzkę niż przygotowania do wyjazdu na urlop. Zamiast toreb lepiej zaopatrzyć się w kartony, a ubrania wystarczy, że zaniesiemy w reklamówce i rozmieścimy w szafkach. Pojemność tych ostatnich jest zaskakująca.

Pamiętajmy jednak, że kamper ma ograniczoną ładowność i nie musimy z domu zabierać wszystkiego :).

Co warto zabrać ze sobą

Zestaw rzeczy, które zabieramy na wyprawę kamperem nie różni się znacząco od normalnego wyjazdu wakacyjnego. Kamper daje oczywiście więcej swobody i oferuje więcej miejsca. Poniżej subiektywna lista tego, co powinniśmy mieć ze sobą i co może bardzo się przydać.

  • Crocsy lub inne wygodne klapki, które możemy zostawiać na zewnątrz kampera
  • Ręczniki szybkoschnące
  • Ubrania i bielizna, które można suszyć w suszarce
  • Ręczniki papierowe
  • Rękawiczki jednorazowe (np. nitrylowe)
  • Materiałowa torba na zakupy (przydaje się również do przenoszenia prania)
  • Ręczniki na podłogę – sprawdzają się znakomicie zamiast dywaników
  • Jednorazowe talerzyki, talerze, kubki, sztućce
  • Latarka i zestaw baterii do niej
  • Ładowarki i power bank do ładowania telefonów i tabletów

Warto przy okazji wspomnieć o jeszcze jednej ważnej kwestii. W kamperze jest mnóstwo szafek, schowków, szuflad, w których jest wystarczająco dużo miejsca na to czego potrzebujemy. Koniecznie trzeba jednak wprowadzić zasadę odkładania rzeczy po użyciu w te same, określone miejsca. W przeciwnym razie, prędzej niż później, zacznie nas irytować fakt, że nie możemy znaleźć tego, co jest nam akurat potrzebne.

Prowadzenie

Kilka słów o prowadzeniu kampera przez kobietę, jako że film na instagramie i wzmianka we wpisie spotkały się z reakcją kilku pań. Z całą pewnością, żadna kobieta, która jeździ samochodem osobowym i czuje się pewnie za kierownicą, nie będzie miała problemu z prowadzeniem tego typu pojazdu.

A video posted by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Pytacie panie, co może sprawić największą trudność. Oczywiście jest to kwestia indywidualna. Podstawową sprawą jest prawidłowe ustawienie lusterek, tak aby wyeliminować martwe pole. Po obu stronach, we wszystkich czterech lusterkach musi pojawić się samochód w całej swej długości, łącznie z fragmentami jezdni. Dzięki temu, kierująca widzi co dzieje się wzdłuż i za samochodem oraz czy pojazd porusza się w obszarze pasa. Na początku trudność może sprawiać brak możliwości korzystania z wewnętrznego lusterka. Potrzeba chwili, aby nauczyć się spoglądać w lewe lusterko, w prawe i z powrotem, nie zawieszając wzroku po środku.
Na drodze należy koniecznie zwracać uwagę na ograniczenia wysokości. Zadaszone parkingi, niektóre stacje serwisowe i benzynowe, a nawet dojazdy do punktów poboru opłat dla samochodów osobowych na niektórych autostradach, wszędzie tam może się okazać, że kamper się nie zmieści. Ani przez chwilę nie wolno zapominać, że prowadzimy pojazd o wysokości blisko 3 metrów.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Trzeba też pamiętać, w szczególności, kiedy wykonujemy manewr wyprzedzania, że długość kampera odbiega znacznie od długości samochodu osobowego. Należy odjechać na bezpieczną odległość, aby wrócić na swój pas. Z własnego doświadczenia zalecam, aby swój pierwszy raz za kierownicą kampera zaliczyć na autostradzie 😉

A skoro już o autostradzie mowa, klika słów o prędkości i zużyciu paliwa. Naszymi kamperami można bezpiecznie i w miarę komfortowo poruszać się z prędkością 130 km/h, a chwilowo np. w czasie wyprzedzania, nawet nieco szybciej. Pamiętajmy jednak, że poruszanie się z większymi prędkościami okupione jest większym zużyciem paliwa. Do 120 km/h samochód zużywa mniej niż 10 l oleju napędowego na 100  km. Zresztą nie ma co teoretyzować, poniżej odczyt z komputera pokładowego na trasie z Warszawy do Montpellier na Lazurowym Wybrzeżu.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Na kempingu

Po rejestracji i wyborze parceli (te, z reguły mają wielkość w granicach 80-120 metrów kwadratowych) wykonujemy kilka niezbędnych czynności, które sprawią, że mieszkać nam się będzie komfortowo i niczego nam nie zabraknie.
Na samym początku sprawdzamy czy na danym kempingu ujęcie wody, znajduje się w miejscu, gdzie będziemy stacjonować, czy musimy podjechać na tankowanie przed zaparkowaniem. Zależnie od tego, albo najpierw jedziemy po wodę, albo od razu na parcelę.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Pamiętajmy, że między kempingami nie podróżujemy z pełnym zbiornikiem wody. No chyba, że planujemy postój na dziko, ale i wtedy lepiej nalać pełen zbiornik na krótko przed dojazdem na miejsce docelowe. W krajach, w których karawaning jest popularny, można to zrobić na większości stacji benzynowych.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Na miejscu docelowym zaczynamy od poziomowania samochodu. Jest to istotne z kilku powodów. Jeśli samochód będzie stał krzywo woda w brodziku w łazience nie będzie spływać i nie da się z niej korzystać. Odczuwalny również będzie dyskomfort przy spożywaniu posiłków. Szklanek czy talerzy nie da się napełnić. I dodatkowo, w przypadku samochodów z namiotami na dachu, na nierównej powierzchni spotkacie się z trudnościami przy ich zamykaniu.

Do poziomowania służą specjalne podkłady. Każdy z naszych samochodów wyposażony jest w firmowe podkłady poziomujące firmy Fiamma wraz ze specjalnymi wkładami ułatwiającymi parkowanie na miękkim gruncie. Więcej o tym, jak się z tym zmierzyć znajdziecie we wpisie o poziomowaniu.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Następnie podłączamy się do prądu. Dostępne są różne opcje. Niektóre kempingi oferują gniazdka na każdym z miejsc kempingowych, inne mają wspólne dla kilku kamperów czy przyczep kempingowych.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Wszystkie niezbędne kable przyłączeniowe znajdują się w wyposażeniu standardowym naszych kamperów. Oczywiście, kamper jest do pewnego stopnia samowystarczalny i jeśli postój będzie krótki – jedno lub dwudniowy – nie ma konieczności podłączania się do zewnętrznego źródła zasilania. Z akumulatora części mieszkalnej zasilane są: oświetlenie, pompy wody, nadmuch ogrzewania oraz lodówka. Jedyną niedogodnością będzie brak możliwości podłączenia urządzeń zasilanych prądem o napięciu 230 V.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Na większości kempingów znajdziemy, oprócz toalet i łazienek z prysznicami, również kuchnię i pralnię. Wszystkie te udogodnienia bardzo przydają się w czasie podróży. Szczególnie pranie może być swego rodzaju wyzwaniem, jeśli pogoda nie dopisuje. Kempingowe pralki działają na monety lub żetony, podobnie jak elektryczne suszarki do prania. Pamiętajmy, że w samym kamperze nie ma miejsca na rozwieszenie mokrych ubrań i ręczników. Wprawdzie, w zestawie mebli ogrodowych znajdziecie lekką i poręczną suszarkę do prania, jednak sprawdzi się ona tylko w słoneczne i ciepłe dni.

A post shared by motorhome.pl (@motorhomepl) on

Na niektórych, tych najlepszych kempingach, znajdziemy również odkurzacze z bardzo długimi wężami do sprzątania wnętrza kampera oraz myjki ciśnieniowe do mycia z zewnątrz. Zwróćmy jednak uwagę, że strumienia wody z takiej myjki nie wolno kierować bezpośrednio w stronę wylotów wentylacyjnych oraz wyprowadzenia spalin z systemu ogrzewania. Producenci kamperów zalecają ostrożność przy myciu pojazdów i lepiej tego nie robić samemu, jeśli nie jest to rzeczywiście konieczne.

Toaleta chemiczna i zbiornik “szarej wody”

W kamperach Globe-Traveller zainstalowane są wysokiej jakości, nowoczesne toalety z kasetami chemicznymi firmy Dometic. To urządzenie bardzo proste w obsłudze i czyszczeniu. Posiada czytelny system informacji o stanie zapełnienia kasety wraz zabezpieczeniem przed jej przepełnieniem (wyłączenie możliwości spłukiwania). Uwaga, należy używać wyłączenie specjalnego papieru toaletowego przeznaczonego do toalet chemicznych, a toalety opróżniać tylko w wyznaczonych do tego celu miejscach! Wynajmując kampery w wypożyczalni motorhome.pl, w każdym z nich znajdziecie komplet niezbędnych środków chemicznych oraz zapas papieru toaletowego.

Znak obsluga kamperow

Oprócz nieczystości związanych z korzystaniem z toalety, w kamperze zainstalowany jest również zbiornik na wodę, którą zużyliśmy w łazience oraz do mycia naczyń, tak zwaną szarą wodę. O jego napełnieniu informuje sygnalizacja na panelu sterowania, znajdującym się nad bocznymi drzwiami kampera. Gdy pojemność zbiornika zbliża się końca, zaczyna mrugać czerwona ikona. Jest to sygnał, że musimy podjechać w wyznaczone miejsce, na kempingu lub stacji benzynowej, w celu zlania nieczystości. Zawór i odpływ znajdują się pod pojazdem, po prawej jego stronie, mniej więcej na wysokości kuchni.

Po wylaniu szarej wody, należy pamiętać o zamknięciu zaworu!

Jak szukać kempingów i znaleźć ten najlepszy

Niejako na podsumowanie, kilka słów o tym jak szukać kempingów. Podróżując kamperem, kiedy rano wyruszamy w trasę, zazwyczaj nie wiemy gdzie przyjdzie nam spędzić kolejną noc. Taka swoboda w podejmowaniu decyzji jest jedną z największych zalet tej formy podróżowania. Oczywiście, w obecnych czasach, gdy tylko możemy podłączyć się do internetu, znalezienie kempingu nie stanowi problemu. W sezonie letnim, gdy wszystkie kempingi są otwarte, polecamy aplikację dostępną dla posiadaczy karty CKE.

  • Aplikacja CKE
  • Aplikacja CKE
  • Aplikacja CKE
  • Aplikacja CKE

W aplikacji znajdziemy szczegółowe informacje o ponad trzech tysiącach kempingów w Europie. Jeśli jednak podróżujemy poza sezonem, największą jej wadą jest brak informacji o tym czy kemping jest otwarty czy też ma przerwę zimową.
Tutaj z pomocą przychodzi strona Campsites open all year, gdzie szybko zlokalizujemy najbliższy czynny kemping.
Jako ostatni krok polecamy sprawdzenie informacji i ocen kempingu w Maps Google. Warto też zadzwonić i upewnić się, że kemping jest otwarty i będzie na nim miejsce. Tak, tak niektóre kempingi są tak bardzo oblegane, że nawet zimą może się zdarzyć, że nie będziemy mogli się na nich zatrzymać. Tutaj warto przestrzegać zasady, że lepiej do celu dojechać wczesnym popołudniem niż szukać miejsca wieczorem. Oczywiście, w ostateczności można nocować na dziko, ale nie wszędzie jest to możliwe.

Udostępnij!

"Kamperowe ABC – Cz. 2" ostatnia aktualizacja: Marzec 27th, 2017; motorhome.pl