Kamper zimą
Może ktoś zechce wybrać się w zimową podróż kamperem? Nikt nie powiedział, że samochodem kempingowym można podróżować tylko latem. Nie rezygnując z nart można dojechać do miejsc, gdzie świeci słońce, a temperatury utrzymują się powyżej 10 stopni. I wcale nie trzeba daleko jechać. Najbliżej jest Chorwacja. Zadar, Rijeka, Krk – tam nawet w styczniu panuje iście wiosenna aura. Kto nie marzy o Lazurowym Wybrzeżu? Dlaczego nie zwiedzić go zimą, kiedy nie jest tak oblężone przez turystów? Po drodze można nocować na całorocznych kempingach we Włoszech, chociażby w Wenecji. Zanim jednak wyjedziemy kamperem zimą, warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami postępowania.
Kampery całoroczne
Uwaga: poniższe rozważania dotyczą zimowej eksploatacji kamperów, które nie zostały zbudowane z myślą o i ich użytkowaniu o tej porze roku. Istnieją również kampery odpowiednio przystosowane do mrozów. O takich rozwiązaniach piszemy w artykule poświęconym kamperom całorocznym.Sprawdzanie prognozy pogody
To wbrew pozorom jedna z najważniejszych rzeczy, które powinniśmy robić podróżując kamperem zimą. Przede wszystkim trzeba sprawdzać przewidywaną temperaturę w nocy. Jeśli nie spada ona poniżej -5 stopni Celsjusza, przygotowanie do nocy będzie stosunkowo prostym zadaniem.
Woda w zbiornikach i toalecie | Frost Control system
Największe zagrożenie stanowi zamarzająca woda. Jeśli prognoza przewiduje spadek temperatury poniżej zera, należy koniecznie opróżnić zbiorniki, zarówno czystej, jak i szarej wody. Należy również pamiętać o opróżnieniu bojlera. We wszystkich naszych samochodach zainstalowane są zabezpieczenia FrostControl, które automatycznie otwierają zawór bezpieczeństwa, gdy temperatura wewnątrz pojazdu (a ściślej w komorze bojlera) spadnie poniżej 3 stopni Celsjusza. Przez specjalny odpływ woda spływa pod samochód. Wodę z bojlera można również wylać, otwierając ręcznie zawór spustowy. Opróżnić również należy kasetę toalety chemicznej.
Woda pitna
Pamiętajmy o zabezpieczeniu niezbędnej ilości wody pitnej, najlepiej w plastikowym kanistrze, który przechowujemy wewnątrz części mieszkalnej.
Zasłonięcie okien | maty termoizolacyjne | zasłonki za kabiną
Na wyposażeniu każdego z naszych samochodów znajdują się maty firmy Brunner. Ich zadaniem jest nie tylko zapewnienie prywatności w kabinie, poprzez zasłonięcie okien, ale przede wszystkim poprawienie izolacji termicznej. Zimą maty mocujemy do szyb przedniej i bocznych w taki sposób, aby strona błyszcząca (aluminium) skierowana była do środka pojazdu. Pozostałe okna należy zasłonić. Dodatkowo warto również zasunąć zasłonki kabiny. Zmniejszy to objętość ogrzewanego pomieszczenia.
Wyloty ogrzewania
Panel sterowania ogrzewaniem gazowym umieszczony jest nad drzwiami bocznymi, po prawej stronie samochodu. W przypadku naszych samochodów kempingowych, urządzenie steruje systemem grzewczym w taki sposób, aby automatycznie utrzymać zadaną temperaturę. W kamperze znajdują się cztery wloty ciepłego powietrza: pod stolikiem, przy drzwiach bocznych, pod łóżkiem oraz w łazience. Za pomocą plastikowych przesłon można regulować przepływ ciepłego powietrza w każdym z wylotów. Jeśli drzwi łazienki pozostaną zamknięte na noc, warto zamknąć również wlot ciepłego powietrza do tego pomieszczenia (zdjęcie pochodzi ze strony producenta www.truma.com).
Butle z propanem
W okresie zimowym, zamiast standardowej mieszanki propanu z butanem, lepiej w butlach gazowych mieć czysty propan. Po pierwsze dlatego, że jest to gaz lżejszy i w niskich temperaturach zachowuje wyższe ciśnienie. Po drugie dlatego, że w czasie spalania wydziela większą energię. Ryzyko, że zbyt szybko się „skończy” jest mniejsze, a jednocześnie butla wystarczy na nieco dłużej.
Nie wolno używać otwartego ognia ani kuchenki gazowej do ogrzewania wnętrza
Pod żadnym pozorem do ogrzewania wnętrza nie wolno używać otwartego ognia, w tym również palników kuchenki gazowej. Nie tylko jest to niebezpieczne ze względu na ryzyko pożaru, ale również zupełnie nieefektywne.
Akumulator części mieszkalnej
W kamperach najczęściej zainstalowane są dwa akumulatory. Pierwszy – samochodowy, jak w każdym samochodzie potrzebny jest do uruchomienia silnika i zasilania wyposażenia kabiny. Drugi zapewnia prąd w części mieszkalnej i służy między innymi do zasilania lodówki i ogrzewania gazowego. Pamiętajmy, że wydajność akumulatorów w niskich temperaturach spada. Aby uniknąć ryzyka rozładowania akumulatora części mieszkalnej warto podłączyć się do sieci elektrycznej 230V. Większość kempingów, za niewielką opłatą, oferuje taką możliwość na każdym z miejsc parkingowych.
Odpowiednie ubranie | śpiwory | koce polarowe
Jeśli przewidywane temperatury na zewnątrz mają być naprawdę niskie, warto się zabezpieczyć i zaopatrzyć w odpowiednie ubrania, śpiwory i koce. Szeroką gamę śpiworów ma w swojej ofercie GoMarket. Można się z nią zapoznać >>>tutaj<<<.
Ogrzewanie silnikiem samochodu
W skrajnym przypadku, gdy na przykład nieoczekiwanie skończy się gaz, można uruchomić silnik i dogrzać wnętrze ogrzewaniem samochodowym. Pamiętajmy jednak, że w niektórych krajach włączanie silnika na postoju jest zabronione, a przede wszystkim może to przeszkadzać naszym sąsiadom na kempingu.
Truma Diesel
Jednym z najlepszych i najbardziej przydatnych rozwiązań, jeśli chodzi o użytkowanie kampera zimą jest ogrzewanie Truma Combi Diesel, zasilane olejem napędowym, bezpośrednio ze zbiornika paliwa kampera.
Prawdziwie zimowy kamper
Globe-Traveller Pathfinder XS
Podwójna podłoga, doskonała izolacja, ogrzewanie Truma Combi Diesel i panele solarne.
To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!
Udostępnij!