Featured image for “Kamper z łóżkiem na dachu”

Kamper z łóżkiem na dachu

15.01.2017
3 min.
motorhome.pl
Pozostałe


Dach sypialny – odrobina historii

Ford z 1937 Housecar RR1Ford model T Tent

Pomysł wykorzystania dachu samochodowego jako miejsca do spania jest prawie tak stary, jak historia karawaningu. Pierwsze samochody kempingowe budowano już na początku ubiegłego wieku, ale wtedy ich dachy nie były wystarczająco sztywne, aby na nich spać. Niemniej jednak, już wtedy powiększano użytkową przestrzeń mieszkalną za pomocą obszytych tkaniną, wysuwanych boków.

Najstarsze zdjęcia kamperów z rozkładanym dachem lub namiotem wysuwanym ponad konstrukcję pojazdu pochodzą z lat trzydziestych XX wieku. Tak duża, płaska i trudna do zagospodarowania w inny sposób powierzchnia, aż prosiła się o to, aby urządzić na niej miejsce do spania.
(autorzy zdjęć nieznani)

Kampery Volkswagen

Podnoszona nadbudówka dachu ma jeszcze jedną ważną cechę. Pozwala, w stosunkowo niskich autach, unieść sufit na tyle wysoko, że wewnątrz daje się swobodnie stać. Jednym z pionierów, który połączył unoszony sufit i dach sypialny w jedno rozwiązanie, była firma Volkswagen. Campervany tego producenta oraz te zbudowane na bazie jego samochodów są od lat przykładem optymalnego wykorzystania przestrzeni mieszkalnej. Przy tej okazji nie można pominąć tak ważnych w historii karawaningu samochodów, jak Volkswagen Westfalia Camper oraz bardziej współczesny Volkswagen California.

Kamper Volkswagen

Źródło: Wikipedia, autor zdjęcia: Paul Palmer.

Jednym z najciekawszych campervanów na bazie Volkswagena jest Doubleback, model z 2013 roku.

Nie tylko vany

Adrtia Coral 2017

Źródło: www.adria-mobil.com

Koncepcja podniesionego dachu w małych samochodach turystycznych wydaje się być pozadyskusyjna i mieć same zalety. Nie jest to jednak tak oczywiste dla producentów klasycznych kamperów. Choć i dla nich, umiejscowienie dodatkowych łóżek stanowi nie lada wyzwanie.

Tradycyjna alkowa, czyli nadbudówka nad kabiną kierowcy, to najbardziej powszechne i najtańsze rozwiązanie. Aczkolwiek ma ono szereg istotnych wad. Można w niej spać jedynie w poprzek samochodu, co powoduje, że szerokość kampera musi być odpowiednio duża. Minimum to 225 cm. Negatywnie wpływa ona również na aerodynamikę pojazdu. Niezależnie od tego jak opływowe kształty wprowadzają producenci, alkowa pozostanie bryłą z nawisem ponad kabiną.

Inną koncepcją są łóżka podwieszane i opuszczane spod sufitu. Spotyka się je najczęściej w dużych kamperach, połowicznie lub całkowicie zintegrowanych. Wadą tego rozwiązania jest znaczne ograniczenie przestrzeni wewnątrz. Większość z tych konstrukcji wymaga przygotowania miejsca, np. złożenia stolika czy rozłożenia siedzeń, przed opuszczeniem łóżka.

Jednym z pierwszych współczesnych kamperów, w którym zastosowano rozkładany dach był Hymer Van 512 Silverline z 2009 roku.

Hymer Van 512 Silverline

Źródło: FavCars.com

Jednak prawdziwy renesans dachy sypialne przeżywają w ostatnich kilku latach. Jest to związane z dynamicznym rozwojem rynku camper vanów (kamperów zbudowanych w oparciu o samochody dostawcze). Łóżko na dachu okazało się bowiem doskonałym sposobem na zapewnienie pełnowymiarowych miejsc do spania dla wszystkich pasażerów samochodu. Od czasu, gdy firma SCA (lider w branży podnoszonych dachów) wprowadziła na rynek modele SCA 212 i SCA 214, dedykowane do samochodów Fiat Ducato, Peugeot Boxer i Citroen Jumper, wielu europejskich producentów dodało tę opcję do swoich ofert.

Dach sypialny wnętrze

Żródło: www.vantourer.de

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

Najnowsze artykuły