
Jak otworzyć wypożyczalnię kamperów?
Spis treści
Wypożyczalnia kamperów jako pomysł na biznes? Jesteśmy przekonani, że myśli o tym bardzo wiele osób, które kochają podróże kamperem. Niemal każde forum internetowe związane z caravaningiem zawiera wątki o tematyce dotyczącej otwierania i prowadzenia wypożyczalni kamperów.
W Polsce działa kilkadziesiąt wypożyczalni, a co roku otwiera się przynajmniej kilka nowych firm, oferujących wynajem pojazdów rekreacyjnych, kempingowych. Są to najczęściej małe, prywatne przedsiębiorstwa, których flota na początku działalności to od 2 do 4 kamperów. Jednocześnie wielu posiadaczy takich pojazdów, którzy kupili je na własny użytek, chciałoby je wynajmować w czasie, kiedy sami nie podróżują. W ten sposób można przecież pokryć przynajmniej część kosztów związanych z posiadaniem i utrzymaniem kampera. W serwisach ogłoszeniowych znajdziemy wiele ogłoszeń w kategorii „wynajem kampera prywatnie”.
Otwierając wypożyczalnię kamperów motorhome.pl, my również zapragnęliśmy zamienić pasję w biznes. W poniższym artykule dzielimy się naszymi doświadczeniami. Mówimy otwarcie o trudnościach, kosztach i wyzwaniach. Zwracamy uwagę na to, o czym trzeba pamiętać i co trzeba wiedzieć, zakładając taką firmę. Piszemy o tym, co zrobić, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów. Podpowiadamy, jak oszacować potencjalne przychody i jak policzyć, czy to się opłaca.
Wybór floty
Wybór rodzaju i marki kamperów to jedne z pierwszych decyzji, jakie trzeba podjąć, otwierając wypożyczalnię. Również jedne z najważniejszych i to z wielu powodów. Wybór ten jest między innymi ściśle związany z grupą docelową, do której adresowana będzie oferta.
Rodzaj kampera
Większość wypożyczalni w Polsce oferuje kampery pięcio- lub sześcioosobowe, typu pół integra oraz alkowa. Nieliczne mają w ofercie kampery typu integra. Pojazdy kempingowe na bazie „blaszaka” zdarzają się najrzadziej. Ilość kamperów typu VW California lub Mercedes Marco Polo, czyli bez łazienki i z podnoszonym dachem, można policzyć na palcach jednej ręki. Dlaczego? Ze względu na cenę zakupu.
Sprawą oczywistą jest, że im więcej kosztuje kamper, tym wyższa musi być stawka za jego wynajem. W przypadku kamperów zintegrowanych jest zrozumiałe, że ich wynajem kosztuje najwięcej. Są to najdroższe modele, jakie oferują producenci czołowych marek. Cena zakupu na poziomie od 350 do nawet 500 tysięcy złotych nie jest zaskoczeniem. Zaskakujące natomiast bywają ceny pojazdów małych. Wspomniana California, w wersji z kuchnią – czyli Ocean, z odpowiednio bogatym wyposażeniem może kosztować znacznie ponad 300 tysięcy złotych.
Wybór marki
Co więcej, kamper kamperowi nierówny. Pojazdy różnych marek, o podobnych parametrach i niemal identycznym rozkładzie wnętrza mogą mieć ceny różniące się nawet o kilkadziesiąt procent. Wynika to z jakości użytych materiałów oraz standardu wyposażenia. To dlatego, wielu producentów ma w swojej ofercie całą linię modelową, pod własną, tańszą marką. I tak dla przykładu: Adria swoje tańsze kampery sprzedaje jako Sun Living, Hymer jako Carado, Knaus ma Weinsberg’a, a Dethleffs budżetowego Sunlight’a. Inne marki jak Pilote, Roller Team, Chausson, czy Benimar „wpasowują” się gdzieś pomiędzy kampery z górnej i dolnej półki, zarówno pod względem ceny, jak i jakości. Cudów nie ma. Wyższa jakość wykonania musi pociągać za sobą wyższe koszty produkcji i wyższą cenę sprzedaży. Producentów i marek jest zresztą znacznie więcej, a wybór nie jest wcale prosty.
Warto przy okazji odnotować, że kampery marek luksusowych, takich jak na przykład Niesmann+Bischoff, Laika czy choćby Carthago, nie pojawiają się w ofertach wypożyczalni, nie tylko w Polsce.

Wybór modelu / modeli
Serwis i dostępność części zamiennych
Niemal po co drugim wynajmie zachodzi konieczność mniejszych lub większych napraw. Czasem są to drobiazgi, jak gumki pod rusztem w kuchence gazowej czy zgubiona uszczelka w korku kasety toalety chemicznej. Czasami poważniejsze szkody jak połamana moskitiera w drzwiach bocznych czy uszkodzone elementy mebli.
Serwis i możliwość szybkiego usunięcia awarii są kluczowe dla działania wypożyczalni. W wysokim sezonie, kiedy pomiędzy wynajmami jest – w najlepszym wypadku – kilka dni, żadna wypożyczalnia nie może sobie pozwolić na kilkutygodniowe oczekiwanie na miejsce w warsztacie czy dostawę części zamiennych. W mniejszym stopniu dotyczy to bazy, czyli podwozia (samochodu), na którym zbudowano kampera. Znacznie trudniej może być w przypadku elementów zabudowy.
O ile lodówki, kuchenki, toalety itd. i części do nich są stosunkowo łatwo dostępne w sieci dystrybutorów marek takich jak Dometic, Thetford, Thule czy Fiamma, o tyle elementy mebli można zazwyczaj zakupić tylko u producenta kampera. Jeśli firma jest np. z Włoch czy Francji, a jest akurat początek sierpnia, to trudno liczyć na dostawę przed zakończeniem okresu urlopowego. W praktyce nie wcześniej niż we wrześniu.
Dostępność serwisu i części zamiennych powinna być zatem jednym z głównych kryteriów wyboru marki. Warto też pamiętać, że droższe kampery, których zabudowy wykonano z wyższej jakości materiałów, są zazwyczaj mniej podatne na uszkodzenia wynikające z intensywnej eksploatacji. Taki, droższy w zakupie pojazd będzie też z reguły w lepszym stanie w momencie, gdy zapadnie decyzja o jego sprzedaży i wycofaniu z wynajmu.
Grupa docelowa
Niemal wszystkie współcześnie produkowane kampery zapewniają wysoki standard podróżowania nimi. Jednak to, jak wyposażony jest kamper wciąż ma istotne znaczenie dla komfortu użytkowania.
Automatyczna skrzynia biegów, automatyczna klimatyzacja w kabinie kierowcy, radio z zestawem głośnomówiącym i możliwością odtwarzania muzyki, również z telefonu, tempomat, czujniki parkowania, a czasem również kamera cofania. To elementy wyposażenia samochodu, o które często pytają klienci. Panele solarne, ogrzewanie Truma Diesel lub Webasto, markiza, a także klimatyzacja części mieszkalnej, to opcje niemal obowiązkowe na liście wyposażenia. Obowiązkowe, o ile chcę się powalczyć o klientów, którzy za jakość są gotowi zapłacić nieco wyższą cenę.
Na drugim końcu skali są klienci, którzy szukają kamperów w możliwie niskim budżecie. Są gotowi „przemęczyć się”, jeżdżąc pojazdem napędzanym słabszym silnikiem, z klimatyzacją ustawianą ręcznie i bez tempomatu. Są też tacy, którzy zaakceptują podróż kamperem starszym, np. dziesięcioletnim.
Warto dobrze zastanowić się, do jakiej grupy kierowana będzie oferta wypożyczalni i z myślą o tych klientach wybrać markę i skonfigurować wyposażenie zamawianych pojazdów.
Ubezpieczenie kampera na wynajem
Wybór firmy ubezpieczeniowej

Mała szkoda, duży problem
W przypadku likwidacji szkody komunikacyjnej, zdarzenie obciąża historię właściciela pojazdu. Dzieje się tak, nawet jeśli szkodę spowoduje klient wypożyczalni. Kiedy przyjdzie czas na przedłużenie polis na kolejny rok lub ubezpieczenie nowo zakupionego pojazdu, historia szkody zostanie uwzględniona przy kalkulacji wysokości składek. Dotyczy to wszystkich posiadanych pojazdów, nawet jeśli szkoda była tylko jedna.
Co więcej, przed nieoczekiwanym wzrostem kosztów ubezpieczenia nie zabezpiecza nawet, oferowana przez wiele towarzystw, ochrona wysokości składki. To znaczy zabezpiecza, ale tylko ten jeden pojazd.
Dla przykładu, jeśli wypożyczalnia ma 4 kampery, jeden w danym sezonie uczestniczył w kolizji drogowej, a szkodę zlikwidowano z ubezpieczenia, to zwyżka stawki wynikająca z historii szkodowości, w kolejnym roku obejmie co najmniej trzy z posiadanych pojazdów.
Są dwa sposoby na zminimalizowanie tego ryzyka. Pierwszy to posiadanie większej ilości pojazdów, zazwyczaj od 6 w górę, objętych ubezpieczeniem flotowym. Drugie to sfinansowanie zakupu w leasingu, w którym ubezpieczającym pozostaje firma leasingowa.
Najważniejszy numer VIN
Żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie przygotuje kalkulacji składki bez kilku podstawowych informacji. Jedną z tych wymaganych jest numer VIN pojazdu, który oczywiście można podać dopiero, gdy zamówiony kamper ma już wszystkie dokumenty. W praktyce tuż przed odbiorem.
Wyceny kosztów polis, dla niemal identycznych pojazdów o zbliżonej wartości, różnią się od siebie czasami o kilkadziesiąt procent. Trudno jednoznacznie stwierdzić, dlaczego tak jest, ale cena ubezpieczenia zależy czasem nawet od daty pierwszej rejestracji.
To ogromne utrudnienie dla wszystkich, którzy dopiero zaczynają prowadzenie wypożyczalni, bo do ostatniej chwili nie można przewidzieć, ile dokładnie będzie kosztowało ubezpieczenie kampera. A mowa tutaj o kwotach w granicach od 9 do nawet blisko 20 tysięcy złotych netto* rocznie.
*Ubezpieczenia obłożone są zerową stawką podatku VAT
Wynajem zarobkowy
Kamper użytkowany komercyjnie, aby był objęty ochroną ubezpieczeniową, musi mieć polisę z włączoną opcją wynajmu zarobkowego. Wiąże się to ze wzrostem wysokości składki o kilkadziesiąt procent. Dla firmy ubezpieczeniowej, opcja ta stanowi zabezpieczenie zwiększonego ryzyka związanego z wynajmem. Nie zabezpiecza jednak wypożyczalni praktycznie przed żadnym z ryzyk wynikających z tej działalności. To jest w szczególności przed przywłaszczeniem pojazdu oraz uszkodzeniami wyposażenia części mieszkalnej. Chodzi o szkody, które nie powstały w wyniku zdarzeń w ruchu komunikacyjnym. Uszkodzenia sprzętu powstałe na kempingu, np. w wyniku niewłaściwego użytkowania lub w wyniku działań osób trzecich nie są objęte polisą AC.
przywłaszczenie to nie kradzież
Przywłaszczenie – występek polegający na włączeniu cudzej rzeczy ruchomej lub cudzego prawa majątkowego do swojego majątku. Przywłaszczona rzecz musi wcześniej znajdować się w legalnym posiadaniu sprawcy, chociażby wskutek jej znalezienia. - źródło: Wikipedia
Pojazd specjalny kempingowy
Regulamin, umowa i obsługa prawna
Działanie w obszarze rynku konsumenckiego i kierowanie usług przede wszystkim do klientów indywidualnych, obwarowane jest szeregiem przepisów prawa, których przestrzeganie jest jednym z kluczowych obowiązków przedsiębiorcy. Ramy narzucone przez prawo, nie pozostawiają zbytniej swobody, słusznie chroniąc przede wszystkim interes konsumentów. Dlatego niezwykle ważne jest, aby regulamin oraz umowy podpisywane z klientami regulowały wszystkie istotne kwestie związane z tego rodzaju działalnością.
Trzeba uwzględnić i przewidzieć niemal wszystkie możliwe scenariusze, tak aby w sprawach nieuregulowanych w przepisach ogólnych, interes wypożyczalni został odpowiednio zabezpieczony. Nie każdy prawnik i nie każda kancelaria poradzi sobie z przygotowaniem takiego zestawu dokumentów. Potrzebne są: zrozumienie natury tego biznesu oraz umiejętność postawienia się w roli wynajmującego. Dlatego na obsłudze prawnej zdecydowanie nie warto oszczędzać.
Księgowość
Strona internetowa
Zawartość strony internetowej
Witryna internetowa może być prostą, jednostronicową wizytówką, ale lepiej, jeśli ma kilka podstron, jasno precyzujących ofertę wypożyczalni oraz jej zalety w stosunku do konkurencji. Nie wolno zapominać o cenniku, warunkach wynajmu, a także o kalendarzu dostępności. Z formalnego punktu widzenia obowiązkowo zamieścić należy politykę prywatności. To absolutne minimum, jeśli chodzi o zawartość strony.
Chcąc uatrakcyjnić stronę, warto stworzyć mechanizm rezerwacji on-line. Można też pomyśleć o prowadzeniu bloga, jednak wiąże się to z koniecznością wygospodarowania czasu na tworzenie wartościowych wpisów. Należy trzymać się zasady, że lepiej nie publikować wcale niż pisać artykuły niskiej jakości.
Pozycjonowanie
Niemal każdy potencjalny klient wypożyczalni, poszukiwanie kampera rozpoczyna w wyszukiwarce Google. Większość osób najczęściej przegląda wyniki wyszukiwania tylko na pierwszej stronie, rzadziej na drugiej. Na trzecią i kolejne strony zagląda niewielu. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby strona internetowa wypożyczalni znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
W dużym uproszczeniu pozycja w wynikach wyszukiwania zależy od kilku czynników. Najważniejsze z nich to: wiek i historia domeny, jakość treści zawartych na stronie, ilość i jakość linków zewnętrznych prowadzących do strony oraz rozpoznawalność marki w Internecie.
Pozycjonowanie strony jest bardzo trudnym zadaniem. Nawet przy sporym budżecie, na efekty pozycjonowania zupełnie nowej strony trzeba czekać od minimum sześciu do nawet osiemnastu miesięcy. Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem stron twierdzą wręcz, że w branżach bardzo konkurencyjnych, nie można obecnie wprowadzić nowej witryny do top 10 wyników wyszukiwania.
Reklama w Google Ads.
Reklama w Google Ads to płatna usługa, polegająca na tym, że w ramach kampanii reklamowej, adres strony internetowej pojawi się powyżej lub poniżej listy adresów z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Takie linki są oznaczone ramką „Reklama” (ang. „Ad”).
Opłacenie reklamy nie gwarantuje jednak sukcesu. Duże znaczenie ma treść oraz wysokość stawki, która zostanie zaproponowana za wyświetlenie przygotowanej reklamy. To czy Google wyświetli reklamę, zależy w dużym stopniu od konkurencji, czyli ilości firm, które za to zapłaciły w tym samym czasie oraz od budżetów, które na ten cel przeznaczyły. Ponownie, w pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że kto da więcej, ten ma pierwszeństwo na liście reklam. W praktyce skuteczne kampanie Google Ads mogą okazać się dość kosztowne.
Media społecznościowe
Reklama i portale ogłoszeniowe
Oprócz narzędzi firmy Google oraz możliwości promowania firmy, jakie dają portale społecznościowe, można również skorzystać z oferty licznych płatnych i bezpłatnych portali ogłoszeniowych. W tym wypadku jednak należy być świadomym licznej konkurencji. Np. na portalu OLX, w chwili pisania tego artykułu, na hasło „wynajem kampera”, w wynikach wyszukiwania pojawiało się 181 ogłoszeń.
W Polsce działają również portale branżowe, które z racji długiej historii funkcjonowania na rynku, dobrze pozycjonują się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Na swoich stronach, oferują one możliwość płatnego umieszczenia wizytówek firm wypożyczających kampery i przyczepy kempingowe.
Niezależnie od tego, czy i jaka forma płatnej reklamy zostanie wybrana, należy pamiętać o tym, że klienci są obecnie wyczuleni na wszelkie próby nachalnej sprzedaży produktów i usług. Reklama w klasycznej postaci przestaje być skuteczna, a zastosowana nieumiejętnie może wywołać skutek odwrotny do zamierzonego.

Celebryci, blogerzy i inni influencerzy
Gdy tylko działania, związane z promowaniem i poprawianiem widoczności firmy w Internecie, zaczynają przynosić efekty, można się spodziewać pierwszych „propozycji współpracy” ze strony osób mniej lub bardziej znanych. Czasem są to rzeczywiście osoby z pierwszych stron gazet, nie tylko plotkarskich, ale częściej to blogerzy lub osoby, które zebrały społeczności fanów na Instagramie, Youtube lub Twitterze, liczące kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy osób (czasami nawet więcej). Mechanizm i treść propozycji są zawsze takie same. Upraszczając: „Dajcie nam kampera, a my o was napiszemy pochlebny artykuł, nakręcimy krótki film z wyjazdu, opowiemy na naszym blogu i umieścimy ładne zdjęcia na naszym Instagramie”.
Czy takie działanie może być skuteczne i rzeczywiście przełożyć się na wzrost liczby klientów wypożyczalni? Każdy powinien zdecydować samodzielnie. Jednak zanim nawiąże się współpracę tego typu, warto sprawdzić, kto ją oferuje. Na przykład są osoby znane i popularne, ale wśród swoich fanów mają głównie ludzi młodych lub bardzo młodych, którzy, na razie, klientami wypożyczalni być nie mogą (ze względu na wiek). Warto też wiedzieć, że fanów można zdobywać na różne sposoby. Dość popularne jest ich kupowanie. Takie nieuczciwe praktyki łatwo rozpoznać. Jeśli na przykład fanpage na Facebooku ma 27 tysięcy osób obserwujących, a pod postami brak komentarzy i polubień, to można być niemal pewnym, że coś tu nie gra. Albo publikowane treści są tak niskiej jakości, że nikt ich nie lubi, albo fanów pozyskano wśród osób zupełnie nie zainteresowanych tematem, płacąc za polubienia strony lub kupując gotowe profile, albo (najczęściej) wszystkiego po trochu.
Współpraca barterowa
Jako wypożyczalnia motorhome.pl nigdy i z nikim nie podjęliśmy współpracy, polegającej na udostępnieniu kampera na wyjazd w zamian za pochlebny artykuł lub darmową reklamę. Wprawdzie niespodziewanie, wśród naszych klientów mieliśmy osoby znane (również bardzo znane), ale wynajmowaliśmy im kampery na normalnych, komercyjnych zasadach. Jeśli którejkolwiek z tych osób zdarzyło się opublikować w mediach społecznościowych informacje o podróży lub zdjęcia z naszym kamperem w tle, to robiły to dlatego, że same chciały i bez jakichkolwiek wzajemnych zobowiązań.
Od samego początku odmawiamy podejmowania współpracy barterowej tego typu. Konsekwentnie trzymamy się tej zasady, bo uważamy, że byłoby to nieuczciwe w stosunku do naszych klientów.
Konkurencja
Zdrowa konkurencja motywuje, a przynajmniej powinna motywować, do jeszcze cięższej pracy. To dzięki konkurencji firmy rozwijają się, dopracowują oferty i ciągle pracują nad poprawą jakości. To naturalne i korzystne dla wszystkich, w szczególności dla klientów. Nie inaczej jest w branży karawaningowej. Znane i działające od lat wypożyczalnie kamperów, mają ugruntowaną pozycję i często spore grono wiernych klientów. Co roku powstaje przynajmniej kilkanaście nowych wypożyczalni, a ich właściciele nierzadko wykazują się sporą kreatywnością w poszukiwaniu niszy, właśnie dla siebie. W ten sposób oferta staje się bardziej urozmaicona, a klientom łatwiej znaleźć pojazd dostosowany do własnych potrzeb i wymagań.
Czasem jednak trafiają się prawdziwi „Janusze biznesu”. Ludzie bez pomysłu i własnej inicjatywy, bez skrupułów żerujący na pracy innych, kradnący własność intelektualną, jak zdjęcia i treści artykułów. Nie da się temu skutecznie przeciwdziałać, o ile nie zostało naruszone prawo. Trzeba nauczyć się funkcjonować w takim otoczeniu. Przydaje się umiejętność monitorowania takich zachowań i odpowiedniego reagowania na nie. Przykładem niech będzie otwarta niedawno wypożyczalnia na południu Polski, której właściciel jako nazwę swego biznesu wybrał „Motorhome Poland” (MotorhomePoland). Nie przewidział tylko, że ogłaszając się na portalach internetowych, niechcący przekierowuje część swoich potencjalnych klientów do nas. No cóż, trudno się dziwić, że nie przewidział.
Wypożyczalnia kamperów – opłacalność
Czas na podsumowanie i kilka słów, w temacie opłacalności prowadzenia wypożyczalni samochodów kempingowych. Na początek na warsztat trafią przychody. W drugiej kolejności koszty. Czy opłaca się prowadzić wypożyczalnię kamperów? Każdy powinien odrobić zadanie domowe i policzyć przewidywany wynik finansowy we własnym zakresie. Poniżej znajduje się podpowiedź jak to zrobić i o czym pamiętać, żeby nie popełnić błędu.
Przychody
Nie jest tajemnicą, że sezon na wynajem kamperów jest w Polsce bardzo krótki. Zaczyna się z końcem roku szkolnego i trwa do końca sierpnia. W wakacje, pomimo rosnącej ilości wypożyczalni, popyt wciąż znacznie przewyższa podaż. Większość z firm nie ma w tym czasie problemu ze znalezieniem klientów na oferowane pojazdy. Znacznie trudniej jest poza sezonem. W okresie od początku kwietnia do końca czerwca oraz we wrześniu zainteresowanie jest o wiele mniejsze.
Udostępniając pojazd do wynajmu i zapisując poszczególne rezerwacje, warto uwzględnić kilka dni przerwy pomiędzy wynajmami. Taki margines czasowy może się przydać w przypadku konieczności dokonania napraw ewentualnych uszkodzeń.
Należy także pamiętać o tym, że nie zawsze klienci będą wynajmować pojazd wtedy, kiedy jest to najkorzystniejsze z punktu widzenia działania wypożyczalni. Czasami jeden klient oddaje kampera w poniedziałek, a następny chce go wynająć od kolejnej soboty lub nawet niedzieli. To niestety oznacza postój i kilka bezproduktywnych dni.
Do szacowania przychodów można zatem bezpiecznie przyjąć, że każdy kamper będzie wynajęty przez około od 45 do 55 dni w czasie wakacji i mniej więcej przez tyle samo dni, łącznie w pozostałych miesiącach. W zależności od stawki za dzień i ostatecznej ilości dni, na jaką zostanie wynajęty pojazd, można szacować przychody na poziomie od 45 tys. do 65 tys. złotych brutto. Oczywiście przy założeniu, że kamper nie będzie miał poważnej awarii lub nie zostanie uszkodzony przez najemcę w sposób uniemożliwiający jego wypożyczenie kolejnym klientom.

Wynajmowanie kampera zimą
Niektóre wypożyczalnie oferują kampery w okresie zimowym. Jeśli klienci mają pojechać na przykład na narty, warto pamiętać, że pojazd musi być w pełni przygotowany do eksploatacji w temperaturach poniżej zera.
Co więcej, niewłaściwe użytkowanie, nawet prawdziwie zimowego kampera, może spowodować poważnie i bardzo kosztowne w naprawie uszkodzenia. Uszkodzenia, które nie zawsze są łatwe to zauważenia w czasie odbioru.
Warto zastanowić się, czy opłaca się podejmować takie ryzyko, a jeśli tak, to na jakich zasadach.
Szerzej o kamperach przystosowanych do eksploatacji zimą piszemy w tym artykule:
Koszty
Dokładne policzenie kosztów działalności jest dużo bardziej złożone niż szacowanie potencjalnych przychodów.
Przede wszystkim należy policzyć koszty stałe, związane z prowadzeniem działalności. Chodzi o koszty ponoszone jednorazowo, np. uruchomienie strony internetowej czy przygotowanie przez prawnika regulaminu i wzoru umowy.
Inne koszty są ponoszone co miesiąc. To między innymi składki ZUS, opłaty za prowadzenie księgowości, wynajem biura, prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych, pozycjonowanie itp. Ten rodzaj kosztów rozkłada się proporcjonalnie na wszystkie posiadane pojazdy.
Koszty utrzymania kampera, to przede wszystkim ubezpieczenie, przeglądy, naprawy bieżące związane z eksploatacją, opłata za miejsce parkingowe itp. Do tego dochodzą koszty związane każdorazowo z przygotowaniem kampera do wynajmu. Chodzi o mycie i sprzątanie, wymianę butli z gazem, dolanie AdBlue, uzupełnienie środków czystości, płynu do toalet itp. Jeśli pojazd zakupiony został w leasingu, nie wolno oczywiście pominąć kosztu raty leasingowej.
Jednak największym co do bezwzględnej wartości kosztem, w odniesieniu do każdego z pojazdów, jest utrata jego wartości w czasie, kiedy pojazd jest wynajmowany. To, ile na wartości straci kamper zależy przede wszystkim od tego, jak długo będzie wykorzystywany zarobkowo i ile w tym czasie przejedzie kilometrów. Niektóre wypożyczalnie starają się sprzedać kampery już po pierwszym sezonie, inne eksploatują je nawet przez 4, 5 sezonów. Oczywiście na utratę wartości ma również wpływ cena, a raczej wysokość rabatu, jaką uda się uzyskać w czasie kupowania kampera. Wiadomo, że kupując kilka pojazdów jednocześnie można od dealera lub producenta oczekiwać lepszych warunków, niż te, które otrzymują klienci indywidualni.
Wynik
Kierując się powyższymi wskazówkami, co do sposobu szacowania przychodów i liczenia kosztów, można przygotować sobie arkusz kalkulacyjny, który pozwoli wyliczyć przewidywaną rentowność. Można również wzorować się na zamieszczonym tutaj przykładzie.
Oczywiście, podane wartości są tylko przykładowe i przygotowane zostały na potrzeby tej ilustracji. Szczególnie koszty stałe wymagają dokładnego policzenia, na podstawie rzeczywistych założeń, a następnie odnieść je należy do ilości kamperów we flocie. Co więcej, niewątpliwie koszty te w pierwszym roku działalności, będą wyższe niż w kolejnych.
Warto również zwrócić uwagę, że wynajmowanie kampera przez dwa sezony oznacza, że pojazd sprzedawany jest po niecałych dwóch latach od daty zakupu. W tej sytuacji można odzyskać część składki na ubezpieczenia OC i AC. Jest to korzystne także z punktu widzenia utraty wartości. Odbierając nowy pojazd wiosną, można próbować go sprzedać jesienią kolejnego roku. Trudność czasem polega na tym, że dla wielu producentów rok produkcji samochodu, czyli bazy do zbudowania kampera, nie ma aż takiego znaczenia. W Europie zachodniej ważniejsza jest data pierwszej rejestracji. Dlatego może się okazać, że wiosną otrzymamy auto, którego podwozie wyprodukowano np. jesienią poprzedniego roku.

Wypożyczę swojego kampera!
Wynajmowanie kampera, którego kupiło się na własny użytek, to szczególny przypadek prowadzenia wypożyczalni, w najmniejszej możliwej skali. W takiej sytuacji nie chodzi o to, aby uczynić z wynajmu źródło dochodu, a raczej o to, aby zwróciły się przynajmniej częściowo koszty utrzymania pojazdu. Pamiętać należy, że od strony podatkowej nie wszystkie wydatki związane z kamperem można będzie rozliczyć w kosztach działalności. Także zwrot podatku VAT nie jest możliwy w całości.
Równie trudne i kosztowne, jak w przypadku wypożyczalni na większą skalę, może być przygotowanie wszystkiego, co niezbędne. Zrobienie strony internetowej, napisanie wzoru umowy i regulaminu, znalezienie zaplecza serwisowego dla kampera, to wszystko wymaga czasu i środków niewiele mniejszych, niż jeśli kamperów we flocie miałoby być kilka lub kilkanaście.
Podsumowanie
To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!
Udostępnij!