Affinity Camper Van

Affinity Camper Van

motorhome.pl Pozostałe 5 Komentarze

Nowa marka - Affinity

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2020

Affinity Camper Van to najbardziej oczekiwany debiut nowego kampera na polskim rynku. O tym, że Jacek Jaskot pracuje nad nowym projektem, wiadomo było od dawna. Zapowiedział to w wywiadzie, którego udzielił nam w czerwcu 2019. Co bardziej dociekliwi bez problemu znaleźli, utworzony w lipcu 2019, wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym, zgodnie z którym Jacek Jaskot został prezesem zarządu nowej firmy o nazwie Affinity RV Sp. o.o. z siedzibą w Ozorkowie. Jednak prace nad nowym, produkowanym w Polsce, kamperem utrzymywane były w ścisłej tajemnicy.

Zdjęcia kampera “przyłapanego” w transporcie, na jednym z parkingów przy autostradzie A2, trafiły do internetu dopiero w listopadzie (na facebookowej grupie “Campermajstry”). Szybko wyjaśniło się, że był to pierwszy, zrobiony w Ozorkowie egzemplarz.

Dzisiaj, tj. 10 stycznia 2020, na targach CMT w Stuttgarcie ma miejsce oficjalna premiera tego pojazdu. To właśnie tutaj można oglądać nowe dzieło Jacka w całej okazałości. Dla wszystkich, którzy nie dotrą do Stuttgartu mamy kilka zdjęć i sporą garść informacji o kamperze Affinity. Nareszcie możemy o tym napisać.

Jaki Kamper i dla Kogo?

Wielkość i ciężar, wyposażenie, ilość miejsc do jazdy i do spania, przeznaczenie... każdy z producentów ma w swojej ofercie przynajmniej kilka różnych propozycji.  Oferta kamperów dostępnych na rynku jest ogromna. Czym kierować się przy wyborze kampera i jaki kamper wybrać?

Czytaj...

Camper Vany - nasze testy

Kamper z Polski - porównanie

Affinity vs. Globe-Traveller vs. Grand California

Mieliśmy wyjątkową okazję postawić obok siebie, na jednym kempingu, trzy nowe kampery wyprodukowane w Polsce. To przedstawiciele trzech najpopularniejszych marek. Globe-Traveller Voyager XS, Affinity Camper Van i VW Grand California 600 to kampery przeznaczone dla rodzin 2+2. Sprawdzamy jak się nimi jeździ i jak się w nich mieszka.

Czytaj dalej...

Kamper zaprojektowany od nowa

Określenie, że coś zostało zaprojektowane od nowa, jest ostatnio często nadużywane. W przypadku kamperów bywa nawet, że zmiana kolorów wnętrza, dodanie kilku drobnych usprawnień czy zmiana oklejenia zewnętrznego określana jest mianem rewolucji. Dlatego z pewną rezerwą podchodziliśmy do zapowiedzi Jacka, że nowy kamper będzie zupełnie innym projektem i że zbuduje go od nowa, według zupełnie innych założeń. Nie tylko nie były to próżne przechwałki, ale nowy pojazd rzeczywiście pasuje do swoich czasów.

Przestrzeń

Pewnym zaskoczeniem może być fakt, że jako bazę i model podstawowy, wybrany został Fiat Ducato (i bliźniaczy Peugeot Boxer). Powodów tej decyzji, jak się okazuje, było kilka. Modele rocznikowe 2020 obu samochodów są wyposażone w szereg nowoczesnych systemów elektronicznych poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Asystent zmiany pasa ruchu, system monitorowania martwej strefy, system awaryjnego hamowania czy system monitorowania ciśnienia w oponach znalazły się w standardowym wyposażeniu kampera. Co więcej, w przypadku Fiata Ducato, w standardzie jest automatyczna skrzynia biegów(!).

Znacznie ważniejsze jest jednak to, że pod względem stosunku długości przestrzeni bagażowej do długości ogółem, furgon Fiata wciąż nie ma sobie równych. Jeśli do tego dodamy fakt, że skrzynia ładunkowa tego samochodu nie zwęża się zbytnio w górnej części oraz sporą ładowność, okaże się szybko, że nie ma lepszej bazy do zbudowania kampera.

Fakt, że nie jest to najnowocześniejsza konstrukcja, pod względem udogodnień dla kierowcy czy właściwości zespołu napędowego, niewiele w tej kwestii zmienia. W kamperze więcej czasu spędza się, mieszkając w nim, niż przemieszczając się z miejsca na miejsce. Oczywiście nie zamierzamy za nikogo decydować, ale my zdecydowanie przedkładamy przestronne i wygodne wnętrze nad nowoczesność kabiny. Zresztą w przypadku Fiata z nową automatyczną skrzynią biegów, różnica w stosunku do konkurencji w postaci Craftera czy nawet Sprintera, wyraźnie się zmniejszyła.

Jeśli mowa o wnętrzu kampera, to w Affinity mamy do czynienia z rewolucją. Zmiany, które zaproponował Jacek Jaskot w najnowszym swoim modelu, są innowacyjne i odważne. Takich rozwiązań nie spotkaliśmy jak dotąd w żadnym innym tzw. "blaszaku". Dotyczą one całej części środkowej kampera. Nabrała ona lekkości i co najważniejsze przestrzeni, a to wszystko przekłada się pozytywnie na walory użytkowe.

Kamper Affinity - z zwnątrz
Kamper Affinity - z zewnątrz

Modyfikacje nadwozia

Nie da się nie zauważyć zmian, jakich dokonano w nadwoziu pojazdu. Tuż za przednimi drzwiami zaczyna się wykonane z tworzywa sztucznego przetłoczenie boków, które ciągnie się aż do samego tyłu pojazdu. W najszerszym miejscu osiąga blisko 7 cm z każdej strony. Na pierwszy rzut oka, takie rozwiązanie sugerowałoby ustawienie łóżka w poprzek pojazdu, jednak w Affinity główne miejsca do spania znajdują się na łóżku francuskim. Przetłoczenia pozwoliły między innymi na zwiększenie szerokości materaca, ale o tym w dalszej części artykułu.

Drugą istotną zmianą widoczną z zewnątrz jest zmodyfikowany dach, w jego przedniej części. Ładnie wyprofilowany element z tworzywa sztucznego pozwolił na zamontowanie dużego, czołowego okna dachowego i nadał całej konstrukcji nowoczesnego wyglądu.

Wnętrze

Do wnętrza prowadzi wygodne wejście, z wysuwanym stopniem elektrycznym o szerokości aż 70 cm. W miejscu, w którym w większości kamperów tego typu mamy moduł kuchenny, w Affinity jest stosunkowo wąska szafka. Dalej mamy wyjątkowo szerokie przejście obok ławki pasażerów i obszerną kuchnię umieszczoną centralnie. Kuchnię w kształcie litery L! Układ z narożnikowym zlewem, kuchenkę gazową na dwa palniki za ławką pasażerów i lodówkę po lewej stronie, przy zlewie pokocha wielu. To rozwiązania, które będzie mile widziane przez wszystkich, którzy lubią gotować w kamperze, a także gotować wspólnie. Do gustu przypadnie ona również rodzinom z małymi dziećmi. Teraz w kamperowej kuchni dzieci będą mogły bawić się na podłodze w czasie, gdy rodzice będą przygotowywać posiłki. Nad kuchnią zamontowano nowoczesne okno z elektrycznym wentylatorem, które przyda się najbardziej, w momencie, gdy we wnętrzu zgromadzą się opary znad garnków.
Kamper Affinity - wnętrze
Kamper Affinity - wnętrze
Kamper Affinity - wnętrze

Łóżko francuskie

Miejsca do spania w Affinity to prawdziwy pokaz umiejętności projektowania małych i funkcjonalnych wnętrz. Większości z zastosowanych tu rozwiązań nie spotkamy w żadnym innym kamperze.

O głównym łóżku, w układzie francuskim już wspomnieliśmy. Tylko pozornie rozwiązanie to przypomina łóżka znane z wcześniejszych projektów Jacka, oznaczonych symbolami X lub XS. Umiejscowienie łóżka obok łazienki to w zasadzie jedyne podobieństwo.

Ręka do góry, kto lubi poczytać na łóżku, w wygodnej pozycji. W Affinity, tylne łóżko ma szerokość 129 cm (dzięki poszerzeniu nadwozia) i wyposażono je w stelaż wielofunkcyjny. Po pierwsze jest on przesuwny. Pozwala na zsunięcie łóżka w ciągu dnia, zapewniając podparcie pod plecy w czasie, chociażby czytania, a także dodając do kuchennej przestrzeni niezwykle cennych, dodatkowych 30 cm. Wieczorem, po rozsunięciu stelaża otrzymuje się miejsce do spania o długości 192 cm i nawet bardzo wysokie osoby nie powinny narzekać, bo łóżka, na długość, nie ogranicza żadna ściana ani szafka.
Stelaż można również podnieść w przedniej jego części, co bardzo ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej.

Dodatkowo łóżko posiada elektryczną windę, dzięki której można je podnieść na tyle wysoko, aby do bagażnika swobodnie wprowadzić dwa rowery dla dorosłych. To najbardziej funkcjonalne i zaawansowane rozwiązanie głównego łóżka, jakie mieliśmy okazję kiedykolwiek oglądać, w jakimkolwiek kamperze tego typu.

Kamper Affinity Łóżko Główne
Kamper Affinity Łóżko Główne
Kamper Affinity Łóżko Główne
Kamper Affinity Bagażnik na rowery

Ławka dla pasażerów

Zapewnienie miejsca do spania dla czterech osób w kamperze tej wielkości zawsze było nie lada wyzwaniem. I chociaż od dawna stosuje się w tym celu łóżka piętrowe, to nikt wcześniej nie zaproponował równie prostego i genialnego pomysłu.
W kamperze Affinity ławka pasażerów jest rozkładana. Kilka prostych ruchów i w czasie kilkunastu sekund zmieniamy ją w dwupoziomowe łóżko. Łóżko pełnowymiarowe dodajmy. Górny poziom ma 192 cm długości i 67 cm szerokości, a dolny jest tylko o 10 cm krótszy. Całość rozkłada się i składa praktycznie bez wysiłku, bo w krytycznych momentach użytkownikowi pomagają idealnie dobrane sprężyny gazowe. Górny poziom może zostać wyposażony w opcjonalną siatkę zabezpieczającą. Pod ławką znalazło się nawet miejsce na przechowywanie pościeli, które może również służyć za trudno dostępny schowek na rzeczy wartościowe.
Warto wspomnieć, że w pozycji złożonej, ławka zapewnia stosunkowo wygodne miejsca do jazdy. Kąt nachylenia oparcia jest odpowiedni, siedzisko stosunkowo długie, a materace sprężyste i dobrze wyprofilowane.

Kamper Affinity Rozkładana ławka
Kamper Affinity Rozkładana ławka
Kamper Affinity Rozkładana ławka
Kamper Affinity Rozkładana ławka

System elektryczny

Tutaj producent postawił na rozwiązanie modułowe. System wyposażony jest między innymi w dwie ładowarki sieciowe 230 V, które po podłączeniu do zewnętrznego źródła zasilania zapewniają ładowanie zarówno akumulatora części mieszkalnej, jak i akumulatora samochodowego. Ten pierwszy to bateria żelowa o pojemności 120 Ah, dedykowana między innymi do zastosowań w kamperach i jachtach. System jest też przygotowany do obsługi akumulatorów litowo-jonowych. Wystarczy jedna drobna zmiana ustawień, aby ładowarka zaczęła prawidłowo współpracować z tym nowoczesnym typem baterii. Również podłączenie paneli fotowoltaicznych nie stanowi żadnego problemu. Oba rozwiązania dostępne są jako opcja, a instalacji może dokonać autoryzowany dealer.  Duży i przejrzysty dotykowy panel sterowania dostarcza wszystkich niezbędnych informacji. Panel występuje w dwóch wersjach, bardziej złożonej z kolorowym ekranem lub uproszczonej, ale za to niezwykle przejrzystej wersji z piktogramami. Nam zdecydowanie bardziej podoba się ta druga opcja.
Warto wspomnieć, że we wnętrzu kampera oprócz standardowych gniazd 230 V, 12 V oraz USB znajdziemy również bezprzewodową ładowarkę do telefonów, które mogą być w ten sposób ładowane.

Kamper Affinity System Elektryczny
Kamper Affinity Ładowarka Bezprzewodowa
Panel sterowania - system elektryczny
Panel sterowania - system elektryczny

Woda zdatna do picia

Wszyscy ci, którzy sporo podróżują wiedzą doskonale, że na kempingach czy parkingach dla kamperów coraz częściej spotkać można dystrybutory wody pitnej. Dlaczego zatem nie pójść za ciosem i nie umożliwić użytkowania wody zdatnej do picia w kamperze?
I tak w Affinity, cała instalacja od najmniejszej złączki, przez najkrótszą rurkę a na zbiornikach do wody skończywszy, posiada międzynarodowe atesty dla urządzeń stosowanych do dystrybucji wody pitnej. Koniec z niezliczoną ilością plastikowych butelek w szafkach czy bagażniku. Instalacja wodna w całości została umieszczona w przestrzeniach ogrzewanych. Zbiornik wody czystej nad tylnym lewym kołem, zbiorniki wody szarej i wszystkie elementy instalacji pomiędzy podłogami. Na marginesie, podwójna podłoga jest teraz dodatkowo ogrzewana, co sprawia, że mamy do czynienia z kamperem, którego można swobodnie użytkować zimą.

Dystrybucja wagi

Prawidłowa dystrybucja wagi to ciekawy, ale niekoniecznie oczywisty temat, w kontekście optymalnego projektowania kamperów. Dla większości osób jasne jest, że kamper powinien być możliwie najlżejszy, tak aby z pasażerami, płynami w zbiornikach, wyposażeniem i bagażami zmieścić się limicie dopuszczalnej masy całkowitej. Jest jednak drugi wymiar wyzwań związanych z wagą. Chodzi o dopuszczalny nacisk na poszczególne osie.

W przypadku kamperów, które zbiornik wody czystej mają pod ławką pasażerów, a zbiornik wody szarej pod podłogą w centralnej części, występuje spore ryzyko, przekroczenia limitu nacisku na przednią oś pojazdu. W przypadku kamperów typu półintegra i integra, problem nie jest tak istotny, bo duży bagażnik (garaż) i jego zawartość skutecznie równoważą cięższą przednią część pojazdu. W blaszakach, gdzie nie ma nawisu za tylnym kołem, tak łatwo już nie jest. W efekcie przód większości tego typu kamperów „nurkuje”. Widać to szczególnie dobrze na różnego rodzaju targach karawaningowych. Posadzki hal targowych są zazwyczaj idealnie wypoziomowane, a mimo to większość vanów stoi z uniesionym tyłem.

W Affinity zbiornik wody czystej umieszczony został nad lewym, tylnym nadkolem. Zbiornik wody szarej, po prawej stronie pod podłogą. Zaczyna się na wysokości drzwi przesuwnych, a kończy pod łazienką, z tyłu. Butla z gazem i akumulator części mieszkalnej są równie blisko tylnej osi. W efekcie, podczas normalnej eksploatacji, mamy w tym kamperze do czynienia ze znacznie lepszym rozłożeniem masy niż w większości pojazdów tego typu.

Przy okazji udało się rozwiązać inny dotkliwy dla użytkowników problem. Szara woda wylewa się z tego kampera bardzo, ale to bardzo szybko. Ułożenie zbiornika i umiejscowienie zaworu sprawiają również, że wylewa się do samego końca, a zbiornik pozostaje pusty.

Materiały

Wnętrze kampera prezentuje się niezwykle atrakcyjnie również za sprawą zastosowanych materiałów. Przyjemna kolorystyka, miękkie i ładnie przeszyte tkaniny na ścianach oraz połączenie skóry i tkanin na fotelach sprawiają, że mamy do czynienia z wnętrzem przytulnym i praktycznym jednocześnie. O ile komuś taka estetyka odpowiada, bo przecież o gustach się nie dyskutuje, to raczej nie znudzi się szybko. Nie ma tu ekstrawagancji ani eksperymentowania. Nie znajdziemy we wnętrzu niczego, co mogłoby budzić kontrowersje.

Na najwyższym poziomie jest również trwałość. Wszystkie laminaty to HPL (High Pressure Laminate), a przy wyborze tkanin ich odporność na zużycie była jednym z podstawowych kryteriów wyboru.

Jednak największej rewolucji w zastosowanych materiałach nie widać gołym okiem. W miejsce powszechnie używanych lekkich sklejek z drewna, wszystkie fronty i elementy nośne szafek wykonane zostały z ultralekkiej płyty typu “sandwich”. Zewnętrzne warstwy płyty to stosunkowo cienka, kilkumilimetrowa sklejka. Środek wypełnia spienione tworzywo sztuczne. Całość zachowuje sztywność i wytrzymałość zwykłych płyt, zapewniając jednocześnie spore oszczędności na wadze kampera. Pewną trudność stanowi obróbka tego typu materiałów, która wymaga odpowiednich narzędzi. W połączeniu z dość wysoką ceną sprawia to, że takie płyty stosowane są tylko w kamperach z najwyższej półki i to nie wszystkich.

Kamper Affinity Łazienka
Kamper Affinity uchwyty na napoje
Materiały
Materiały

Ceny

Niewykluczone, że to jedna z najciekawszych nowinek, jaką na rynek wprowadza właśnie marka Affinity. Tego kampera praktycznie nie można konfigurować! Można go kupić na bazie Peugeot’a Boxera lub Fiata Ducato. W pierwszym przypadku otrzymamy manualną, w drugim automatyczną skrzynię biegów. W obu przypadkach kamper będzie w kolorze białym, na 16” aluminiowych kołach. W obu przypadkach będzie doskonale wyposażony.

  • Automatyczna klimatyzacja
  • System monitorowania pasa ruchu AFIL
  • System automatycznego hamowania i ostrzegania o możliwości kolizji
  • System monitorowania martwego pola
  • Monitorowanie ograniczeń prędkości
  • Automatyczne przełączanie świateł
  • Pakiet widoczność - czujnik deszczu i zmierzchu
  • Felgi aluminiowe 16"
  • Opony wielosezonowe
  • Kamera cofania
  • Skórzana kierownica i gałka zmiany biegów
  • Czujnik spadku ciśnienia w oponach (DSG)
  • Czujniki cofania
  • Radio z ekranem dotykowym i tuner DAB
  • Grip Control/Traction+ oraz asystent zjazdu ze wzniesienia
  • Światła do jazdy dziennej w technologii LED
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
Wszystko w standardzie! Jeśli chodzi o część mieszkalną, z opcji do wyboru mamy Trumę Combi 6 Diesel w miejsce standardowej 4E (zasilanej gazem lub/i prądem). Dodatkowo — za dopłatą, można zamówić panele fotowoltaiczne o mocy 200 W oraz akumulator litowo-jonowy w miejsce standardowego, żelowego. Dołożyć też można klimatyzację postojową wraz z systemem Truma iNet. Reszta w Affinity jest w standardzie. Reszta, to znaczy między innymi:
  • Łóżko francuskie z windą elektryczną
  • Rozkładana ławka pasażerów
  • Przyciemniane okna boczne
  • Akumulator części mieszkalnej 120 Ah
  • Podwójna podłoga
  • Markiza
  • Zasłony okien w kabinie
  • Elektrycznie wysuwany stopień (70 cm)
  • Moskitiera w drzwiach bocznych
  • System wody pitnej
  • Bezprzewodowa ładowarka telefonów

Niespotykane i nieco ryzykowne podejście! Jeśli popatrzymy na cenniki innych producentów, zazwyczaj kusi nas atrakcyjna „Cena od”. Szybko okazuje się jednak, że nie da się zamówić samochodu w tej cenie. Co więcej, gdyby nawet się dało, byłby to kamper niemal niezdatny do jazdy. U niektórych producentów opcjonalne są nawet akumulator części mieszkalnej, klimatyzacja kabinowa czy moskitiera w drzwiach bocznych.

Zatem ile kosztuje Affinty?

Z wielu rozmów, które przeprowadzaliśmy między innymi z klientami wypożyczalni, wynikało, że rynek w Polsce spodziewał się bardzo wysokiej ceny.
W przypadku wersji na Peugeocie cena w Polsce to równowartość 70 000 Euro brutto. Za Fiata trzeba zapłacić równowartość 75 000 Euro brutto. To niemało, ale biorąc pod uwagę bardzo bogate wyposażenie samochodu bazowego, niezwykłość i innowacyjność projektu Affinity, cena — mimo wszystko — pozytywnie zaskakuje.

Uwaga: podane ceny mogą ulec zmianie ze względu na planowane zmiany w zasadach naliczania podatku akcyzowego.

Podsumowanie

Kto śledzi rynek karawaningowy w Europie, ten dobrze wie, jak bogata jest jego oferta. Wie również, że ostatnie targi Caravan Salon w Dusseldorfie nie zachwyciły nowościami, a zaprezentowane tam innowacyjne kampery trafią do sprzedaży, w zależności od modelu i producenta, w latach 2021 - 2025. Mając na uwadze, co zostało z Volkswagena Californii XXL tak naprawdę nie wiadomo czego się spodziewać.
W przypadku kampera Affinity nie ma żadnych niedomówień i niepewności. Można go już zamawiać. Dokładnie taki jak pokazany dziś, w dniu premiery, na targach CMT w Stuttgarcie. Produkcja już ruszyła.

Jest inny. Wyróżnia się w swojej klasie. Nie podlega dyskusji fakt, że jednym przypadnie do gustu, innym nie. Nie ulega też wątpliwości, że niekonwencjonalny i nowatorski układ wnętrza, wysokiej jakości materiały, doświadczenie i zaufanie, na które przez lata pracowali Jacek Jaskot i Norbert Adamczewski na pewno znajdą zwolenników.
Wprowadzenie nowej marki jest ogromnym wyzwaniem. Tu w Polsce, gdzie obaj Panowie są dobrze znani w branży, powinno być łatwiej. Jak Europa przyjmie Affinity Camper Van’a przekonamy się pewnie już niedługo.

Więcej zdjęć i informacji na stronie producenta: https://www.affinity-rv.eu (lub https://www.affinity-rv.pl). Zdjęcia dzięki uprzejmości Affinity RV sp. z o.o.

Affinity Wynajem

Affinity - oferta wynajmu kampera

Warszawa, Polska

To jest motorhome.pl i to nie jest artykuł sponsorowany!

Udostępnij!

guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Wiktor
Wiktor

Ładny ale moim zdaniem campervan globetraveller Z I ZS projektu pana Jacka są nie do pobicia .Spanie nad kabiną i zasuwana sypialnia to rozwiazania epokowe w samochodzie ducato .
Duży bagażnik niezależne spania korzystanie ze stolika podczas gdy inni śpią natrysk osobno ma bardzo dużo zalet.
Model nowy jest ładny ale czy dwa łóżka rozkładane są lepsze niż podwójne nad kabiną mam wątpliwości.

Sebastiab
Sebastiab

Niestety nie mieliśmy przyjemności zobaczyć nowy produkt na żywo. Tak namacalnie. Fotki i opisy są obiecujące i znając modele Globe Traveller można się spodziewać wysokiego poziomu wykonania. Vany to nasz wzór więc spoglądamy na niego ze smakiem. Poczuliśmy go kiedy zobaczyliśmy Voyagery a teraz tylko się zaostrza. Dumnie mogę mówić to co twierdzę od dawna, że Polskie może być dobre. Powodzenia.

Man
Man

KamperVan, ale od razu dla dwojga, bez opcjonalnych łóżek, z większą ilością szafek i schowków, może niekoniecznie też taki wysoki.

Auto na długie trasy, wyjazdy powyżej 15dni.